Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Maria Brander

Luftslottet läcker – och hon borde vara lättad

Här visar Isabella Löwengrip upp sitt boende på Lidingö.
Isabella Löwengrip i sitt hus. Foto: ANNA-KARIN NILSSON

Luftslottet läcker, och ingen kan väl egentligen vara mer lättad än Isabella Löwengrip.

I ett blogginlägg slår hon hål på sin image av evig framgång, och erkänner att planerna på världsherravälde är inställda.

Det är en ”svacka” som mycket väl kan bli hennes räddning.

Det var längesen som Isabella Löwengrip kändes som en del av den verkliga världen. Under det senaste året har hennes uttalanden i stället präglats av en surrealism vi närmast förknippar med fiktionen. 

Förra året rapporterade flera medier om hur Löwengrips team jobbade med att ta fram en Isabella-klon, baserad på hennes aktiviteter i sociala medier. Den här robot-influencern skulle först lanseras i New York, med siktet inställt på att förvandla den forna ”Blondinbella” till världens mäktigaste kvinna. Idén kunde lika gärna vara hämtad från ett avsnitt av den hyfsat dystopiska tv-serien ”Black mirror”. Många hade också roligt åt den. 

Men det stoppade inte Löwengrip från att vilja synas på nya inte helt traditionella sätt. I maj försökte hon därmed positionera sig som ett slags omvänd version av Greta Thunberg genom att vilja få fler att flyga privatjet: ”Den här diskussionen kring miljöfrågan och flyg är väldigt svensk”, sa hon då, och fick det väl inte direkt som att framstå som att hennes internationella pr-byrå hade någon känsla för omvärldsanalys alls. I synnerhet inte nu när klimatdemonstrationerna svallar över världen.

Maria Brander: ”Ärligheten kan bli hennes räddning”

Än märkligare blev det för ett par månader sen då Löwengrip delade sina affärsplaner med Svenska Dagbladet: ”Vi leker med en hybrid mellan den digitala och den verkliga världen. Det handlar om att bygga inspirerande världar runtomkring mig. Att skapa lifestyle. Det är som The Truman show – fast medvetet,” sa hon då, till synes ovetande om att den nämnda filmen handlar om att visa upp en falsk och förskönad verklighet, dömd till att förr eller senare krackelera. 

Och det kan man väl säga att det har gjort nu. Expressen skrev för ett par veckor sen som hur verksamheten i Löwengrips imperium kommit att präglas av uppblåsta siffror och missnöjda affärspartners, där Löwengrips inflytande som influencer inte räckt så långt som man trott.

Samtidigt på Instagram har Isabella fortsatt att finslipa på den där alltmer overkliga ytan av privatjet, galaklänningar och lyxvåningar: ”When your life is like a movie”, skrev hon nyligen och fortsatte med ”let’s see how it ends”. 

Ja, förmodligen inte som hon trott. Nu skriver hon på sin blogg om svackan, om hur New York-flytten med tillhörande internationell karriär är lagd på is och om hur livsplanerna inte alls blivit som hon tänkt sig.

Hon vet att alla bara väntar på att hon ska misslyckas. Så i hela sitt liv har hon lyckats och lyckats och lyckats igen. Ända sen genombrottet med bloggen, blott 14 år gammal, har hon varit mästaren av fasader. ”Svackan” kan mycket väl vara den lilla spricka Isabella faktiskt behöver. Ett andrum med tid, kanske för att på riktigt se ”The Truman show”.

Liten spoiler alert här, men filmen slutar faktiskt med att Truman efter att ha underhållit publiken i hela sitt liv hittar en väg ut ur den osynligt fängslande kupolen. Han öppnar dörren och kliver genom den bort mot något sannare och större.

Kundernas missnöje efter samarbetet med Löwengrip

VD:n om influencermarketing: ”Det är en ”köpa grisen i säcken”-industri”