Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Storfavoriten ger hopp mitt i en deppig svensk filmvinter

Kultur- och demokratiminister Amanda Lind (MP) har inte sett någon av filmerna berättar hon på röda mattan inför måndagens Guldbaggen.
Levan Gelbakhiani i ”And the we danced”

”And then we danced” omgärdas redan nu av en strålande segeraura.

Men efter ett rekorduselt svenskt filmår 2019, så riskerar festyran att komma av sig under måndagens Guldbaggegala.

Glamour, glitter och Guldbaggar. Men inget galasmink i världen kan råda bot, på att det inte råder någon vidare feststämning i Filmsverige just nu. Atmosfären för snarare tankarna till en glåmig Roy Andersson-film där vilsna själar inte riktigt vet vad de ska ta sig till.

När vårens svenska filmrepertoar presenterades av Svenska filminstitutet för en vecka sen, så intog vd:n Anna Serner försvarsställning innan det knappt hunnit börja. Triumferande berättade hon att ”En del av mitt hjärta” setts av 313 000 besökare, och ”Sune – best man” av 280 000. Filmbranschen var räddad. Eller åtminstone inte bortom räddning.

Exakt samtidigt kontrade Svenska biografägarförbundet med att skicka ut ett mejl om det krisartade svenska filmåret, där svensk film tappat 31 procent i andelar i jämförelse med i fjol. Sverige är sämst i Norden på att locka publik till inhemska premiärer, och under 2019 stod man bara för 13,2 procent av biobesöken.

Det kommer eventuellt krävas mycket skumpa för att glömma den trista statistiken på måndagskvällen. 2019 har tyvärr präglats av alltför många publikfiaskon. ”Eld & lågor” med stjärnor som Robert Gustafsson, Pernilla August och Helena af Sandeberg på rollistan, attraherade exempelvis bara drygt 38 000 besökare, trots en budget på hela 55 miljoner kronor. Ganska svårt att fira då, ens när man kan skryta med sex Guldbaggenomineringar ikväll. Samma sak kan sägas om ”Quick” som fått sju nomineringar, men vars dryga 50 000 besökare också måste vara en besvikelse.

I Hollywood är förhållanden de omvända. Årets Oscarsnominerade filmer har med ”Joker”, ”Once upon a time in Hollywood” och Netflix-bidraget ”The Irishman” också i hög grad varit publiksuccéer. I svenska galasammanhang får vi nöja oss med att de konstnärligare kvalitetsfilmerna åtminstone presterat någorlunda. 

Den enda filmen som både haft storpublik och fått fantastiska recensioner har Guldbaggens jurygrupper, skandalöst nog, ratat helt: Det är ”Hasse & Tage - en kärlekshistoria”. Men Roy Anderssons ”Om det oändliga” har chans på fyra Baggar, vilket känns rimligt, inte minst med tanke på att den vann Silverlejonet i Venedig för bästa regi. En kategori som den bör ligga bra till i även här. 

Sen så har vi förstås ljuvliga ”And then we danced” som är nominerad till sju statyetter, och är storfavorit i tyngsta kategorin bästa film. Även det är högst begripligt efter framgångar i Cannes och i viss mån på European film awards. Att den typen av meriter är traditionellt viktiga i galasammanhang, talar för den. 

Men framför allt tror jag att ”And then we danced” vinner på hur den utstrålar hopp: Det är en film där skaparna tänkt utanför den tråkiga boxen, och där man dessutom kan få känna sig lite lycklig till de förlösande tonerna av Robyn och Abba. Det hjälper i alla fall något en deppig svensk filmvinter som denna.

MARIA BRANDER TIPPAR: DE VINNER I STÖRSTA KATEGORIERNA

Bästa film

”438 dagar”

”And then we danced”

”Om det oändliga”

”Sune - best man”

 

Brander tippar: ”And then we danced” – leder nomineringsligan och blev även filmen vi skickade till Oscar.

 

Bästa regi

Levan Akin (”And then we danced”)

Roy Andersson (”Om det oändliga”)

Jon Holmberg (”Sune - best man”)

Pella Kågerman och Hugo Lilja (”Aniara”)

 

Brander tippar: Roy Andersson prisades med Silverlejonet i Vendig för bästa regi, och det bör väl räcka även här.

 

Bästa kvinnliga huvudroll

Pernilla August (”Britt-Marie var här”)

Vigdis Hentze Björck (”Fågelfångarens son”)

Emelie Garbers (”Aniara”)

Sanna Sundqvist (”Ring mamma!”)

 

Brander tippar: Klurigt. Det står mellan Augusts mäktiga rutin, och Garbers’ lite lågmäldare porträtt i ”Aniara”. Chansar på Garbers, på grund av nytt ansikte.

 

Bästa manliga huvudroll

Levan Gelbakhiani (”And then we danced”)

Jonas Karlsson (”Quick”)

Johannes Kuhnke (”Jag kommer hem igen till jul”)

Gustaf Skarsgård och Matias Varela (”438 dagar”)

 

Brander tippar: Tuff kategori. Men Levan Gelbakhiani känns ändå självklar, och har även varit nominerad på European Film Awards för prestationen.

 

Bästa kvinnliga biroll

Evin Ahmad (Ring mamma!”)

Alba August (”Quick”)

Sissela Benn (”Sune - best man”)

Bianca Cruzeriro (”Aniara”)

 

Brander tippar: Min egen favorit här är Bianca Cruzeiro och hennes starka närvaro i ”Aniara”.

 

Bästa manliga biroll

Tomas von Brömssen (”Sune - best man”)

David Dencik (”Quick”)

Ulf Stenberg (”Fraemling”)

Bachi Valishvili (”And then we danced”)

 

Brander tippar: David Denciks förvandling i Quick är en attraktion även helt utan filmen.

Här är filmerna som kan få Guldbaggen för året bästa film