Maria Brander

Kusligt när vi hungrar efter extremare förvandlingar

Adam Driver och Lady Gaga gör huvudrollerna i nya filmen ”House of Gucci”.
Foto: Fabio Lovino
Lady Gaga levde som sin rollfigur länge innan inspelningen.
Foto: Fabio Lovino / Fabio Lovino
Kanske har method acting gått för långt nu? Det frågar sig Expressens Maria Brander.
Foto: Courtesy of Metro Goldwyn Mayer Pictures

Lady Gaga levde som sin rollfigur i ett och ett halvt år, och tog även in personliga övergreppstrauman i sitt arbete för ”House of Gucci”.

Man kan kalla det ett lidande för konsten eller ett skadligt marknadsföringsverktyg. 

Oavsett vilket börjar det kännas som att det här med method acting gått lite för långt nu.

Mitt livs pinsammaste ögonblick kan vara när jag frågade Benedict Cumberbatch om hur han förberett sig för rollen som draken Smaug i ”Hobbit”. Platsen var London, och Mikael Persbrandt hade tidigare berättat att han umgåtts med vargar som ett led i att bli ”Beorn” i samma film. 

Jag undrade nu om Benedict hade gjort något liknande, varpå den vanligen extremt välartade britten, stirrade på mig om som jag var spritt språngande galen.

Kanske trodde han att jag frågade om han hade hängt med drakar. Det skulle kunna förklara förvirringen. Men så här i efterhand tycker jag ändå min nyfikenhet var berättigad, inte minst efter att Cumberbatch blivit nikotinförgiftad hela tre gånger under inspelningen av Netflix-aktuella västernfilmen ”The power of the dog”. 

En roll för vilken han inte bara lärde sig att handrulla cigaretter, utan även träarbete och järnsmide. Dessutom slutade han lystra till sitt namn, och avstod från att tvätta sig, till den grad att han började tycka synd om städhjälpen.

Ändå är det ett ganska lågt pris, om man jämför med Lady Gaga som inför rollen som Patrizia Reggiani i ”House of Gucci” stannade i karaktär i ett och ett halvt år, och pratade med italiensk brytning i nio månader. Det gick så långt att Gaga vid ett tillfälle, under en promenad i Italien, lär ha drabbats av panik eftersom hon inte längre kunde skilja på filminspelning och verklighet. 

För BBC har hon även berättat hur hon använt sig sig av triggerpunkter från sina egna övergreppstrauman, för att försätta sig själv i ett ständigt ”överlevnadsläge”.

Det låter starkt, men lidandet och hängivelsen är inte okomplicerad. 

Gagas Gucci-motspelare Jared Leto verkar den här gången ha nöjt sig med sex timmar i sminket och lite mer traditionell research, men med hans Joker-tolkning i ”Sucide Squad” (2016) var det annorlunda. Han uppgavs då ha skickat använda kondomer, analkulor, en levande råtta, och döda grisar till sina kolleger.

Något som genererade en hel del press, men inte nödvändigtvis av positiv karaktär. Den amerikanska kritikern Angelica Jade Bastién menade bland annat att method acting inte längre handlade om att skapa fängslande rolltolkningar, utan om marknadsföring och egocentriska Oscarskampanjer. 

Samtidigt som de okonventionella metoderna riskerade att på olika sätt skada både skådespelare och kolleger.

Enligt Hollywood Reporter ska regissören Ridley Scott också ha ingripit på inspelningen vid något tillfälle då Gagas inlevelse gick lite för långt, och sagt att han ”inte vill att hon traumatiserar sig själv”. 

Varpå hon svarade att det hade hon redan gjort.

Vi kommer förmodligen aldrig få veta om berättelserna om alla dessa självuppoffrande skådespelarmetoder ens är sanna. Men någonstans känns det ändå lite som en kuslig dans när branschen och publiken har en hunger efter allt extremare förvandlingsnummer som aldrig tycks gå att stilla.