Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Vändningen efter fiaskot – så gjorde TV4 succé

Foto: ALEX LJUNGDAHL
”Sikta mot stjärnorna” var ett av TV4:s succéprogram. Mirna Tutnjevi uppträdde som Britney Spears. Foto: FOTO: DANIEL OHLSSON/TV4 / TV4

”Lägg ned TV4 – om det inte blir bättre!”

Så löd Expressen löpsedel dagen efter premiärsändningen hösten 1990.

Men visst blev det bättre. Under nära trettio år har TV4 förändrat vårt tv-tittande i grunden. 

Nu under måndagen den 2 december övergår tv-kanalen i Telias ägo, och en ny epok i tv-historien tar sin början.

Tiden går aldrig så fort som i tv. Titta på valfritt program från dagar som flytt, och det känns oftast som att hundra år passerat sen dess. Tilltalet växlar blixtsnabbt, och en helt vanlig sändning kan med åren förvandlas till humor i nästan vilket nostalgiprogram som helst.

Men den första TV4-sändningen den 15 september 1990 innehöll ofrivillig komik av en mer omedelbar karaktär. I ett minnesprogram som spelades in 2015 berättar profilerna från Nyheterna om premiären. Bengt Magnusson var ”pirrig” och befann sig visuellt långt från senare års stålgrå pondus: ”Den där kavajen i bajsbrun nyans var inte särskilt vacker. Jag är glad att vi har kommit långt bort ifrån det vid det här laget”, säger han. Steffo Törnquist var å andra sidan ”skiträdd” och mer eller mindre på vippen att säga upp sig. Han berättar om hur Lars Weiss tog honom avsides bara minuter före sändning: ”Han hade hällt upp ett rätt stort dricksglas med konjak som jag bara kastade i mig.” Steffo hävdar att styrketåren kom så tätt in på inslaget att alkoholen inte påverkade honom. Efter att ha sett premiären är jag inte helt säker på det.

Gunde Svan och Agneta Sjödin gjorde tidigt succé med ”Fångarna på fortet” i TV4.Foto: CHRISTER JANSSON / TV4

Hur som helst. Samtidigt som TV4-pionjärerna firade med champagne, spred sig irritationen genom de svenska tv-sofforna. Sändningen hade lidit av tekniska problem och det nya tonfallet fick somliga att vända sig till SVT för att se ”riktiga” nyheter man kunde lita på.

På dramafronten var det inte heller så muntert. Storsatsningen ”Destination Nordsjön” blir ett sågat praktfiasko som svider i kassan. Såpan ”Rosenholm” gör heller ingen glad. Men TV4 ska snart hitta en ny och faktiskt revolutionerande nisch.

Någon gång i början på nittiotalet slår jag på tv:n och snubblar över mitt första avsnitt av ”Fångarna på fortet”. Jag är i mellanstadieåldern och programmet är det bästa jag någonsin sett. Så långt bort från SVT:s ”Bolibompa” och sömniga ”Mitt i naturen”. Mamma och pappa får också titta, medan jag i tanken redan har flyttat till Fort Boyard.

Det är med vardagsrumsvänligt lek och mys som TV4 börjar sätta sin prägel. Som av en händelse sammanfaller TV4:s start med att tacos lanseras i Sverige. Ordet fredagsmys föds någon gång under början av nittiotalet, och på tv ser vi TV4-program som ”Sikta mot stjärnorna”, Lotta Engbergs ”Kär & galen” och ”Jeopardy” med Magnus Härenstam.

I min familj ser vi inte ”Bingolotto”, men många kompisar säljer lotter, och en dag får jag följa med pappa till jobbet för att beskåda svenska folkets gåvor till Leif ”Loket” Olsson. De ligger i en enorm glasmonter i en tv-studio, som ett bevis för tittarnas kärlek för den fryntlige göteborgaren. ”Bingolotto” blev med åren en miljardindustri.

Samtidigt expanderar myset. Med ”Gomorron!” med Bengt Magnusson och Malou von Sivers är man först med den morgon-tv som nu känns så självklar. Inspirationen kommer från USA, och får snart SVT att kontra med ”Gomorron Sverige”.

Expressens löp hösten 1990.

Så småningom hittar kanalen även rätt i fiktionen med såpor som ”Tre kronor” och internationella serier som ”Ally McBeal”.

Ändå är det i mer familjeorienterade tv-lekar som TV4 fortsätter att leda vägen på 00-talet. SVT må ha skapat rabalder när de redan 1997 tog in ”Robinson” från kylan. Men på TV4 blir man snabbt experter på att förvandla internationella format till nationella angelägenheter. 2004 startar ”Idol”. 2006 kommer sen ”Let’s dance” som blir en oväntad superframgång med över två miljoner tittare. Plötsligt är ett helt land engagerat i tiodans i kombination med brittiska accenter.

TV4 har vid sidan av själva programmen också haft en särskild talang för att skapa stjärnor. I det breda formatet, och utan en mer nedtonad rekorderlig public-service-tradition, blir programledarna viktigare och får chans att blomma ut. De oftast ganska pladdriga programmen kräver personligheter som kan fylla ut transportsträckorna mot nästa reklampaus, vilket så småningom gör David Hellenius till ett stående inslag på varje ”Kristallen”-gala och Tilde de Paula till en oumbärlig morgoningrediens.

TV4 blev inte bara bättre. Uppstickarkanalen blev ett nytt kapitel i våra liv genom att skapa ett lite annorlunda sätt att se på tv tillsammans.

1991 hette det fortfarande Televerket och man drog nog inget streck mellan tv och plastiga telefoner med sladd. Men i dag när tittandet alltmer flyttat över till personliga skärmar känns sambandet mellan tv och telekomjättar inte alls som science fiction. Var det sen bär hän på sikt vet vi väl egentligen lika lite om som den där kvällen då Steffo Törnquist fick en konjak för att ens stå ut.