Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Maria Brander

Sverige har i princip aldrig varit bättre

Filmfestivalen i Cannes är en av filmvärldens mest prestigefyllda.
Foto: DOMINIQUE JACOVIDES / BESTIMAGE / STELLA PICTURES
Ruben Östlund.
Foto: MATHILDA TENNYSDOTTER/TT / TT NYHETSBYRÅN
Ruben Östlund spelar in sin film ”Triangle of Sadness” i Trollhättan med bland andra Woody Harrelson i rollen som sjökapten
Foto: THOMAS JOHANSSON / TT NYHETSBYRÅN

Världens finaste filmfestival, den i Cannes, börjar i nästa vecka, och med hela tre svenska regissörer i huvudtävlan, så har vi i princip aldrig varit bättre.

Ruben Östlund, Tarik Saleh och Ali Abbasi är den förstklassiga laguppställningen som kompletteras med allt från Henrik Dorsin och Carolina Gynning, till Fares Fares och Noomi Rapace.

Men risken är ändå stor att de alla hamnar i skuggan av ”Top gun” och ”Elvis”.

Efter ett par provisoriska pandemiår samlas nu filmeliten åter på Cannes-croisetten i maj, för att vimla på röda mattan utanför festivalpalatset, dricka rosé, och se banbrytande film. Det är i Cannes som klassiker som ”Taxi driver”, ”Pulp fiction” eller ”Parasit” en gång började sina resor ut i världen, och i år firar festivalen dessutom 75 år.

Redan den 1:e mars stod det klart att den ryska delegationen inte är välkommen, och festivalen hänvisade då till hur man sen 1939 (då kriget satte stopp för evenemanget) velat vara en motkraft till fascism och nazism.

När festivalen väl kunde starta 1946, så vann faktiskt den svenska filmen ”Hets” i regi av Alf Sjöberg. Han tog även hem det finaste priset 1951 med ”Fröken Julie” Men sen dess har det, bortsett från Ingmar Bergmans storhetstid, varit rätt glest mellan Guldpalmerna. Danske Bille August vann med ”Pelle erövraren” (1988) och ”Den goda viljan” (1992) innan Ruben Östlund gjorde succé med ”The Square” 2017.

Nu är han tillbaka, och med en statyett i bagaget, så vänds förstås blickarna mot ”Triangle of sadness” som inte bara har Woody Harrelson på rollistan, utan även Carolina Gynning och Henrik Dorsin, samt dessutom Alex Schulman och Camilla Läckberg i mindre ”cameos”. 

Filmen beskrivs som en satir över modevärlden och utspelar sig på en exklusiv yacht. Det bör passa perfekt i ett Cannes där modehusen brukar slåss om uppmärksamheten med, säg, Steven Spielbergs två miljarder kronor dyra ”super yacht” ”Seven seas” (som visst såldes i höstas).

Men den mer förväntade Östlund-närvaro får i år sällskap av Tarik Salehs ”Boy from heaven” med Fares Fares, och den iransk-svensk-danske ”Gräns”-regissören Ali Abbasis ”The holy spider”. 

De tävlar nu om Guldpalmen mot konkurrenter som David Cronenbergs body horror-film ”Crimes of the feature” (med Viggo Mortensen, Léa Seydoux och Kristen Stewart) eller James Grays ”Armageddon time” (med Anthony Hopkins, Anne Hathaway och Jeremy Strong).

Juryn leds av den franske skådespelaren Vincent Lindon, och består av bland annat av Noomi Rapace och den norske ”Världens värsta människa”-regissören Joachim Trier, vilket kanske bådar gott för de nordiska chanserna.

Sen kommer det verkliga rampljuset antagligen inte hamna där, utan på de stora elefanterna utom tävlan. Baz Luhrmans ”Elvis”-biopic med bland andra Tom Hanks kommer nämligen att få sin premiär på festivalen, vilket även gäller för ”Top gun”-uppföljaren ”Maverick”. 

Tom Cruise förväntas, inte bara gå på röda mattan, utan kommer även att äras med en ”exceptional tribute” för sin 30 år långa karriär. 

Ja, man säger 30. Cannes vore inte Cannes om de inte hade en navelskådande tideräkning. Inte från genombrottet i början av 80-talet, utan från första gången Tompa besökte Cannes 1992. 

Händelsevis var det då för att dela ut Guldpalmen till Bille Augusts ”Den goda viljan”. Ja, ni vet. Den efter Ingmar Bergmans manus och med Samuel Fröler och Pernilla August i huvudrollerna. 

Frågar ni mig, så vore det en fantastisk cirkelslutning om Tom denna gång fick ge priset till någon annan svensk film. Det finns ju, lägligt nog, några att välja bland.

Filmfestivalen i Cannes pågår 17-28 maj.