Det ny teater i Köpenhamn har lyckats igen. "Les misérables" är en scenografisk fullträff.
Det ny teater i Köpenhamn har lyckats igen. "Les misérables" är en scenografisk fullträff.

Mästerligt

Publicerad
Uppdaterad
Les misérables på Det ny teater i Köpenhamn.
Bäst: Stort plus för ett komplett programhäfte.
Sämst: Börja gärna föreställningen på utsatt tid.
Ett drama på liv och död om mänsklighet. En storslagen snyftare som griper och (be) rör utan att bli sliskig. En mästerlig musikal mästerligt framförd.
Så kan man sammanfatta "Les misérables" på Det ny teater, den ständigt succé-omsusade i Köpenhamn.
Jag har sett "Les miserables" i Stockholm, Malmö, London och tidigare i Köpenhamn och bara rynkat på näsan åt detta tunga, långsamma stycke.

Engelskan Lisa Kents
version i den danska huvudstaden är överlägsen dem alla genom sin regi. Hon lyfter fram personerna som får närkontakt med både motspelare och publik. Rollbesättningen, där ingen faller ur ramen, är perfekt.
Det är också en scenografisk fullträff och en välgjord översättning. Det är, med andra ord, ytterst sällan man ser en så helgjuten musikalföreställning.
Som bekant baseras "Les misérables" på Victor Hugos "Samhällets olycksbarn" som här blivit mycket realistisk, dramatisk, spännande och både visuellt och vokalt synnerligen tilltalande.

Flemming Enevold som
Jean Valjean är briljant. Han lämnar inte för ett ögonblick rollen utan är hela tiden närvarande i den. Ett strålande skådespeleri som vanligt från denne mångsidige allroundartist; Cyrano, HC Andersen, Fantomen... han genomför alla bärande roller lika applådknipande, beundransvärt och övertygande. Och när han här sjunger "Hör min bön" infann sig en magisk stämning i salongen innan applådåskorna bröt ut.

Mia Karlsson som
Cosette är bedårande och sjunger ljuvligt. Sanna Johansson är en stram, men inte hjärtlös Fantine och Per Engström i diket hade total kontroll över orkestern och de agerande. Detta om några av svenskarna där dock en överraskar; John Martin Bengtsson från Eslöv har sedan länge haft framträdande roller i Växjö, men det är inte lätt att fånga uppmärksamheten utanför Smålands-gränsen.
Här tar han dock ett rejält kliv framåt som studentledaren Enjolras. Med sin kraftfulla baryton och med sin pondus i agerandet tar han många kliv upp för karriärstegen.
Det ny teater har lyckats ännu en gång - för vilken gång i ordningen? - med en stor och påkostad musikalföreställning av hög internationell klass.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag