Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Ilskan mot Perrellis
miljonkupp i SVT

Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven Lindwall

Charlotte Perrelli räknar med fiasko i Melodifestivalen 2017.

I stället är hon med för att marknadsföra sitt nya album, som släpps i februari.

Och reklamen är guld värd – den värderas till över två miljoner kronor.

– Hon tar ju en plats från någon annan som kanske vill vara med och vinna, säger Ace Wilder.

Under lördagen återvänder Charlotte Perrelli till Melodifestivalen. Sångerskan har redan två segrar samt en vinst i Eurovision Song Contest bakom sig.

Men när Charlotte Perrelli ställer sig på scen på Scandinavium räknar hon snarare med fiasko.

I stället ser Charlotte Perrelli lördagens deltävling som en chans att marknadsföra sin nya singel och sitt nya album som släpps senare i februari.

– Jo absolut! Det har jag aldrig stuckit under stol med för fem öre. Det är tre miljoner som tittar på Melodifestivalen, säg mig ett program som jag kan vara med i och sjunga en ny låt och nå ut till så många. Det finns inte, säger Charlotte Perrelli och fortsätter:

– Det här är ett fantastiskt forum att få visa upp sin nya musik i. Och det är jätteviktigt. Jag är artist, det är mitt jobb och jag älskar mitt arbete. Min passion för musiken är större än den har varit på många år, jag tycker det är så roligt.

 

LÄS MER: Ilskan efter Charlotte Perrellis kupp i SVT

 

John Aleman är tv-chef på mediebyrån Carat. Han ger Charlotte Perrelli rätt i att reklamtiden är guld värd.

– Hon har helt rätt i sin bedömning, det finns ingen annan plattform hon skulle kunna synas i och nå ut till över tre miljoner tittare, det är ett enormt PR-värde, säger han.

 

Charlotte Perrellis reklamkupp värd miljoner

Hade Charlotte Perrelli köpt en 30 sekunder lång reklamfilm i TV4 med ungefär samma tittarsiffror hade hon fått betala mellan 400-500 000 kronor.

Nu får hon sjunga i över tre minuter, vilket gör att reklamtiden i Melodifestivalen är värd över två miljoner.

– Det är svårt att göra en rak översättning men det skulle absolut landa på 2-2,5 miljoner kronor. Utöver det är det ju ett enormt värde att synas i Melodifestivalen, det är ett så stort engagemang ute i stugorna, säger han och fortsätter:

– Det är Sveriges finaste scen man kan uppträda på skulle jag säga och Melodifestivalen är ju en av årets stora tv-attraktioner. Samtidigt känns det här mer autentiskt än en reklamfilm. Jag är glad för hennes teams skull, att de har lyckats med detta.

 

LÄS MER: Charlotte Perrelli och Anders Jensens stora sorg

 

Men det är inte alla som är nöjda med Charlotte Perrellis kupp i SVT. En av dem som är kritiska är Ace Wilder:

– Hon tar ju en plats från någon annan som kanske vill vara med och vinna. Samtidigt är hon ju älskad i Mellovärlden och har vunnit Eurovision. Det är kul att hon vill visa upp sig och vad hon har gjort. Men samtidigt är det synd för dem som vill komma in i Melodifestivalen, säger hon.

SVT ser dock inget problem med att Charlotte Perrelli är med för att göra reklam för sin nya skiva.

"Charlotte är med på samma förutsättningar och regler som alla andra som tävlar. 99 procent av artisterna släpper sin musik när karenstiden är över. Artister har olika skäl för att vara med och tävla", skriver Melodifestivalens projektledare Anette Helenius i ett sms.