Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Tävlingen är inte död – bara lite utsliten

Nu berättar hon
Foto: SVEN LINDWALL

Melodifestivalen tappar tittare, lite som en trött julgran tappar barr.

Inte alls konstigt egentligen. Efter nära tjugo år lever det nuvarande upplägget på lånad tid.

SVT borde göra om tävlingen, och jag kan faktiskt inte tänka mig ett mer gyllene tillfälle än just nu.

Visst har det under de senaste veckorna legat i luften att Melodifestivalen på något sätt går mot sitt slut? SVT samlar minnen som aldrig förr genom att klistra in prydliga bilder av Lill Lindfors, Lasse Holm och Siw Malmkvist i sitt eget lilla Hall of fame. Och så firar man jubileum: Tävlingen fyller visst 60, och snart vankas det tusende bidraget genom tiderna. Varje ny deltävling är proppad med nostalgi, och till andra chansen kommer både Tomas Ledin och Björn Skifs till begravningskaffet.

Okej. Så illa behöver det inte vara. Men borde inte SVT utnyttja den här känslan av att en epok går i graven, till att faktiskt inleda en ny?

Melodifestivalen är inte död. Den är bara utsliten. Lördagens deltävling var den minst sedda sen 2010 (då man hade konkurrens från OS) och ingen deltävling sen 2017 har tagit sig över tre miljoner. 

Det kan man absolut skylla på att den här årgången inte innehållit särskilt många överraskningar, att den känns lite städat tråkigt, och framför allt saknar välskriven humor. Men det största problemet är förmodligen att tävlingen inte alls förändrats med tiden. Det nuvarande systemet med deltävlingar lanserades av Christer Björkman för nästan 20 år sen. I mediebranschen är det en annan tidsålder. 2002 fanns inte smartphones, de flesta hade inte bredband hemma, och streaming var ett totalt okänt fenomen. I dag självklara saker som Youtube, Spotify eller Netflix var ännu inte uppfunna. I den verkligheten gick det utmärkt att spä ut tävlingen över flera veckor. Men i dag är publiken rastlösare. 

En rimlig utveckling vore helt klart att kraftigt minska på antalet deltävlingar. I en tid då skivbolagen dessutom börjat satsa allt mindre pengar på sina bidrag, skulle det potentiellt även kunna höja kvaliteten när man inte längre behöver hetsa fram 28 olika låtar med tillhörande scenshow. SVT skulle på motsvarande sätt kunna ta fram bättre manus, när det blir färre program att fylla.

Christer Björkman har redan nästan helt lämnat över till nya tävlingsproducenten Karin Gunnarsson. Man behöver därmed inte ens skylta med att en kommande omgörning har med tittarsiffrorna att göra. Det är bara att skylla på generationsskifte och att Gunnarsson ska få sätta sin egen prägel på tävlingen.

Nog känns det som att SVT är lite dumma om de inte tar den här chansen?

Hanna Ferm om favorittippade låten: ”Mycket pondus”

Så är stjärnans låt