Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska. Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Nina krossas inför alla – direkt oansvarigt av produktionen

Se när Nina Glimsell gästar Ellinor Svenson i Q&A.
Marcelo har fått många tjejer att tycka om honom i ”Paradise hotel”. Foto: Foto: Patricia Recourt/Viafree
Nina Glimsell i dokusåpan. Foto: Patricia Recourt/Viafree
Årets ”Paradise hotel” har skakat om. Foto: Patricia Recourt/Viafree
Nina Glimsell i Expressens Q&A.

Nina Glimsell äntrade förra veckan ”Paradise hotel” som den mest oönskade personen i världen.

De andras blickar svartnade. Absolut ingen vill ha henne där.

Som drama är det oerhört starkt, men också ytterst tveksamt.

Spelet är en sak. Men att göra underhållning av hur en stark tjej totalt bryts ned är på många sätt direkt oansvarigt.

”Paradise hotel” har bott granne med moralpaniken ända sen starten 2005. Programmet är lika älskat som det är föraktat. Men oavsett var du placerar dig i det spektrat, så har det blivit allt svårare att påstå att deltagarna inte vet vad de ger sig in på. Herregud! Vissa väljer ju till och med att återvända.

Men med Nina Glimsell är saken en annan. När hon i år fick frågan om comeback måste lockelsen ha varit så stor att beslutet inte kunde bli annat än irrationellt. Hon återvänder, inte för att ha kul, utan för att komma närmare sitt ex Marcelo Peña.

De självdestruktiva mekanismer som sätts i gång inom oss efter att vi blivit svikna och lämnade går knappt att förklara. Det är därför de skrivits så många sånger om dem, som Robyns ”Dancing on my own” som till och med spelas i Ninas första avsnitt. Det är berättelser om hur oerhörd exets dragningskraft kan vara, oavsett hur förgiftad relationen är. 

Så även om Nina intalade sig själv att hon återvände för ”closure”, så vet vi att det handlar om ett sista förtvivlat försök att vrida klockan tillbaka.

De andra deltagarna känner av detta direkt. För dem är hon skadat gods – ett hot som darwinistiskt måste uteslutas ur flocken. Marcello, dumparen, kan tydligen ha hur många fyrkanter han vill utan att det spelar roll. Medan killarna helst inte vill komma i närheten av Nina. I förra veckan lovade Jesper att göra allt för att få bort henne, medan Theo absolut inte ville ha sex eftersom hon är ”Marros” ex. 

Plötsligt börjar allt spinna i väg käpprätt åt fel håll. Debattörer som Sakine Madon har tidigare skrivit i Expressen om hur ”Paradise hotel” borde hyllas av feminister eftersom tjejerna bryter mot könsrollerna genom att ha sex för att det är kul, våga ta plats och vara lite okvinnligt ofräscha. Det var uppenbarligen då. För vad som nu reproduceras i programmet är det förflutnas allra sunkigaste skolgård där killarna styr, och han blir en populär hingst, medan hon är en jobbig tjej som ska uteslutas. 

Någonstans här borde faktiskt både Viafree/TV3 och Mastiff ta ett ansvar. För vad de nu släppt lös i det falska ”spelet” är äkta känslor. Nina ville ha barn med Marcelo. Hon mådde fruktansvärt dåligt efter att det tog slut, och åkte till Mexiko med läppar svullna av fillers och en avmagrad kropp. I Expressens ”Q&A” berättade hon nyligen om hur allt blev värre på plats, att hon inte åt något, att hon grät.

Förra veckans sammanbrott i duschen har vi redan sett. Det kändes som att gå över gränsen, till och med för ”Paradise hotel”. Dessutom är bilden i sig skev: För Nina är alls ingen krossad ensam tjej. Det finns tusentals svikna och sorgsna hjärtan där ute som bultar just för henne just nu.

Q&A: Marcelo Pena gästar Expressens Ellinor Svensson.