Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

På alla sätt en historisk seger för kvinnorna

Oscarsgalan 2021 blev på alla vis en historisk seger för kvinnorna – hör Maria Brander om nattens gala.
Chloé Zhao tog emot en Oscar för bästa regio.
Foto: ABACA / STELLA PICTURES/ABACA
Molly Sandén blev utan pris på nattens gala.
Foto: AVALON PRODUCTIONS / STELLA PICTURES/AVALON

Frances McDormand ylade som en varg när ”Nomadland” vann. Med all rätt:

För Oscarsgalan 2021 blev på alla vis en historisk seger för kvinnorna: Förstås för ”Nomadland”.

Men också för Molly Sandén som gjorde internationell tittarsuccé, även när hennes låt blev snuvad på en Oscar.

Jag ska försöka släppa det här: Men nog vilade det en sällsam stämning av Eurovisionfierat Luciatåg över Molly Sandéns uppträdande från Husavik? Musikerna och den i islandskoftor inlindade barnkören trotsade kylan och mörkret, och så mitt i allt – en sjungande ljusbärare i metallic.

Även om låtskrivarna bakom ”Husavik” inte vann i natt, så tog Molly Sandén världen med storm. Det är nästan så man tycker det är synd att det inte var tv-publiken som röstade, för i sajten Gold Derbys tittarundersökning vann ”Husavik” en jordskredsseger med 64 procent av rösterna, samtidigt som det i sociala medier var långt fler än patriotiska svenskar som tyckte att låten blev bestulen på en seger.

Det är svårt att inte imponeras över den Oscarsresa Molly Sandén har gjort: Från att för några år sen plockas in enbart som demosångerska, till att få bli Rachel McAdams sång-stand-in, till att faktiskt stjäla (för)showen. När Variety för tre månader sen intervjuade låtskrivarna undrade tidningen om inte Lady Gaga kunde göra sången på Oscars (ett i och för sig märkligt val). Spola fram till i dag, så förklarar Los Angeles Times för läsarna vem Molly Sandén är, och jämför henne med Adele.

Men om Molly blev nattens okrönta drottning, så fanns där andra drottningar som faktiskt gick hem med statyetter. ”Nomadland” blev inte bara bästa film, utan huvudrollsinnehavaren Frances McDormand, 63, vann även för bästa kvinnliga skådespelare, medan Chloé Zhao, 39, vann för bästa regi. Det är på alla sätt större än vad vi antagligen begriper: Under de senaste 15 åren har bara en enda film, frontad av en kvinna vunnit bästa film. Det var ”The shape of water” med Sally Hawkins. Dessutom så var det andra gången i Oscarsgalans snart hundraåriga historia som en kvinna tog hem kategorin bästa regi, och första gången som en icke-vit kvinna gjorde det. I en tid då så mycket rasism riktas mot människor med asiatiskt ursprung, gav det hopp både att se Chloé Zhao påminna om människans godhet i sitt tal, samtidigt som vinnaren för bästa kvinnliga biroll, sydkoreanska Youn Yuh-jung, 73, tog ned Brad Pitt (och hans man-bun) på jorden med kvällens roligaste tal.

Överhuvudtaget var, den annars så stela Oscarsgalan, roligare än vanligt. Lite rumphugget slut kanske, men evenemanget tjänade på den mer intima miljön, och blev en lyckad surrogatgala med stjärnorna ur nya perspektiv: En prisutdelande Harrison Ford kändes gammal, men bedårande, då han med papper i hand bjöd på ”Blade runner”-kuriosa. Medan danska regissören Thomas Vinterberg blottade sitt hjärta och höll ett rörande tal till döda tonårsdottern Ida som skulle ha varit med i hans nu Oscarsbelönade ”En runda till”.

Ja, lite tillhörde natten förstås också Danmark, vars Mikael E.G. Nielsen även tog hem bästa klippning, och passade på att tacka både sitt land och danska filmskolan. Något som eventuellt kan inbegripa en liten filmläxa för Sverige, om vi i framtiden vill hävda oss i annat än musik.

Danska oscarsvinnarens pik: ”Det känner även svenskarna till”