Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Robert Gustafssons miljonkupp i SVT

Foto: OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONG

Robert Gustafssons medverkan i Melodifestivalen 2018 är värd flera miljoner kronor i reklam och kommer leda till ett rejält klirr i kassan när komikern ger sin krogshow i höst.

Tv-experten John Aleman beskriver upplägget som "en skänk från ovan".

– Det är klart att vi inte tycker att det är det mest fördelaktiga för SVT:s del, säger Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen.

Om Edward Blom var en joker är Robert Gustafsson utan tvekan den största skrällen i Melodifestivalen 2018.

Tillsammans med plojbandet Rolandz tävlar komikern i den fjärde deltävlingen, som sänds från Örnsköldsvik, med bidraget "Fuldans".

Bara dagar innan lördagens direktsändning gick det samtidigt ut ett pressmeddelande om att Robert Gustafsson ska göra en krogshow på Rondo i höst där karaktären Roland Järverup kommer vara huvudperson.

John Aleman är tv-expert och kommersiell direktör på mediebyrån Dentsu Aegis:

– Det är ett ypperligt tillfälle för Rolandz att påminna Sverige om att de både lever och frodas. Om man är ansvarig för bokning eller PR kan det nog inte bli bättre, man har dragit en riktig vinstlott, säger han och fortsätter:

– Det är jättebra tajmning att de lägger upp den här krogshowen. Gör de ett bra framträdande i Melodifestivalen kommer det skapa ett jättesug efter biljetter. Troligtvis kommer det vara en stor efterfrågan på biljetter bara några dagar efter Mello, det är en skänk från ovan. De får ringa till ett bra konditori, beställa en bra tårta och fira det här.


LÄS MER: Flera låtar läckta – nu utreder SVT i Melodifestivalen 


Samtidigt är det viktigt att framträdandet blir bra.

– Faller de pladask kan det få en negativ impact, säger John Aleman.

Att artister använder stora tv-format som Melodifestivalen och "Så mycket bättre" i TV4 är inget nytt fenomen.

– De använder stora publika tittarsuccéer för att gjuta liv i sitt varumärke. Ett uppträdande i Melodifestivalen är ett sätt att revitalisera varumärket som tveklöst kommer fungera för Rolandz också.


Reklamen i Melodifestivalen värd miljoner

Hade Rolandz köpt tre minuters reklamtid i en kommersiell tv-kanal hade värdet sannolikt landat på mellan 2-3 miljoner kronor.

– Det låter rimligt, absolut. Men även om det låter som mycket pengar är det faktiskt inte så dyrt med tanke på hur många man når, säger John Aleman.

Det är en spottstyver med tanke på att man når ut till tre miljoner tittare och får berätta att man finns?

– Absolut. Hade man gjort reklam i andra sammanhang hade man sannolikt fått betala mer. I Rolandz fall lägger man noll procent i budget för att synas på bästa sändningstid. Det är ett fantastiskt tillfälle att skapa ett intresse kring den här krogshowen. Går de till final kan man nog anta att det inte kommer finnas många stolar lediga i Göteborg under den tiden de spelar.

Det blir klirr i kassan helt enkelt?

– O ja, verkligen. Det är i största sannolikhet glada miner när man tittar på sitt eget bankkonto i slutet på 2018.


LÄS MER: Mello-stjärnan i fallolycka – innan tävlingen 


Robert Gustafsson uppträder som Roland Järverup under hela Melodifestivalen och det gäller även i intervjuer. Så här svarar han på frågan om han ser Melodifestivalen som bra reklam för krogshowen i Göteborg:

– Just det, så att de kommer till Rondo sen ja. Precis. Så att vi kanske kan få gage den här gången, det vore ju trevligt. Vi brukar få matkuponger och tomglas som blir över men det är en ganska stor omsättning på Rondo. Om vi städar kanske vi får ännu mer, då kan vi äta på tallrikar som blir över.

SVT: "Inte det mest fördelaktiga"

Anette Helenius, projektledare för Melodifestivalen, ser inga problem med detta.

– Rolandz är en tillfällig medverkande i det här programmet och vi har inte möjlighet att begränsa artisterna. SVT:s regler sätter inte upp några förutsättningar för att de ska kunna pausa alla sina andra engagemang under den korta tid som de är med i programmet, säger hon.

Men att man skickar ut pressreleasen så tätt inpå?

– Det är klart att vi inte tycker att det är det mest fördelaktiga för SVT:s del men eftersom han inte är en avsändare för SVT:s program så kan vi inte begränsa honom.

– Det är så här reglerna ser ut och de har valt ett bra tillfälle för deras sak, det är helt klart.