Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Maria Brander

SVT kopierar ”Idol” - oroväckande för framtiden

.Andreas Johnson kopierar Avicii Foto: OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONG
Hanna Ferm och Liamoo på scen. Foto: OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONG
Foto: OLLE SPORRONG
1 / 7

Andreas Johnson kopierar Avicii, medan Hanna Ferm & Liamoo uppgraderat ett gammal ”Idol”-nummer.

När två av favoriterna i Malmö bygger på desperata tricks, är det ett oroväckande tecken på att Melodifestivalen har gått in i en kreativ vägg.

Årets bidrag är inte bara oroväckande svaga, utan kanske framför allt fantasilösa efterapningar av redan existerande framgångskoncept. Andreas Johnsons ”Army of us” doftar av all möjlig återvinning (hej Coldplay!), men framför allt hajar man till när introt är så oblygt snott från Aviciis ”Without you”. 

Plagiatanklagelser är förstås vardagsmat i Melodifestivalen. Är det inte The Ark och ”The worrying kind” (2007), så är det Frans och ”If I were sorry” (2016). Den senare anklagades för att vara alltför lik Matt Simons ”Catch & release”, och friades från misstankarna först i och med en utredning från EBU. Och då var den ändå något mer diffust diskret i sina likheter. Framför allt härmade den inte en låt med nära en halv miljard spelningar på Spotify. 

 

Musik kan kopieras omedvetet

Musik kan förstås kopieras på ett omedvetet plan, men i musikindustrin är det också vanligt med låtbeställningar där man vill att det ska låta som en etablerad hit, bara inte så mycket att det blir en kopia. Sno snyggt, helt enkelt. Just i fallet ”Army of us” blev det kanske inte så snyggt, snarare tondövt. Början på versen tar efter ”Without you” både vad melodi och ackord beträffar. Någon längs med vägen måste väl ändå ha observerat Avicii-likheterna? SVT, hallå?

Men kanske har man kommit att acceptera småstölder som en del av leken. Hanna Ferm & Liamoos nummer bygger ju exempelvis till cirka hundra procent på en romantisk spänning mellan de unga tu, som ska ta dem till final. Smart! Om den heta viben hade varit nyupptäckt. Men redan 2017 slog de gnistor i den här duon när de sjöng duett i ”Idol” så att Kishti Tomita fick gåshud. Malmös starkaste kort är alltså i princip ett uppgraderat nummer som redan vevats i TV4. 

 

Melodifestivalen liknar Idol

På det hela taget liknar Melodifestivalen alltmer ett slags ”Idol premium”. De senaste tio åren har talangjakten präglat SVT-spektaklet så starkt att hela fem av tio vinnare odlats i ”Idol” (Robin Bengtsson, Måns Zelmerlöw, Robin Stjernberg, Loreen, Anna Bergendahl).

Det är duktiga artister, men återbruket, både vad plagiatanklagelser och deltagare beträffar, pekar ändå på en rejäl kreativ svacka.

”Vi föds som original, men dör som kopior” är ett uttryck som myntades av den engelske poeten Edward Young på 1700-talet. Det var kanske inte menat som en profetia om det svenska schlagerklimatet. Men jag vill ändå passa på att tacka Melodifestivalen för allt. Det var kul så länge det varade.

 

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!