Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Maria Brander

Will Smith gör inte bara comeback – han kan ha chans på ny Oscar

Skådespelaren Will Smith gick upp på scenen och slog till komikern Chris Rock under Oscarsgalan. Nu kommer beskedet att skådespelaren portas från galan – i tio år. Det rapporterar AFP.
Chris Rock blir slagen av Will Smith på Oscarsgalan.
Foto: Myung Chun / POLARIS/IBL
Foto: JUSTIN NG / AVALON / STELLA PICTURES/JUSTIN NG / AVALON AVALON
Foto: JEFFREY MAYER / AVALON / STELLA PICTURES/JEFFREY MAYER / AVALON AVALON
Foto: XAVIER COLLIN / AVALON / STELLA PICTURES/XAVIER COLLIN / AVALON AVALON

Det har inte ens gått ett år sen Will Smith örfilade Chris Rock på Oscarsgalan inför en chockad och lite vilsen publik.

I de omedelbara efterdyningarna, så antogs stjärnans karriär därmed vara över. 

Men nu gör Smith inte bara comeback, utan tros även ha chans på en ny Oscar redan i mars.

Klippet från dramat har fått hundratals miljoner visningar vid det här laget, men känns ändå lika overkligt varje gång jag ser det: Will Smith går med bestämda steg rakt fram mot programledaren Chris Rock och ger honom en rejäl smäll rätt i ansiktet. 

Sekunderna efteråt är som ett vakuum av förvirring: Kan detta vara en iscensatt sketch? 

Men när Smith därefter börjar skrika åt Rock, så pekar det mesta på att det inte är så, och när Smith en timme senare får ta emot priset för bästa manliga huvudroll så försöker han mildra incidenten med orden ”sakerna man gör för kärlek”.

Det är förstås inte nog, och under dagarna som följer lämnar Smith frivilligt Oscarsakademin som senare beslutar att bannlysa honom från galan i tio år. 

Parallellt med detta pågår debatten. I den tar somliga parti för Smith som bara försökte försvara ”sin kvinna”, hustrun Jada Pinkett Smith, mot ett okänslig skämt om hennes sjukdom alopeci. 

Andra ser tvärtom det tankesättet som djupt problematiskt, särskilt när Smith valt att prata om våld för kärlekens skull. Många tar upp strukturer av toxisk maskulinitet, samtidigt som i princip alla tror att stjärnans karriär nu är över. 

Eller åtminstone ”dödligt sårad”, som någon erfaren pr-expert uttrycker det i internationell press.

Det kan man förstå. För det är inte jättemånga skådespelare som i så hög grad byggt sin karriär på en air av hygglighet som Smith. Före ”slapgate” var han en av världens mest inkomstbringande skådespelare. En position han erövrat via en karriär som rappare, följt av sitcomen ”Fresh Prince” som i sin tur ledde vidare till en rad actionsuccéer som ”Bad boys” och ”Men in black”. 

2002 blev han Oscarsnominerad för ”Ali”, och efter en liten dipp på 10-talet kom han tillbaka stort som anden i ”Aladdin”. En film som kom att spela in över en miljard dollar.

Resultatet var en enorm popularitet, som man i Hollywood faktiskt mäter med något som kallas Q sqore. Det är ett slags marknadsundersökning som används för att bedöma stjärnornas kommersiella lyskraft. 

I januari 2022 låg Smith sedvanligt skyhögt, i samma toppskikt som Tom Hanks och Denzel Washington. I juli hade siffran rasat, rapporterar Vanity Fair. Intressant i sammanhanget är även att siffran för Jada Pinkett Smith hade påverkats mer negativt än för Will själv.

Samtidigt menar en del experter att Q sqore, i en tid av sociala medier, lite spelat ut sin roll. Vad är väl 1800 intervjupersoner av olika åldrar, kön och hudfärg, mot Will Smiths 63 miljoner följare på Instagram? 

Det är också på Instagram som Smith i juli med videon ”It’s been a minute…” börjar sin väg tillbaka. I den ber han återigen om ursäkt, samt svarar på fansens frågor. Allt sedan dess så har Smith fortsatt att lägga ut material som är så gulligt att det knappast kan vara en slump. 

Det är barn som fyller år, en liten Aladdin-sketch, och söta djur inklusive ett meme där en liten apunge söker kontakt med en vresig vuxen gorilla, och texten ”Me trying to get back on social”.

Men det bästa måttet på Smiths aktuella Hollywoodstatus är antagligen planerna för hans film ”Emancipation” som spelades in 2021. 

I våras trodde de flesta att den skulle skjutas upp till minst 2023, men i höstas blev det klart att den skulle få premiär redan nu den 9:e december. Något som indikerar att Apple+ gör den till sitt Oscarskort efter fjolårets succé med ”Coda”. 

Smith har dessutom släppts ut på en PR-turné där han nyligen förklarade att han förstår om fansen ännu inte är redo för hans comeback. Medan hans regissör Antoine Fuqua resonerade kring hur det kan vara svårt att släppa en karaktär som hela tiden behandlas brutalt och kallas för ”n-ordet”, och att man då kanske inte blir ”den trevligaste personen i världen”. 

Vad han syftar på är just Smiths arbete med den verklighetsbaserade ”Emancipation”, i vilken han spelar en svårt plågad slav som lyckades rymma 1863.

Ett inte helt irrelevant argument, med tanke på vad det ännu innebär att vara svart man i USA. Samtidigt som det förstås skulle bli ohållbart om alla skådespelare började leva ut de demoner som kommer med yrket.

Så hur blir det då med Oscarsgalan framöver? Jo, Smith kan mycket väl nomineras, men om han vinner, så får han till följd av bannlysningen ej ta emot priset personligen. 

Låter det konstigt? 

Så är det väl ingenting mot det faktum att en stjärna kunde misshandla en annan på scen utan att någon ingrep. Att Smith inte straffas i all evighet kan på sätt och vis inge hopp om mänskligheten. 

Men att han inte avvisades från galan redan efter örfilen tyder tyvärr på att man i Hollywood reflexmässigt ännu blundar för inflytelserika personers övergrepp. 

Det oroar mig garanterat mer än en individuell comeback.

Missa inte Expressens TV-kalender om julfilmer

Varje dag publicerar Expressen en ny lucka om julfilmer.