Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Maria Brander

SVT är lurade – men vägrar erkänna sitt misstag

Pagan Fury. Foto: OLLE SPORRONG
Christer Björkman. Foto: OLLE SPORRONG

Till vardags är Pagan fury officiellt band för ett datorspel. På lördag inleder de Melodifestivalen.

Det blir med andra ord reklamdags, och det är ett problem så stort att tävlingen håller på att förvandlas till ett SM i efterhandskonstruktioner.

SVT är lurade, men vill inte erkänna det.

När Melloartisterna presenterades i höstas trodde väl Christer Björkman i princip att han hade snubblat över ett gäng lajvare med en tacksam faiblesse för rockschlager och dramatisk scenrekvisita. 

Det är delvis begripligt. Tävlingsproducenten med övriga ansvariga är kanske inga gamers, men på svenska spelbloggar uppmärksammades det snabbt att Pagan fury var ”det officiella bandet för Crusader kings”, och har scenkläder och ett sound från spelets värld. 

En dryg vecka senare diskuteras ämnet av medieanalytikern och journalisten Emanuel Karlsten i Mediepodden, som ett brott mot SVT:s principer gällande reklam. Därefter utbröt ett mästerskap i bortförklaringar så rangligt uppbyggda att de är helt omöjliga att tro på.

Plötsligt var bandet inte alls officiellt band längre, utan bara några hängivna fans som strävade efter att bli spelets utvalda band. Vilket kan tyckas märkligt eftersom de knappt verkar ha existerat före spelet. Intrycket av hittepåband förstärktes ytterligare när bidraget nu väljer att tävla utan band… Det blir sångerskan Mia Stegmar med dansare på scen - så mycket för den äkta bandsammanhållningen. 

Här någonstans börjar det stå klart att SVT blivit lurade. Public service-kanalen som annars brukar ha fullt upp med att klistra över folks loggor i sändning, kan ju inte helt ha missat det här med content som nutida reklamknep. Tidigare har även Comhems Judit & Judit stoppats från tävlingen, och förra året tyckte projektledaren Anette Helenius åtminstone att det inte var ”det mest fördelaktiga för SVT” att plojbandet Rolandz började marknadsföra sin krogshow mitt under pågående festival.

Det var då. Ett år senare lär det vara helt okej för McDonalds att ställa upp med ett eget band, bara det inte sjunger om Happy meal. 

Därmed har jag redan börjat fila lite på ett bidrag åt Iprenmannen. Fast han får uppträda som tekanna och sjunga om honungsvattnets lindradande egenskaper. Lär ju sitta som en smäck i vabbtider, och måste ju vara helt förenligt med SVT:s nya luddiga ”regler”. Kan bli succé!

Eller så gör vi inte så. För någonstans känns det ju ändå som ett nederlag att bidrag av detta slag får vistas på samma scen som, säg Ann-Louise Hanson som är med för fjortonde gången, och det med en låt som faktiskt är på riktigt. Till skillnad från både Jan Malmsjö och Arja Saijonmaa skickar hennes bidrag alls inga skamsköljningar genom kroppen, utan är en fin hyllning till den avlidna väninnan Lill-Babs. Det låter rentav lite sorgsen Håkan Hellström eller snarare Christina Hellström, Håkans mamma som släppte en skiva för fyra år sen. 

En viger sitt liv åt Melodifestivalen, medan en annan använder den för kalkylerad kommers. Men i ett desperat försök att inte tappa ansiktet låtsas SVT att de inte ser skillnaden.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!