Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Victoria's secrets influencer- samarbete dryper av hyckleri

Alice Stenlöf i en ny reklamfilm för Victoria's Secret.Foto: Instagram/Victoria's Secret
Peg Parnevik.Foto: OLLE SPORRONG

Peg Parnevik kunde inte ha mer rätt. Alice Stenlöfs samarbete med underklädesjätten Victoria’s Secret dryper av hyckleri.

Visst, sälj ni era yttepyttiga trosor! Men kan vi inte, snälla, sluta låtsas att det handlar om en gemenskap med målet att förändra världen?

Skönhets- och modeindustrin har lovat mig lycka i ett helt liv nu. L’Oréal uppfann frasen ”because I’m worth it” redan 1973, och i mitt sociala medier-flöde är Sarah Jessica Parker för tillfället själaglad eftersom det går att snurra(!) i hennes bh. Hade jag inte vetat bättre, hade man kunnat tro att det var femtiotal och att vi nyss befriats ur korsetten.

Samtidigt på Alice Stenlöfs Instagram-konto visas en reklamfilm där den framgångsrika influencern peppar inför att göra Victoria’s secret till ett mer inkluderande märke, genom att hennes ”inspirerande” väninnor får visa upp sig i underkläder på ett lyxhotell som badar i marmor och guld. ”Omfamna dina imperfektioner”, säger speakerrösten, men hur jag än letar ser jag enbart perfektion. Det enda som möjligen avviker från Victoria’s secrets tidigare framtoning är att de här tjejerna inte här helt kritvita, saknar änglavingar, och att en har en frisyr som var kaxig när Sinead O’Connor hade den för snart trettio år sen.

Efter att en marknadsföringschef förra året uttalat sig illa om plus size-modeller och transpersoner, så har Victoria’s secret uttalat börjat jobba med att modernisera sitt varumärke. Inte i ett anfall av snällare tankar, utan för att deras försäljning minskat på senare år, samtidigt som exempelvis Rihanna’s Savage X Fenty ökat explosionsartat under samma period. När Victoria’s secret tidigare i år meddelade att de ställer in sin alltmer kritiserade, men uppmärksammade show, så välte Rihanna i princip Internet med sändningen från sin show den 20 september. Amerikanska Insider skrev efteråt om varför Victoria’s secret borde frukta uppstickaren, och ackompanjerade artikeln med bilder som fick det förra företaget att framstå som rent löjeväckande i sina inte särskilt allvarligt menade försök till mångfald. 

Om Alice Stenlöf verkligen ville förändra synen på våra kroppar och dessutom hade orkat sätta sig in i frågan, hade hon givetvis rört sig mer åt Rihanna-hållet. Men Alice vill i likhet med sin uppdragsgivare mest bara tjäna pengar. Det är förstås helt i sin ordning. Vad som smakar illa är hyckleriet. Peg Parnevik har helt rätt när hon skriver att Victoria’s secret märker samma gamla trötta koncept med en falsk etikett av att älska sig själv. Modellerna i deras kampanjer ser ju faktiskt ut i princip som tidigare. 

Men medan man i de tidigare showerna åtminstone var tydliga med att man nästan bokstavligen blåste älvstoft i ögonen på sin publik, så lockar man nu unga tjejer med falsk gemenskap och mångfald, och frågan är om det inte är värre.

Det här är Peg Parnevik

Det här är Peg Parnevik