Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Marianne Rundströms ilska mot SJ – efter agerandet

Marianne Rundström satt fast på ett SJ-tåg hem från Bokmässan i Göteborg i flera timmar – och nu har hon fått nog.Foto: CORNELIA NORDSTRÖM
Marianne Rundström.Foto: CORNELIA NORDSTRÖM

Marianne Rundström satt fast på ett SJ-tåg hem från Bokmässan i Göteborg i flera timmar – och nu har hon fått nog.

I en krönika på News 55 riktar tidigare SVT-programledaren hård kritik mot SJ och hur de hanterar de stora problemen med förseningar.

– Så himla nonchalant att man inte kan säga hur sen man blir, säger Marianne Rundström.

Det är många i Sverige som inte är helt nöjda med SJ och Trafikverket.

En av dem är forna SVT-profilen Marianne Rundström, 67. Programledaren var en av de tusentals besökarna på Bokmässan i Göteborg i helgen, och som många andra besökare valde hon att ta tåget hem till Stockholm igen. Ett beslut hon skulle komma att ångra.

I en upprörd krönika på nyhetssajten News 55 berättar Rundström om hur tåget satt fast i flera timmar, utan prognos för när de skulle vara framme i Stockholm, på grund av "nedrivna kontaktledningar".

"Den ständige rösten i högtalarna upprepar att det inte finns någon prognos för när vi kommer fram. Alls. Det nästan mest frustrerande är att inte kunna lämna besked vidare om när man kommer fram. Stå där och vänta ni med middag och ungar, kommer jag så kommer jag, oklart när. Väldigt oklart." skriver hon i krönikan.

 

 

”Så himla nonchalant”

Tidigare SVT-programledaren skriver också att hon gärna vill fortsätta åka tåg, men att det är svårt när man inte kan lita på att komma fram i tid.

– Jag reser så himla mycket, och då är det så himla frustrerande att man inte vet om man kommer fram, säger Marianne Rundström och fortsätter:

– SJ kanske säger att det var en olycklig dag, men då har det varit väldigt många olyckliga dagar som jag har varit med om. Så himla nonchalant att man inte kan säga hur sen man blir. Kan de inte bara säga "tåget blir två timmar sent", undrar hon.

Marianne Rundström kritiserar också hur svårt det är att få ersättning, och hur lite pengar det rör sig om. När tågen blir flera timmar sena, så är det mer än själva tågbiljetten som behöver ersättas – uteblivna jobbtillfällen, till exempel.

– I bland har jag missat föreläsningar, och då kan det handla om 10 000 kronor, och så får man 85 kronor tillbaka, säger hon.

Dessutom tycker Rundström att det är dåligt av tågpersonalen att inte informera om hur man söker ersättning, eller vad man har rätt till.

– Gå ut och berätta för resenärerna, visa lite serviceanda, uppmuntrar hon SJ.

 

 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.