Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Maria Brander

Lady Gaga är hotet mot Glenn Close

Glenn Close. Foto: JAMES VEYSEY/BAFTA/REX / JAMES VEYSEY/BAFTA/REX/IBL REX FEATURES
Glenn Close. Foto: NEIL HALL / EPA / TT / EPA TT NYHETSBYRÅN
Bradley Cooper och Lady Gaga i "A Star is Born". Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Lady Gaga. Foto: GOODMAN SAUL/ABACA / STELLA PICTURES/GOODMAN SAUL/ABACA
Lady Gaga. Foto: JORDAN STRAUSS / AP TT NYHETSBYRÅN
Bradley Cooper och Lady Gaga i "A Star is Born". Foto: CLAY ENOS / AP TT NYHETSBYRÅN
1 / 7

Med den hyllade rollen i svenskregisserade ”The wife” borde Glenn Close redan ha Oscarsstatyetten som i en liten ask.

Men eftersom en vinst främst handlar om att ha en bra story, riskerar hon nu att utmanövreras på upploppet av Lady Gaga och hennes kalkylerade kärleksspel.

Det är trots allt svårt att inte bli konspiratorisk när Lady Gaga bekräftar sin brutna förlovning exakt samma dag som årets Oscarsomröstning avslutas. 

För att ro hem en Oscar räcker det nämligen inte med att vara den bästa eller ens den mest populära skådespelerskan. Ska man lyckas ta hem statyetten krävs det en riktigt bra story, och det är här som Lady Gagas uppmärksammade kärleksliv kommer in i bilden.

En mer traditionell typ av vinnande berättelse i Oscarssammanhang är annars den unga sensationen (som vår egen Alicia Vikander), eller det åldrande geniet med en comeback. Till exempel Al Pacino som inte vann med sina ikoniska sjuttiotalsroller, utan först med ”En kvinnas doft”. Som vacker kvinna kan det även vara tacksamt att spela ful (Charlize Theron i ”Monster”) och som man kanske främst funktionsnedsatt (Dustin Hoffman eller Daniel Day-Lewis).

Ännu så länge vinnartippade favoriten Glenn Close, 71, har faktiskt en riktigt bra story: Liksom sin rollfigur Joan Castleman har hon under ett helt liv inte riktigt fått det erkännande hon förtjänar. Inte en enda Oscar har hon fått ta hem, trots hyllade insatser i exempelvis ”Farlig förbindelse”. Dessutom kan hennes roll med lätthet vävas samman med Metoorörelsen, och det faktum att kvinnor betraktats som tämligen ointressant filmstoff i Hollywood fram tills nu. Det tog 14 år att få göra ”The wife”, och Close har argumenterat för att det beror på titeln. Hennes tack på Golden globe blev därmed ett brandtal för alla förbisedda hemmafruar där ute.

Dessutom har hon och Lady Gaga på ett sympatiskt sätt hållit systerskapet levande genom att heja på varandra under galasäsongen. 

Men konkurrenter är de likväl, och i Oscarskampanjer är alla medel tillåtna. Kampanjbudgeten för just ”A star is born” lär ligga på närmare 190 miljoner kronor, och fokusera just på att bygga ett frestande narrativ baserat på känslor, och kemi mellan Bradley Cooper och Lady Gaga. Den senaste tidens spekulationer kring huruvida de två faktiskt är ett kärlekspar även i verkligheten, gynnar därför filmen, oavsett sanningshalt. Bandet mellan Gaga och Cooper är en så uttalad del av marknadsföringen att det rentav gick lite för långt: Efter att Gaga under pr-turnén ständigt upprepat orden ”det kan finnas 100 människor i ett rum och 99 av dem tror inte på dig men allt som krävs är en en för att förändra hela ditt liv…” kunde Internet till slut inte hålla sig för skratt längre. 

Planen var uppenbar: Att få folk att känna att ”A star is born” är på riktigt. Därför ska även pr-kit bestående av bland annat bilder där Gaga och Cooper ser passionerat förälskade ut, ha delats ut systematiskt under hela galasäsongen. 

Vad som faktiskt utspelat sig mellan Lady Gaga, hennes ex-fästman Christian Carino och Bradley Cooper under de senaste månaderna, får vi säkerligen aldrig veta. Men att dramat eskalerar bara dagar före Oscars är svårt att se som en slump.