Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Max Martin fyller 50 – storyn bakom 50 hits

Visste du att Max Martin ligger bakom dessa låtar?
Max Martin.
Foto: CHRIS PIZZELLO / AP TT NYHETSBYRÅN
Drottning Silvia och Max Martin.
Foto: CHARLES HAMMARSTEN / IBL BILDBYR / IBL BILDBYRÅ/IBL IBL

Hitmakaren Max Martin fyller 50 år i dag den 26 februari.

Mannen som egentligen heter Martin Sandberg har de senaste 25 åren skrivit eller producerat många av de mest framgångsrika låtarna någonsin.

Här är berättelserna bakom 50 av Max Martins hits.

E-Type: ”This Is the Way” (1994)

Detta var första låten signerad ”Max Martin”, en pseudonym som myntades av hans mentor Denniz Pop utan att fråga Martin själv. En viss skepsis lindrades tack vare en klassisk barnbok.

Max Martin: ”Det var jag och min kompis Alexander Kronlund som diskuterade vilka namn som skulle kunna vara sämre än Max Martin. Vi kom fram till att Max Blöja var ett av dem.”

Leila K: ”Electric” (1995)

Max Martin och Denniz Pop skrev ”Electric” tillsammans med Leila K och Herbie Crichlow, och när Leila K fick frågan om vem som betytt mest för henne genom åren blev svaret Max Martins mentor.

Leila K: ”Helt klart Denniz Pop. Han trodde alltid på mig och jag älskar honom för det. Han stod alltid upp för mig när det var som värst och när jag hade det som allra jobbigast.”

Backstreet Boys: ”Quit Playing Games (With My Heart)” (1996)

Herbie Crichlow skrev låten tillsammans med Max Martin.

Herbie Crichlow: ”Jag hade bråkat med min fru och den bara kom till mig. Jag sprang till studion och sade, ’Martin, jag har en idé till en låt och vi måste göra den nu genast!’ Vi sprang ner och skrev låten på 25 minuter.”

Robyn-singeln ”Do You Know (What It Takes)” från 1997.

Robyn: ”Do You Know (What It Takes)” (1997)

Max Martin: ”Om det är många ackordbyten i låten, då är det skönare att hålla sig till samma melodispråk. Återigen handlar det om balans. En teori är att man även kan sjunga refrängmelodin som vers. Ta till exempel I Wanna Be Your Lover med Prince. Versen och refrängen i den låten är exakt likadan. Men som lyssnare tänker man inte på det, ­eftersom det inte alls är samma energi i refrängen som i versen. När refrängen kommer efter versen känns det som att man har hört den förut. Och det har man ju! Man har ju hört den i versen. Det skapar igenkänning per automatik. Prince gör det mycket. Let’s Go Crazy, samma sak där. Det tricket har jag själv använt några gånger. Do You Know (What It Takes) med Robyn till exempel.”

Backstreet Boys: ”Everybody (Backstreet's Back)” (1997)

Joseph Kahn som regisserade videon till låten ville tänka utanför boxen.

Joseph Kahn: ”Jag sade, ’vi måste tänka multi-etniskt här. Kevin ska dansa med en svart tjej och det ska vara en asiatisk tjej och en latinotjej.’ Jag ville göra något annorlunda och säkerställa att det är världen som jag vill se den på skärmen. Jag tror inte ens att jag diskuterade det med Backstreet Boys, det verkade inte som om de tänkte på det överhuvudtaget. Kevin dansade i väg med en svart tjej och ingen reagerade.”

Robyn.
Foto: GREGORY PACE/BEI/SHUTTERSTOCK REX FEATURES

Robyn: ”Show Me Love” (1997)

Robyn: ”I hans händer förvandlas popmusik verkligen till vetenskap. Martin är en fantastisk låtskrivare, han kan lägga ned hur mycket tid som helst på detaljer.”

Britney Spears: ”Baby One More Time” (1998)

Låten som blev Max Martins första Billboard-etta hette ursprungligen ”Hit Me Baby One More Time” men titeln kortades eftersom skivbolaget fruktade att orden ”hit me” skulle kunna tolkas som våld i hemmet.

Britney Spears: ”Det betyder inte slå mig fysiskt, det betyder typ bara ge mig ett tecken. Jag tycker att det är lite lustigt att folk skulle tro att det faktiskt skulle stå för det.”

Enligt John Seabrooks bok ”The Song Machine” trodde Max Martin att ordet ”hit” användes som slang i USA för att ringa någon.

Max Martin: ”När jag hörde henne så visste jag direkt att sättet hon sjöng på gav låten en annan dimension.” 

Britney Spears-singeln ”Baby One More Time” från 1998.

Backstreet Boys: ”I Want It That Way” (1999)

Flera kritiker har genom åren ifrågasatt låttexten, kallat den ”obegriplig”, och ställt sig frågande kring vad ”that” i refrängen faktiskt står för. 

Max Martin: ”Den är verkligen förvirrande. Det där är en helt egen grej, vad betyder den egentligen? Den diskuterades på forum efter forum.”

Britney Spears: ”Oops!... I Did It Again” (1999)

Textrader som ”I'm not that innocent” (”jag är inte oskyldig”) var ett resultat av samtal med sångerskan.

Max Martin: ”Hon är ett geni. Så mycket hände henne de där tidigare åren och hon tvingades bli vuxen snabbt. Vi hade konversationer med henne om vad hon ville göra och vad hon ville säga.”

Celine Dion: ”That's the Way It Is” (1999)

Efter tio år i strålkastarljuset bestämde sig Celine Dion för att ta en lång paus. Det sista hon gjorde var att släppa samlingsalbumet ”All the Way... A Decade of Song” som innehöll sju nya inspelningar, varav Max Martins ”That's the Way It Is” var en.

Celine Dion: ”Jag ser fram emot att inte ha något schema, ingen stress, att inte behöva bry mig om det regnar eller inte, bara träffa familj och vänner, laga mat hemma, göra ett allvarligt försök att skaffa barn. Jag vill inte ha någon press alls ett tag.”

Britney Spears.
Foto: CHRIS PIZZELLO / AP TT NYHETSBYRÅN

NSYNC: ”It's Gonna Be Me” (2000)

NSYNC-medlemmen JC Chasez har sagt att Max Martin under inspelningen av låten föredrog ”energiskt” uttal av vissa ord framför det strikt korrekta.

Max Martin: ”När jag började skrev jag alltid melodin först, utan instrument. Satt på tunnelbanan och kom på något, sedan gick man till studion och satte ackord till det. Nu skriver jag oftast till bakgrunder som redan finns. Texten kommer oftast sist. Ofta har jag en slags fultext, som känns fonetiskt intressant. Om det står mellan två val: det fonetiskt coola ordet eller ett ord som kanske ger textens innehåll en extra touch – då vinner oftast det fonetiska.”

Britney Spears: ”I'm Not a Girl, Not Yet a Woman” (2001)

Låten var ursprungligen avsedd för soundtracket till filmen ”Crossroads” där Spears spelade huvudrollen. Manuset skrev av Shonda Rhimes som senare skapade tv-serien ”Grey's Anatomy”.

Britney Spears: ”Jag pratade med Shonda om vad jag ville att filmen skulle handla om och hon utvecklade det hela. Det var mitt lilla projekt. Om man ska göra en film tror jag att man måste vara verkligt passionerad för det. Jag hade fått många erbjudanden, men det här var något jag kunde lägga ner själ och hjärta i.”

”I'm Not a Girl, Not Yet a Woman” var länge en av Spears favoritlåtar att sjunga live.

Def Leppard: ”Unbelievable” (2002)

Max Martin: ”Jag har aldrig varit cool! Jag har alltid haft ganska lökig smak. Jag gillar Def Leppard. Samtidigt kanske jag också har en smak som är ganska universell.”

Celine Dion-singeln ”Faith” från 2003.

Celine Dion: ”Faith” (2003)

”Faith” släpptes som femte och sista singel från Dions skiva ”One Heart” som huvudsakligen producerades av svenskar. Max Martin, Rami Yacoub, Peer Åström, Anders Bagge och Kristian Lundin producerade alla låtar på skivan. Tro är mycket viktigt för Celine Dion, men det handlar inte om traditionell religiös tro.

Celine Dion: ”Det är viktigt för människor att ha något de kan röra och tro på. Jag anser att tro på sig själv är att tro på Gud. För mig är Gud livet självt, fåglarna, luften, soluppgången och solnedgången, barnen. Det är där jag hittar Gud, inte i någon kyrka.”

Kelly Clarkson: ”Since U Been Gone” (2004)

Max Martin: ”Jag har lärt mig att saker och ting förändras. Hela grejen med boybands blev nästan som en börskrasch. Vi lade ner Cheiron i rätt tid. Sedan kom en period då vi tyckte att Pharrell och de andra kom och förstörde för oss med sina ascoola beats. Min första tanke var: alla ­andra är dumma i huvudet som inte förstod hur bra det vi gjorde var. Sedan, till slut, insåg jag: världen har gått vidare, det är vi som har stått kvar. Så jag började lyssna på annan musik. Jag var mycket i New York, jobbade med artister som det inte blev så mycket av. Sedan vände det igen med Since U Been Gone.”

Pink.
Foto: JOHN D MCHUGH / AP

A-ha: ”Analogue (All I Want)” (2005)

Låten var ursprungligen mer kryptisk och hette då ”Minor Key Sonata (Analogue)”. Max Martin fick i uppdrag att förvandla låten till något mer radiovänligt. Resultatet? A-has första topp tio-låt i Storbritannien på 18 år.

Bon Jovi: ”Complicated” (2005)

Sångaren Jon Bon Jovi sade att den nya skivan visade upp en mer pessimistisk sida av honom.

Jon Bon Jovi: ”Jag har alltid varit mer ’upp med hakan, glaset är halvfullt’, men nu har det dykt upp hål i rustningen för mig.”

Han fick medhåll av gitarristen Richie Sambora.

Richie Sambora: ”Den här skivan känns som en ny inriktning för oss. Det låter väldigt fräscht, men ändå som oss.”

Pink: ”U + Ur Hand” (2006)

Pink: ”Jag skrev den med Max Martin och Dr. Luke, de är verkligen roliga. Det handlar om när du är trött på att någon stöter på dig, ’jag kommer verkligen inte att gå hem med dig, det kommer inte att hända.’ Jag hade hört uttrycket förut, mest från killar, ’Ser ut som att det bara blir jag och min hand i kväll’, och tyckte det var roligt så jag skrev en låt om det.”

Pink-singeln ”U + Ur Hand” från 2006.

Apocalyptica: ”I Don't Care” (2007)

Frontmannen Eicca Toppinen: ”Jag skrev en del av låttexten men Max Martin skrev det mesta. Den handlar om en fantasi och inte om någon särskild person, men jag tror att alla kan hitta en känsla av sanning i textraderna.”

Katy Perry: ”I Kissed a Girl” (2008)

En morgon när Katy Perry vaknade hade hon refrängen i huvudet.

Katy Perry: ”Jag var väldigt upprymd över att släppa den eftersom det var en så rolig låt som både kan vara fånig och betyda något för någon. Det var ett ämne som det pratade mycket om just då så det var som en ögonblicksbild över vad som hände 2008.”

Katy Perry.
Foto: DDP SOCIALMEDIASERVICE / STELLA PICTURES

Pink: ”So What” (2008)

Pink: ”’So What’ var ett skämt. Jag hörde ett av Max Martins beats. Det var ett så roligt beat, väldigt roligt, så jag skämtade och sade ’jag antar att jag just har blivit av med min make, jag vet inte vart han tog vägen’. Haha, jätteroligt. Det bara rullade på därifrån och blev mer och mer fel. Ju fler textrader vi skrev desto mer fel blev det. Vi behöll det eftersom vi inte brydde oss. Jag tänker inte på konsekvenserna när jag skriver låtar och nu ångrar jag varje sekund av det... nej, det gör jag inte.”

Kelly Clarkson: ”My Life Would Suck Without You” (2009)

Clarkson gillade inte den ursprungliga låten. Låtskrivarna lyssnade på hennes kritik och gjorde den ”bättre än den var” enligt Clarkson. Låten hoppade från plats 97 till första plats på Billboard-listan på en vecka. Clarkson har sagt att låten inte handlar om någon specifik person.

Kelly Clarkson: ”Jag är inte i ett förhållande just nu, men jag älskar buskapets dynamik – ni är så udda, men ni är perfekta för varandra. Jag kommer antagligen att befinna mig i ett sånt förhållande i framtiden.”

Kelly Clarkson-singeln ”My Life Would Suck Without You” från 2009.

Britney Spears: ”3” (2009)

Max Martin har haft 23 låtar som toppat Billboard-listan varav detta är en.

Max Martin: ”Det största för mig är när man suttit i studion i flera veckor – och så når man punkten när det sitter. 'Nu låter det skitbra.' Det är en fantastisk känsla. Att ha skapat något. Först fanns ingenting – och nu finns det något, som låter mäktigt. Sedan kan låten floppa eller bli etta på Billboard, det spelar ingen roll. Du kan aldrig bli lika upprymd som just då, i studiorummet.”

Katy Perry: ”Teenage Dream” (2010)

Katy Perry: ”Jag skrev den sången i Santa Barbara och det var ett väldigt rent, oförstört ögonblick för mig eftersom jag kommer därifrån och det var där jag började ge utlopp för min kreativitet. Den har en känsla av eufori för alla kommer ihåg sina tonårsdrömmar, alla tjejerna som var på affischerna på dina väggar.”

Kesha: ”Blow” (2010)

Låten erbjöds till Britney Spears men hennes team ratade den.

Kesha: ”Jag älskar att jag sjunger ’vi tar över” i låten för mina fans och jag har startat en kult. Vi passar inte in i samhället men vi har slagit oss samman och startat en revolution. Vi tar över så bara vänj er.”

Kesha.
Foto: DDP SOCIALMEDIASERVICE / STELLA PICTURES

Pink: ”Raise Your Glass” (2010)

Pink säger att låten är en hyllning till alla som inte får hänga med ”de populära”.

Pink: ”Jag hade turnerat i två år utan att skriva något och jag ville skriva en sång om att slå under underläge. I stället för att hamna på omslag, marknadsföra produkter och ha listettor gav jag mig ut på vägarna och blev en turnerande artist. Du behöver inte vara populär när du är en turnerande artist, du behöver bara vara bra. Så det här är en hyllning och ett tack.”

Katy Perry featuring Snoop Dogg: ”California Gurls” (2010)

Perry har sagt att ”California Gurls” skrevs som ett svar på låten ”Empire State of Mind” av Jay-Z och Alicia Keys. 

Katy Perry: ”Det är fantastiskt att ’Empire State of Mind’ är enorm och att alla har New York-sången, men vad i helvete hände med Los Angeles och Kalifornien? Det har gått en minut sedan vi hade en Kalifornien-låt, särskilt en från en tjejs perspektiv. Vi utgick från Prince och 1990-talshouse.”

Katy Perry-singeln ”California Gurls” från 2010.

Britney Spears: ”Hold It Against Me” (2011)

Bonnie McKee (textförfattare): ”Britney Spears är alltid sexig. Det handlade mest om hur många sexuella anspelningar jag skulle lyckas komma på.”

Katy Perry featuring Kanye West: ”E.T.” (2011)

Låten skrevs egentligen till en grupp.

Katy Perry: ”Jag skrev den här sången med Max Martin och Dr. Luke. När producenten Ammo, som de skrev tillsammans med, var där spelade de olika beats och samplingar för mig. Av misstag spelade de upp ett beat som var till Three Six Mafia. Jag har alltid velat skriva en futuristisk, alien-orienterad låt och när de spelade det där sade jag ’Vänta, det här passar mig. Jag vet att det är lite långsökt men jag tror jag har det perfekta materialet till det här.’ Så jag gjorde det och resultatet blev perfekt.”

Katy Perry: ”Last Friday Night (T.G.I.F.)” (2011)

Det mesta i låten hände Perry och hennes vänner i verkligheten.

Katy Perry: ”Vi drack några öl och dansade tills vi stupade. Sedan fortsatte vi festen i hotellrummet. Det mesta i sången är sant, förutom trekanten – tyvärr! Men det är sant att vi streakade i parken så vi kände att vi måste skriva en låt om det dagen därpå.” 

Adele.
Foto: PAUL BUCK / EPA / TT

Taylor Swift: ”I Knew You Were Trouble” (2012)

Taylor Swift: ”Jag hade just genomgått något som fick mig att skriva den här låten, att veta samma sekund man ser någon att det här kommer att bli intressant och farligt, men man gör det ändå. Det var första gången jag lade märke till att jag hade det i mig, att vara nyfiken på något jag vet kan vara dåligt för mig, men jag gör det ändå för jag kommer att ångra ännu mer om jag inte ser vart det leder. Jag vill testa gränser med den här skivan och skriva om sånt jag inte skrivit om tidigare.”

Katy Perry: ”Part of Me” (2012)

Katy Perry: ”Jag visste hela tiden att Part of Me var en speciell låt, en av de där låtarna som känns som att den handlar om mitt liv. Det känns som att jag befinner i något slags underlig Truman Show där jag undrar, ’varför är den här singeln passande nu när den inte hade varit det tidigare?’ Det är så galet.”

Adele: ”Send My Love (To Your New Lover)” (2012)

Efter att ha imponerats av låten ”I Knew You Were Trouble” ville Adele veta vem Taylor Swift hade jobbat med.

Adele: ”Jag fick svaret, Max Martin. Jag var omedveten om att jag visste vem Max Martin var. Jag googlade honom, och det var som att han bokstavligen har skrivit soundtracket till mitt liv.”

Adele-singeln ”Send My Love (To Your New Lover)” från 2012.

Taylor Swift: ”We Are Never Ever Getting Back Together” (2012)

Taylor Swift: ”Min vän började prata om hur han hade hört att jag och mitt ex var på väg att bli ihop igen, och det var inte sant. ’Så vad är storyn om det där?’, frågade Max och Johan (Schuster, ”Shellback”). Jag började berätta om hur vi gjorde slut, blev ihop igen, gjorde slut igen, blev ihop igen, det värsta. ’Det här är sången vi skriver’, säger Max. Jag plockade upp gitarren och bara började sjunga ’we are never’. Det hände så snabbt. Det var väldigt roligt.”

Maroon 5: ”One More Night” (2012)

Adam Levine (sångare i bandet): ”Det finns ingenting annat än musik i rummet när man jobbar med Max. Ingen politik, inga pengar, Max bara älskar att göra musik.”

Max Martin: ”En bra poplåt ska kännas när man hör den. Man kan höra låtar som är tekniskt sätt väldigt bra, låtar som prickar av alla rutor. Men om en låt ska kännas handlar det om någonting annat. Att man kommer ihåg en låt efter första eller andra gången man hör den, det är otroligt viktigt för mig. Att någonting griper tag i en, får en att känna ’Åh, jag måste få höra den igen’. Det är det fundamentala. Något som man vill ha igen. Och igen.”

Taylor Swift.
Foto: SHUTTERSTOCK / REX TT NYHETSBYRÅN

Katy Perry: ”Roar” (2013)

Katy Perry: ”Jag skrev den eftersom jag var trött på att hålla alla känslor inom mig och aldrig stå upp för mig själv, vilket hade orsakat mycket förbittring. Jag har genomgått mycket terapi sedan förra skivan och det är vad den handlar om.”

Max Martin: ”När populärkulturen kan påverka på något sätt, när en låt blir mer än en låt, det är det allra största för mig. Jag såg videon där personalen på ett barnsjukhus sjunger Roar, det blev en påminnelse för mig. Jag har en förmåga att hela tiden förminska vad jag gör. Jag tror att det hänger ihop med att hålla egot i schack. Jag tänker, ’Vad fan håller vi på med egentligen på dagarna, det finns andra som jobbar med jämställdhet, Syrien, cancer’. Men så händer en sådan där grej, när en låt letar sig utanför studion och betyder något för människor. Det är inte varje gång jag blir stolt över en låt, men Roar är en sådan.”

Katy Perry: ”Dark Horse” (2013)

Katy Perry: ”Max lyssnar alltid efter vad artisten vill göra. Han försöker aldrig tvinga på artisten något. Samtidigt är han väldigt förberedd. Han har också ett suveränt team omkring sig, ett team som han själv har skapat, människor som känner honom väldigt väl. Alla är unga och har bra öron. De vet vad som gäller. De är de som skapar det nya som kommer.”

Ariana Grande: ”Problem” (2014)

Ariana Grande: ”Den handlar om känslan av att vara fullständigt livrädd för att ge ett förhållande en ny chans trots att det inte funkar längre, men det finns inget som du hellre vill.”

Taylor Swift-singeln ”Shake It Off” från 2014.

Taylor Swift: ”Shake It Off” (2014)

Max Martin: ”Om man har en vers som innehåller mycket rytm, då vill man ha någonting ovanpå som inte har det, lite längre toner. Något som kanske inte börjar på samma takt. När jag säger det här är jag rädd att det låter som att jag har räknat ut ett koncept… Så är det inte. Det viktigaste är alltid hur det känns. Men teorierna är bra att ta till när man kör fast. ’Vi kommer inte på något, vad kan vi göra?’ Då tar man in det som verktyg. Om du lyssnar på ­Shake It Off med Taylor Swift ... (nynnar vers­melodin). Efter det partiet behövs lite längre ­toner för att man ska orka med, annars blir det för mycket information. Är det här begripligt över huvud taget? Sött och salt kanske är en mer begriplig beskrivning. Det behövs hela tiden en balans. Är det jiddrigt i versen, lite mindre jiddrigt sedan ... Det måste variera. Just Shake It Off är ett bra exempel där matematiken bakom dramat är ganska tydlig.”

Taylor Swift: ”Blank Space” (2014) 

Swift har sagt att låten handlar om hur hennes kärleksliv skildras i media.

Taylor Swift: ”Pojkar vill bara ha kärlek om det är ren tortyr och en ständig jakt, medan män vill ha kärlek om det är äkta, rätt och sunt.”

Hon har också sagt att en viss artist påverkade hur hon skrev låttexten.

Taylor Swift: ”Blank Space är en låt som bara består av oneliners, en efter en, något jag definitivt lärde mig genom att lyssna på Fall Out Boy.”

Ariana Grande.
Foto: EVAN AGOSTINI / AP TT NYHETSBYRÅN

Taylor Swift featuring Kendrick Lamar: ”Bad Blood” (2015)

Låten handlar om Swifts bråk med en annan kvinnlig artist. Det har spekulerats i att det rör sig om Katy Perry.

Taylor Swift: ”Hon gjorde något fruktansvärt. Det var som. ’vi är verkligen fiender’. Och det handlade inte ens om en kille! Hon försökte sabotera hela min turné genom att försöka sno åt sig flera i min personal. Jag gillar inte konfrontationer, du anar inte hur mycket jag hatar konflikter, så nu måste jag undvika henne. Det är besvärligt och jag gillar det inte.” 

Ellie Goulding: ”Love Me Like You Do” (2015)

Låten gjordes till soundtracket för filmen ”Fifty Shades of Grey”.

Ellie Goulding: ”Jag ville egentligen inte bli inblandad eftersom jag hade redan hade gjort många soundtracks och vi tyckte att vi hade gjort lite för mycket av det. Så vi borde bara ta det lugnt och skriva nästa album i stället. Men jag träffade regissören och alla andra som var inblandade och tänkte ’det här är ganska coolt’. Sedan hörde jag låten och tänkte ’woah, det här är en kanonlåt’. Jag trodde att den skulle gå bra, men inte att den skulle bli så här stor.”

The Weeknd: ”Can't Feel My Face” (2015)

Max Martin: ”Vissa artister sjunger bara. Men på senare år har vi jobbat mycket med artister som är väldigt delaktiga. Då kan det mer handla om att producera en ­artists låtskrivande. De har en idé, jag lyssnar. ’Ok, det där är bra, ta bort det där, repetera det, nu har vi något’. Det är sällan så att vi sitter vid lägerelden och skapar tillsammans. Ibland kan min roll som låtskrivare vara väldigt liten. Men förhoppningsvis har jag då kanske bidragit med avgörande grejer rent dramaturgiskt. Som när jag jobbade med The Weeknd. Han är en artist med väldigt tydliga egna idéer. Det gör mitt jobb enklare.”

Justin Timberlake-singeln ”Can't Stop the Feeling!” från 2016.

Justin Timberlake: ”Can't Stop the Feeling!” (2016)

Låten är med på soundtracket till filmen ”Trolls”.

Justin Timberlake: ”Filmen känns som en enda stor utspejsad disco-upplevelse, men vi hade inte någon discolåt. ’September’ var med, men vi tyckte att det här var en härlig chans att göra en modern discolåt. Jag tycker att disco är en underskattad genre.”

Selena Gomez: ”Hands to Myself” (2016)

Gomez jobbade med ett låtutkast när producenterna gav henne ett råd.

Selena Gomez: ”De frågade, ’är det okej om vi skickar det här till Max Martin?’ Jag hade aldrig jobbat med Max förut så jag sade, ’Kanske det.’ Jag visste inte hur det skulle bli. Han hörde av sig på FaceTime direkt och sade, ’Det här är det bästa jag hört under hela året, jag måste få vara med och göra det här.’ Jag svarade, ’Ja, gör det!’

Martin gjorde flera förändringar i låten.

Selena Gomez: ”Jag tycker det blev superfräscht, och annorlunda för honom också.” 

Lady Gaga.
Foto: JORDAN STRAUSS / AP TT NYHETSBYRÅN

Lana Del Rey: ”Lust for Life” (2017)

Lana Del Rey reste till Sverige för att få Max Martins åsikt om låten. Han tyckte att första versen var det starkaste med låten och rådde henne att göra den till refräng i stället. Hon tyckte resultatet lät ”perfekt” och samarbetade med The Weeknd som sjöng refrängen.

Lana Del Rey: ”Det var väldigt roligt! Jag ville att han skulle tillföra lite hetta och energi till skivan.”

Ariana Grande: ”No Tears Left to Cry” (2018)

Max Martin: ”Jag tycker det är lite ångestladdat med intervjuer. Dessutom tar det tid. Jag vinner inget på det, jag får inte mer jobb om jag är med i en tidning. Och så finns en fundamental, djup känsla av att det jag säger inte är så intressant. Varför pratar ni inte med Ariana Grande i stället?”

Ed Sheeran featuring Justin Bieber: ”I Don't Care” (2019)

Sheeran ville ursprungligen spela in en låt med Bruno Mars och Justin Bieber inspirerad av en låt på soundtracket till filmen ”Moulin Rouge” där Christina Aguilera, Pink, Mya och Lil Kim samarbetade.

Ed Sheeran: ”Kommer du ihåg ’Lady Marmalade’? Det här var en fånig idé, men jag ville göra det. Jag sade, ’Då kan Bruno, Bieber och jag göra en skiva ihop, hur kul vore inte det?’”

Just det samarbetet blev aldrig av, men Sheeran spelade i stället in ”I Don't Care” med Bieber.

The Weeknd-singeln ”Blinding Lights” från 2019.

The Weeknd: ”Blinding Lights” (2019)

Låten handlar enligt The Weeknd om att vilja träffa personen man älskar till vilket pris som helst.

The Weeknd: ”Du kör till den här personen och förblindas av gatljusen, men du är så ensam att inget kan hindra dig från att försöka träffa den här personen. Jag skulle aldrig förespråka fyllekörning, men det är den mörka subtexten.”

Lady Gaga: ”Stupid Love” (2020)

Detta är första samarbetet mellan Max Martin och Lady Gaga. Gaga sjöng först över en melodislinga som BloodPop hade gjort. De skickade över resultatet till Max Martin som modifierade det hela och skickade tillbaka låten till Gaga. Därefter skrev hon klart låttexten.

Lady Gaga: ”Jag värmde upp rösten, gick in i studion och sjöng. Det du hör på ’Stupid Love’ är vad vi gjorde den dagen.”

Max Martin: ”Sången är min hjärtefråga. Som producent är jag också väldigt närvarande när vi spelar in sång. En del producenter har tekniker som sköter det medan de själva hänger i soffan. Men jag är med själv och sköter allt på datorn, jag vill veta exakt och komma ihåg. Sång handlar väldigt mycket om psykologi. Om artisten inte har en bra dag, tycker att det är tråkigt ... Min roll blir som ett tränarjobb. Att få fram det bästa ur personen. Att få dem att prestera på topp när det är match. Ett sätt är att få dem att gå utanför sin bekvämlighetszon. Att coacha lite, få dem att prova nya grejer.”

Max Martin om arbetet med de största artisterna

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.