Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Vilket enastående kaos Pernilla och Per!

Så många getingar får bidragen
Foto: OLLE SPORRONG EXP
Foto: SVT

Pernilla Wahlgren fattade eld och Per Andersson knockade ett litet oskyldigt barn.

Vilket enastående kaos! En vara som vi garanterat inte blivit bortskämda med under de fyra senaste lördagarna.

Årets Melodifestival är så välkalkylerat fri från överraskningar att den näst intill framstår som riggad.

Nu är jag inte tillräckligt konspirationsteoretiskt lagd för att hävda att allt verkligen är uppgjort från början, men vi kan väl enas om att talet sju har varit extra heligt i samband med årets tävlingar? Startar man sjua, ja då får man guldbiljett! Så är det bara, och de tävlande som nu är klara kunde lika gärna fått sina finalplatser stämplade i pannan från början.

Melodifestivalen 2021 tar därmed priset i trygg förutsägbarhet. Utan publik finns lite utrymme för spontanitet, och allt har i princip bara tuffat på. Det närmaste vi hittills kommit en skräll är att Eva Rydberg och Ewa Roos gick till Andra chansen. Och det var ju kul, men inte direkt omtumlande.

Så givetvis blev även årets sista deltävling antagligen exakt som alla inblandade tänkt sig: The Mamas fick sitt tröstpris i form av ett slags andra chans deluxe, medan Eric Saade fick uppfylla Christer Björkmans dröm bara genom att gå vidare. Ett tag mot slutet var det så kärvänligt mellan Mellonmorfar och Saade att jag började fundera över hur många hjärtröster Björkman egentligen tryckt i väg till sin protegé, och vilka krav på opartiskhet det finns på en gammal schlagergeneral. Men strunt samma. För det är väldigt svårt att tänka en klar tanke överhuvudtaget när en vitklädd popartist svettas så kopiöst att man undrar om den där stickade pullovern någonsin kommer att gå att använda igen. 

Jag är ändå tacksam för allt som trotsar perfektionen, och det är antagligen även därför som det var omöjligt att inte helt förälska sig i Per Anderssons och Pernilla Wahlgrens mellanakt. Det ballade ur! Vilket jag trots allt hade lite på känn. Pernilla Wahlgren har använt en hel del av den här typen av humor i sina senaste scenshower, och för ”Grotesco”-medlemmen Andersson så bor ju kaos alltid granne med Gud. Men att vad som började i det lilla med konfettitoalett och ”asiatisk progg” skulle sluta i det här, hade jag faktiskt inte helt kunna förutse.

Antagligen för att humorn blev lite svartare än vanligt: När Pernilla Wahlgren som fallen och sönderbränd ängel sitter och håller ett litet knockat och avsvimmat Adolf Fredrik-barn i famnen som en docka och låtsas att han sjunger, är det ett ögonblick så bisarrt att jag kan leva på det resten av den här Mellosäsongen. ”In med ungen” känns redan som en klassiker.

The Mamas känslor efter finalplatsen: ”Gått igenom så mycket”

Finalisterna om berg- och dalbanan av känslor.

Eric Saade föll rakt i golvet – berättar om pranket

Dansarens prank: ”Han har inga gränser”.

Sannex mystiska förklaring till försvunna namnen

”Han var inte snygg nog”.