Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

TV4 har råd att sparka Timell – men spöken från förr stoppar dem

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Foto: AUGUST JERNER
Foto: NILS PETTER NILSSON

TV4-cheferna har erkänt att de gjort fel, och de har tillsatt en utredning.

Men skrapar man på ytan, så verkar kanalen obehagligt förtjusta i sina gamla dimslöjor.

För utredningen ska de i praktiken sköta själv, och Martin Timell har av outgrundlig anledning fortfarande inte fått sparken, trots att man har råd.

Landets största kommersiella tv-kanal, som vänskapligt kallar sig för ”en del av Sverige” kritiseras hårt, inte bara av de egna profilerna, utan även av jämställdhetsminister Åsa Regnér. De har, milt uttryckt, en del att förklara. Men trots att att de har haft kännedom om övergreppen i åtminstone två år, och skandalen briserade med full kraft för nästan en vecka sen, så har TV4 fortfarande inte presterat ett enda vettigt och rakt svar.

Uppenbart för att man inte vill. Cheferna har hållit sig undan, valt att uttala sig i de trygga egna kanalerna, och i skarpt läge skickat fram programchef Anna Rastner som bara innehaft den posten i två år.


LÄS ÄVEN: Tystnadskulturen har varit kompakt 


Vd Casten Almqvist sitter med arbetsmiljöansvaret, och delar i ett blogginlägg ut ett underbetyg till hela organisationen och alla ansvariga chefer. ”Vi har till och med blundat för problem vi borde agerat på långt tidigare”, skriver han, men verkar oförmögen att specificera vad problemen består i.

Åsa Sjöberg, innehållsdirektör och tillika vän med Timell, har anklagats för att ha skyddat programledaren i åratal. Något hon inte alls velat bemöta. Istället har hon i lite allmänna ordalag för TV4 Nyheter, beskrivit det som skett som ”verkligen inte okej” och lovat att kanalen ska ”reflektera”.

Därefter har hon skicka fram kollegan Rastner för att ta de konkreta frågorna: ”Så här i efterhand blir det rätt uppenbart att vi borde ha tagit hand om henne bättre då och när det faktiskt inträffade och agerat mer kraftfullt än vi gjorde”, skriver hon i ett mejl till Dagens Nyheter om övergreppet i badtunnan.

Medan kanalchef Fredrik Arefalk när han väl uttalade sig i Aftonbladet mest verkade bekymrad för sitt eget jobb: ”Jag hoppas att vi får chansen att fortsätta men det är ju inte mitt beslut.”


LÄS ÄVEN: Svårt att se att Timells karriär överlever det här 


SVT har som jämförelse präglats av total transparens och tydlighet, när de under den gångna veckan hanterat sina skandaler inom det egna tv-huset. Samma sak kan sägas om Sofia Olsson Olséns hantering av anklagelserna mot en av Aftonbladets medarbetare.

Men en sämre och mer innehållslös krishantering än TV4:s är faktiskt svårt att tänka sig. Ta bara det faktum att samtliga chefer verkar ha utvecklat någon form av telefonskräck, och hänvisar till mejlkommunikation. En styrelseledamot i publicistorganisationen Utgivarna, som Casten Almqvist, borde ju ändå kunna ge den oberoende journalistiken en chans att ställa honom frågor?

Istället: Så mycket ånger, och så lite bot. För Casten Almqvist har förvånansvärt nog fortfarande fullt förtroende för ledningen och samtliga involverade chefer. Tydligen för att de känner skuld och ansvar.

Och det är ju möjligt, men den är i så fall av påfallande retroaktiv grad, med tanke på hur många som faktiskt anklagat dem för att mörka och tysta ned de uppgifter som kommit fram genom åren.

Det går inte att lasta över mer än möjligtvis det juridiska ansvaret på produktionsbolaget Meter. Det vet TV4. Därför har Almqvist utlovat en ökad kontroll av produktionsbolagen. Men också en extern och oberoende utredning som ska genomföras av advokatfirman Setterwalls.

Men exakt hur det ska gå till, och hur allt ska redovisas svävar i mörker. Ska resultatet bollas tillbaka till alla som nyss erkänt att de har gjort fel?

Åsa Sjöberg vet inte riktigt, säger hon, men det verkar luta åt att det är till just dem själva, de ångerfulla cheferna. Det låter ju vansinnigt, och skulle dessutom öppna upp för exakt samma dimridåer som tidigare försök till utredning.


LÄS ÄVEN: Hasse Alfredsson lärde oss sörja 


Men det är kanske just det cheferna hoppas på: Månader som går, ilska som svalnar, och beslut som rinner ut i sanden. Att de fortfarande har behållit Martin Timell i ett slags tv-limbo är faktiskt bara obegripligt. Programledaren är avstängd, men har kvar sitt kontrakt. Om han kommer att få göra mer tv? Nja, lyder det grumliga svaret.

TV4-Gruppen hade 2016 ett operativt resultat på 734 miljoner kronor. Så det är inte pengarna som stoppar dem från att göra sig av med Timell, utan kanske snarare spöken från förr – den anda, de interna vänskapsband och de makthierarkier som fick kanalen att sjunka ända hit.

Imorgon ska Casten Almqvist ha stormöte på TV4. Vem vet? Kanske kommer han då handlingskraftigt berätta vilka chefer som lämnar plats för nya som skulle kunna blåsa in ny ande i TV4 och dess vindpinade varumärke.

Men troligare är att han tryggt inväntar Setterwall-rapporten, som skulle kunna ge den tyngd han själv inte verkar vilja utöva för en avgång för exempelvis Sjöberg.

Utöver det maler frågorna för Bonniers i stort. För drygt ett år sen avslöjade SVT det Bonnier-ägda SF Studios och de manliga chefernas verklighetsfrånvända lyxliv på lyxbåten ”Naughty by nature” i samband med filmfestival i Cannes, och man anar i värsta fall konturerna till en företagskultur större än bara TV4.

Visst är det ”en del av Sverige”. Men långt ifrån den del vi önskade oss. TV4 måste ta sitt ansvar, och faktiskt peka ut de skyldiga även på chefsnivå, annars kommer allting de investerat i de där små orden vara förlorat för gott.