Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Maria Brander

Mest överväldigande med ”Us” är känslan

Foto: © Universal Pictures
Foto: © Universal Pictures

Mest överväldigande med ”Us” är känslan: Ett krypande obehag som snurrats ihop med ett kaxigt underhållande sväng. Små mystiska glimtar av något som får en att stirra sig hålögd i hopp om att bli upplyst, bortom illusionen.

Det börjar med ett par meningar om hur det över hela USA finns en underjordisk värld, av bortglömda tunnlar och gruvschakt. Så rullar förtexterna där kameran zoomar ut för att avslöja ett enormt rum av trångt inburade kaniner. Musiken blandar ett latinskt mässande med afrorytmer, och är lika mäktigt diabolisk som introt till ”Omen” eller ”The shining”. Klipp till ett nöjesfält, kvällstid vid den svarta stranden. En liten flicka med klarrött knäckäpple, vinner en Michael Jackson-t-shirt där ”Thriller”-bokstäverna spretar i skräck. Sen irrar hon bort sig: Passerar en lapp med en bibelvers, och tar skydd i en spegelkammare där hon möter sig själv. Inte som en reflekterad bild, utan som kuslig kopia.

Drygt trettio år senare är Adelaide, som hon heter, vuxen och på väg till ett sommarhus tillsammans med man och två barn. Maken insisterar på en utflykt till stranden där mardrömmen en gång utspelade sig och Adelaide (Nyong’o) ger med sig. Det skulle hon inte ha gjort. För på kvällen står de där på uppfarten – den förvridna spegelfamiljen, beväpnade med saxar, och sugna på blod. Kopian har ju länge vandrat vid Adelaides sida, likt en försummad skugga.

I denna symbolik finns hur många trådar som helst att dra i. En efter en. ”Vilka är ni?” frågar familjen. ”Vi är amerikaner”, svarar skuggorna i något som pekar mot filmtitelns ordlek med ”USA” och ”oss”. Tankar om ett vi kontra ”de andra” är oundvikligen där. Men också sagorna och fantasierna. Är skuggorna ett ”The upside down” (”Stranger things”) som stigit till ytan eller är detta mer av den gamla folktron om bortbytingar?

I en inledande scen visas bilder från ”Hands across America”, ett välgörenhetsjippo från 1986 till förmån för hemlösa som kom till i samma veva som bland annat ”We are the world”, och i slutänden kanske inte riktigt gynnade de behövande.

Jordan Peeles berättelse är inte entydig i vad den vill säga, inte lika självklart paketerad som hans fenomenala och vasst satiriska ”Get out”. Men atmosfären är bekant: Från de smarta slängarna av humor till de precisa musikvalen av Beach boys ”Good vibrations” och NWA’s ”Fuck tha police”. Små delar som tillsammans skapar en rå pulserande helhet att grunna på i evigheter.

 

Us

Skräck

US

USA. Av Jordan Peele. Med Lupita Nyong’o, Elisabeth Moss, Winston Duke, Tim Heidecker. Längd: 1:56. Från: 15 år.

 

 

Så bra är skådespelarna:

Lupita Nyong’o 

Spelar både Adelaide och hennes skugga Red, och den senare är så obehagligt tom och förvriden att man kan kissa på sig för mindre. Rösten är kvävd, ögonen uppspärrade och kroppen stel i ett stadium mitt emellan människa och zombie. 

 

Elisabeth Moss

Gör hustrun i den lite rikare familjen Adelaides familj umgås med. Hennes odrägliga sätt att svepa rosé på stranden och diskutera plastikingrepp för tankarna till ”Helt hysteriskt”, och senare får vi prov på ett skräckleende som får Jokern att kännas oinspirerad. Helt klart roligast i filmen.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!