Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Unga artister borde sluta lyssna på vuxna

Expressens nöjeskrönikör: ”Kanske kan bli en karriär i stil med Agnes”.
Foto: TV4

Vem som vann spelar faktiskt ingen roll.

Idol är ändå över, och nu måste både Paulina och Nadja snabb ta sig så långt bort från tävlingen som möjligt.

Visserligen börjar resan med ett historiskt antiklimax i form av en pandemi som håller på att förvandla hela artistbranschen till ett ödsligt kalhygge. Men det är tyvärr bara att gilla läget. 

Lite som krogshows-Danny som nu återvänder till Melodifestivalen med den krassa motiveringen att det inte fanns något annat att göra.

Och precis som Nikki Amini beskrivit det tidigare, så är ju ”Idol” egentligen inte mer än ett försprång ut i artistvärlden. Jag skulle vilja tillägga att med det försprånget gäller det sen för deltagarna att springa så långt bort de bara kan. 

Så fort säsongen är slut förvandlas nämligen ”Idol” till en otymplig fotboja.

Agnes fick till exempel sin stora internationella hit ”Release me” 2009 efter att hon helt klippt banden till ”Idol”, och gått vidare till skivbolaget Roxy Recordings. Detsamma gäller för Darin som länge pressades ned i den trånga Michael Jackson-kostym som ”Idol” gett honom. 

Han tvingades till slut bryta med skivbolaget, och starta eget för att uppfylla drömmen om att sjunga på svenska. En rockad i karriären som snart visade sig vara det smartaste han gjort. 

Både Agnes och Tove Styrke har vittnat om den svåra tiden efter ”Idol” med högt tempo och hårda krav på de då tonåriga artisterna. Men givetvis har även vinnarna, vars artistförhoppningar aldrig infriades efter programmet, varit kritiska. Kevin Borg upplevde det som att ”Idol” bara gav tomma löften, och menade för några år sen att det inte ens existerade någon lanseringsplan för honom efter debutalbumet. 

Martin Almgren, som vann 2015, har å sin sida beskrivit det som att vinnarkontraktet i själva verket försvårade fortsatt skivutgivning. 

Både Nadja och Paulina är sångerskor med stjärnkvaliteter och röstkapaciteter vi knappt stött på i den här tävlingen tidigare. Men de är också utsatta för juryns och produktionens ständiga pekpinnar om vilka artister de borde vara. 

Är de kloka, så slutar de bry sig om de råden nu, och låter sig i stället inspireras av Jakob Hellman som i förra veckans ”Så mycket bättre” ställde den självklara frågan om varför unga ”Idol”-artister ens ska lyssna på vad vuxna tycker.

Ja, varför ska de det? När allt pekar på att de faktiskt vet bättre själva. Ni kan gå er egen väg nu, Paulina, Caspar, Nadja och alla ni andra.

Se reaktionen när hon får beskedet.