Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

SVT slår tillbaka mot tittar- raset i Melodifestivalen

”Allt och ingenting är annorlunda”.
Christer Björkman menar att man inte kan titta på tittarsiffror som man gjorde förut. Foto: OLLE SPORRONG
Karin Gunnarsson säger att man nu kan titta på Melodifestivalen på det sätt man själv vill. Foto: OLLE SPORRONG
Hanna Ferm tävlar på lördag i Malmö. Foto: SVEN LINDWALL

Lördagens delfinal av Melodifestivalen hade programmets lägsta tittarsiffror på tio år, och inga av årets program har nått över den magiska gränsen tre miljoner tittare.

Men tävlingsproducenterna Karin Gunnarsson och Christer Björkman slår ifrån sig att programmet skulle ha dalande intresse.

– Tittarna tittar på ett annat sätt och vid andra tillfällen. Det går absolut inte att jämföra med för tio år sedan, säger Christer Björkman.

Melodifestivalens tredje deltävling i Luleå förra veckan möttes av en del kritik, och artisterna ansågs av många tittare hålla lägre kvalitet än vanligt.

Nu visar också tittarsiffrorna att deltävlingen fick de lägsta tittarsiffrorna på tio år – inte sedan den sista deltävlingen i Melodifestivalen 2010 har så få kollat på programmet när det sänts på tv. Så sent som 2017 hade den tredje deltävlingen 3,2 miljoner tittare, en skillnad på 600 000 tittare jämfört med lördagens sändning.

Därför tappar Melodifestivalen tittare

Tävlingsproducenterna Karin Gunnarsson och Christer Björkman menar att Melodifestivalen är lika populärt som tidigare – men att tittarnas beteendemönster har ändrats genom åren.

– Det går inte att titta på tittarsiffror på det sättet längre, jämföra med för tio år sedan. Mediesamhället såg helt annorlunda ut för tio år sedan. Vi måste förhålla oss till tittarsiffror gentemot alla andras tittarsiffror, år för år nu. Det förändras så oerhört snabbt nu, man tittar på andra plattformar. Lägger vi ihop alla plattformar har vi egentligen fortfarande exakt samma genomslag som vi har haft tidigare år. Men tittarna tittar på ett annat sätt och vid andra tillfällen. Det går absolut inte att jämföra med för tio år sedan, säger Christer Björkman.

Karin Gunnarsson säger att folk tittar på programmet, men kanske inte alltid när det sänds live på tv.

– Nu kan man välja själv på ett annat sätt, när man vill titta. För titta gör ju folk, säger Karin Gunnarsson.

Märker av de nya tiderna

Christer Björkman säger att det snarare är så att Melodifestivalen klarat sig undan förändringarna i tv-klimatet mycket längre än all annan tablå-tv, men att även de märker av de nya tiderna nu.

– Vi är de sista som har påverkats av det här, alla andra har redan gått det där stålbadet. Det är klart att det påverkar, men inte i det stora hela, säger han.

Om det blir aktuellt att ändra tävlingsupplägget för att anpassa sig efter tittarnas nya sätt att titta, det vet de inte förrän efter årets Melodifestivalenturné.

– Vi försöker ju förändras varje år. Men det är en diskussion vi får ta efter årets säsong, säger Karin Gunnarsson.

Programledaren Lina Hedlund känner sig inte orolig över de dalande siffrorna, och drar paralleller till hur hon själv kollar på tv nu för tiden.

– Jag känner inte att jag blir särskilt rädd när jag hör något sådant. Det är också 2020 tänker jag. Jag tänker själv hur mycket mer jag sitter med en ”padda” i stället för vid tv:n, till exempel.

Tittarsiffror

2020:

Deltävling 1: 2,85 miljoner

Deltävling 2: 2,7 miljoner

Deltävling 3: 2,6 miljoner

 

2019:

Deltävling 1: 3,1 miljoner

Deltävling 2: 3 miljoner

Deltävling 3: 2,9 miljoner

Deltävling 4: 2,8 miljoner

Andra chansen: 2,7 miljoner

Final: 3,6 miljoner

 

2018:

Deltävling 1: 3,3 miljoner

Deltävling 2: 2,9 miljoner

Deltävling 3: 2,8 miljoner

Deltävling 4: 2,8 miljoner

Andra chansen: 2,6 miljoner

Final: 3,5 miljoner

 

2017:

Deltävling 1: 3,2 miljoner

Deltävling 2: 3 miljoner

Deltävling 3: 3,2 miljoner

Deltävling 4: 3,4 miljoner

Andra chansen: 3 miljoner

Final: 3,7 miljoner

SVT om sjukdomarna: ”Oroliga för att det sprider sig”

Melodifestivalen är hårt drabbat av influensa.