Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Kvinnorna tog tillbaka hela Melodifestivalen

The Mamas vinner Melodifestivalen: ”Största som hänt”
Foto: OLLE SPORRONG EXP

Ögonblicket då John Lundvik överräcker Sångfågeln till The Mamas kan vara ett av de mest glädjerusiga jag sett.

Mest för att de är så lyckliga.

Men också för att det så tydligt visar hur kvinnorna 2020 tog tillbaka Melodifestivalen.

Minns ni hur det var förra året? Visst älskade vi John Lundviks nummer, visst sjöng han snyggt och visst var det bra. Men en hel del pratade vi också om hans bakgrundskör The Mamas – Lundviks egna amazoner, som skänkte låten så mycket atmosfär.

Märkligt nog verkade i princip ingen tänka tanken att The Mamas skulle kunna kliva fram i rampljuset, och stå där och skina i ensamt majestät. Vi är ju så vana vid att det brukar se ut just så här: Manlig sångare och så tre överkvalificerade ladies som flankerar honom. Precis som att vi under de senaste åren har blivit vana vid att vinnaren av Melodifestivalen är en kille. Inte sen Sanna Nielsen och ”Undo” har en kvinna vunnit, faktiskt inte kommit tvåa ens. 

Det beror förstås inte på att det finns någon manlig sammansvärjning gentemot kvinnliga schlagerartister. Nej, killarna har haft bättre låtar, för att de har fått bättre låtar genom att betraktas som säkrare vinnarsatsningar. 

Eric Saades självsäkra charm fortplantade sig till Måns Zelmerlöw, som efter sin vinst med ”Heroes” ännu mer cementerade känslan av att det var poppojkar vi skulle satsa på. Sådana med lena röster och en tillbakalutad stil. Så fick vi Frans, Benjamin Ingrosso och John Lundvik. 

Det blev ett fint tiotal med höga ESC-placeringar att vara lite larvigt stolt över, men någon gång måste man gå vidare.

Med The Mamas tog vi klivet mot något annat, i en tävling så fylld av symbolik att det nästan måste finnas en högre mening med allt det här: Fjolårets man i fokus, John Lundvik, överräckte alltså Sångfågeln till sin forna kör, som nu får ta hans plats i rampljuset. Som om det inte räckte kallar de sig till och med för ”Mammorna”.

Och för att säkra tronföljden hittar vi en Dotter på andraplatsen, som dessutom var en hårsmån från att vinna. I rött hårsvall, spegelrustning och med laserljus strålandes från hjärtat, påminde hon om en superhjälte eller en mäktig Jeanne D’Arc i frontlinjen för något större.

En ny schlagerdynasti kanske? På tredjeplatsen hittar vi ju Anna Bergendahl, på fjärdeplatsen Hanna Ferm. Men i täten går våra amazoner, The Mamas, som en vacker påminnelse om att det ändå finns ett slags rättvisa här i världen.

Här vinner The Mamas Melodifestivalen 2020:

Dotters ord efter andraplatsen:

Dotter slutade tvåa i finalen, med minsta marginal, endast en poäng ifrån.
The Mamas stod tillslut som vinnare – så här såg det ut under kvällen.