I Icas kommande reklamfilm kommer Teliapappan (Roland Nordqvist) på besök i Ica-Stigs (Hans Mosesson) butik. Foto: ICA
I Icas kommande reklamfilm kommer Teliapappan (Roland Nordqvist) på besök i Ica-Stigs (Hans Mosesson) butik. Foto: ICA

MÄSTARMÖTET

Publicerad
Uppdaterad
Här möts två av Sveriges mest kända reklamprofiler.
I Icas kommande reklamfilm kommer Teliapappan på besök i Stigs butik.
- Det var jättetrevligt att träffa Hans Mosesson. Vi har en hel del gemensamt och känns som själsfränder, säger Roland Nordqvist, som spelar Teliapappan.
På söndag visas mötet på tv för första gången, för att sedan rulla under en vecka.
- Det handlar om två koncept som har varit effektiva och funnits länge. Därför är det roligt att de möter varandra, säger Micke Storåkers, ordförande i reklambyrån Storåkers McCann, som tillsammans med reklambyrån King producerat filmen.
Reklamfilmen har Ica som avsändare, men i och med att Teliapappan köper refillkort får Telia sin del av reklamkakan.
- Vi försöker hela tiden hitta nya och roliga vinklingar på våra reklamfilmer, med aktuella referenser till tv eller film, säger Magnus Wikner, marknadschef på Ica.

Lätt inspelning

För Roland Nordqvist var inspelningen lätt. Så gott som dagligen blir han igenkänd på precis samma sätt som Teliapappan blir i Icabutiken.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag