Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

”True crime”-vågen och musikalerna trender i den spektakulära filmhösten

Ur filmen ”Quick”.Foto: Ragna Jorming / Ragna Jorming
Jonas Karlsson i ”Quick”.Foto: Niklas Maupoix / Niklas Maupoix
Foto: ROBERT EKLUND / STELLA PICTURES
Foto: ADAM IHSE/TT / TT NYHETSBYRÅN

Från Tomas Ledin-filmen ”En del av mitt hjärta” till David Denciks skrämmande förvandling i ”Quick”, så blir filmhösten 2019 ovanligt spektakulär.

Fullproppad som den är av intressanta titlar, och influerad av internationella strömningar. 

Bland årets trender syns inte bara de trendiga musikfilmerna, utan även ett par tunga journalistfilmer och ett stänk av ”true crime”-vågen.

Mig veterligen har det väl knappt ens gjort en riktig sång- och dansmusikal för vuxna i Sverige i modern tid. Men ”En del av mitt hjärta” är just det, och för att skruva till det hela lite extra inkluderar filmen, som är baserad på Tomas Ledins låtar, både skådespelerskan Malin Åkermans Sverigedebut, och scenproffset Edward af Silléns långfilmsregidebut. Projektet låter egentligen vansinnigt, men det exklusiva nya klipp som visades på Svenska Filminstitutets höstpresentation under måndagen, var faktiskt inte helt avskräckande, och musiktrenden är onekligen stark just nu: Från ”La la land” till ”Bohemian rhapsody”, ”Rocketman”, ”A star is born” och ”Yesterday”. Så även om af Sillén bedyrar att de började jobba med filmen innan hela den här vågen vällde över oss, så känns konceptet åtminstone tryggt i tiden. Filmen kommer heller inte helt ensam, då även stjärnspäckade Peter Jöback-filmen ”Jag kommer hem igen till jul” sägs bjuda på både humor och musik.

Säsongens andra tydliga internationella influens är journalistfilmen. Annika Bengtzon och ”Millenium” i all ära, men några verklighetsbaserade tungviktare i samma tradition som ”Alla presidentens män”, ”Spotlight” eller ”The Post” är det då inte. Med ”Quick” (med Hannes Råstam som hjälte) och ”438 dagar” (om Martin Schibbyes och Johan Perssons tid i etiopiskt fängelse) blir det ändring på det. Den förra titeln kan dessutom kvala in som ett svenskt bidrag till den hyperaktuella ”true crime”-floden, och inbegriper även en hemvändande regissör i form av Mikael Håfström.

Vänder hem gör även Tomas Alfredson som regisserat nya ”Jönssonligan” och uppenbarligen lockats av Henrik Dorsins glöd för konceptet. De två lär dessutom ha del i Jane Magnussons kommande dokumentär om Hasse & Tage som ska ha fokus på kärlek. 

Musik, humor och världsförbättrare är visst den röda tråden för svensk film 2019, och det känns lite som att det faktiskt är precis vad vi behöver just nu.

Fem filmer att njuta av i höst

”En del av mitt hjärta”

Sång och dans-musikal baserad på Tomas Ledins låtar. Är det en feberyra eller ett projekt som några filmdårar faktiskt tänkt realisera? Rätt svar är det senare, och idén är ju så galen att det här faktiskt kan bli bra.

Premiär: Juldagen.

 

”Quick”

Är en av tre filmer som har chans på att bli Sveriges Oscarsbidrag, och det bådar ju gott för filmen som bygger på journalisten Hannes Råstams bok och granskning av rättsskandalen Thomas Quick. ”Bond”-aktuelle David Denciks uppenbarelse som Quick fascinerar.

Premiär: 20 september.

 

”438 dagar”

Men inte bara ”Quick” fokuserar på journalisthjältar. ”438 dagar” bygger på Martin Schibbyes och Johan Perssons bok med samma namn, och duon porträtteras av de internationellt framgångsrika barndomsvännerna Gustaf Skarsgård och Matias Varela.

Premiär: 30 augusti.

 

”Hasse & Tage – en kärlekshistoria”

Jane Magnusson prisades förra året för bästa dokumentär på European Film Awards för sin ”Bergman – ett år ett liv”. Nu är hon tillbaka med en film och Hasse & Tage, till vilken familjen för första gången gett tillgång till de privata arkiven.

Premiär: 6 september.

 

”En komikers uppväxt”

Jonas Gardell har skrivit filmmanus för första gången på nära 20 år, och Johan Rheborg spelar huvudrollen. Men roligast är kanske att Rojda Sekersöz, 29, som gjorde fina ”Dröm vidare” regisserat och att filmen uttagits till tävlan i Toronto.