Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Mästerligt

Det ny teater i Köpenhamn har lyckats igen. "Les misérables" är en scenografisk fullträff.
Les misérables på Det ny teater i Köpenhamn.
Bäst: Stort plus för ett komplett programhäfte.
Sämst: Börja gärna föreställningen på utsatt tid.
Ett drama på liv och död om mänsklighet. En storslagen snyftare som griper och (be) rör utan att bli sliskig. En mästerlig musikal mästerligt framförd.
Så kan man sammanfatta "Les misérables" på Det ny teater, den ständigt succé-omsusade i Köpenhamn.
Jag har sett "Les miserables" i Stockholm, Malmö, London och tidigare i Köpenhamn och bara rynkat på näsan åt detta tunga, långsamma stycke.

Engelskan Lisa Kents
version i den danska huvudstaden är överlägsen dem alla genom sin regi. Hon lyfter fram personerna som får närkontakt med både motspelare och publik. Rollbesättningen, där ingen faller ur ramen, är perfekt.
Det är också en scenografisk fullträff och en välgjord översättning. Det är, med andra ord, ytterst sällan man ser en så helgjuten musikalföreställning.
Som bekant baseras "Les misérables" på Victor Hugos "Samhällets olycksbarn" som här blivit mycket realistisk, dramatisk, spännande och både visuellt och vokalt synnerligen tilltalande.

Flemming Enevold som
Jean Valjean är briljant. Han lämnar inte för ett ögonblick rollen utan är hela tiden närvarande i den. Ett strålande skådespeleri som vanligt från denne mångsidige allroundartist; Cyrano, HC Andersen, Fantomen... han genomför alla bärande roller lika applådknipande, beundransvärt och övertygande. Och när han här sjunger "Hör min bön" infann sig en magisk stämning i salongen innan applådåskorna bröt ut.

Mia Karlsson som
Cosette är bedårande och sjunger ljuvligt. Sanna Johansson är en stram, men inte hjärtlös Fantine och Per Engström i diket hade total kontroll över orkestern och de agerande. Detta om några av svenskarna där dock en överraskar; John Martin Bengtsson från Eslöv har sedan länge haft framträdande roller i Växjö, men det är inte lätt att fånga uppmärksamheten utanför Smålands-gränsen.
Här tar han dock ett rejält kliv framåt som studentledaren Enjolras. Med sin kraftfulla baryton och med sin pondus i agerandet tar han många kliv upp för karriärstegen.
Det ny teater har lyckats ännu en gång - för vilken gång i ordningen? - med en stor och påkostad musikalföreställning av hög internationell klass.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!