Maria Brander

Kan vara det smartaste som Löwengrip har gjort

Löwengrip är en svensk entreprenör, författare, föreläsare och bloggare.
Isabella Löwengrips drama påminner om ”Downton Abbey”, menar Maria Brander.
Foto: PBS
Isabella Löwengrip.
Foto: HENRIK MONTGOMERY/TT / TT NYHETSBYRÅN

Isabella Löwengrip slår hål på fasaden och låter allt elände sippra ut. 

Det är inte bara ett fascinerande drama i stil med när ”Downton Abbey”-herrskapet faller från sina överklasshöjder, utan det kan framför allt vara något av det smartaste Löwengrip någonsin gjort.

Stackars rika flicka som varken får flyga privatjet, bo kvar i lyxhuset eller hålla sig med egen kock längre. De senaste veckorna har det himlats med en hel del ögon, så fort Isabella Löwengrip kommit på tal. Men under samma period har entreprenören antagligen fattat några av sina smartaste, och troligen mest genomtänkta beslut någonsin.

Mycket av arbetet har förstås besått av krass ekonomi, där Löwengrip har låtit anställda gå, dragit ned på verksamheter, sålt huset, och i största allmänhet minskat kostnaderna.

Ändå är det i grund botten den nedmonterade fasaden som är nyckeln till allt. Först utan den har Löwengrips högtflygande planer på världsherravälde kunnat verklighetsförankras i för företaget mer realistiska ambitioner. Nu behöver hon ju inte längre fila på en yta av flådiga New York-kontor och pendlande i privatjet, utan kan istället faktiskt fokusera på sminkmärket inom rimligare ramar.

Kvinnan som en gång inledde sin karriär som ”Blondinbella” ser själv slutet på influencereran, och beskriver sig som ”fånge i en bild av mig själv där jag måste lyckas”. Att hon nu måste hitta tillbaka till en tillvaro utan fasaden – för sin egen och affärernas skull.

Troligtvis kommer Löwengrip att på ett personligt plan må mycket bättre när hon slipper leva med en lögn. Samtidigt är det fascinerande att se hur hon genom de senaste veckornas beslut inte bara räddar både sin själ och företaget, utan också skapar en helt ny berättelse om sig själv som är minst lika spännande att följa som den gamla.

Det är rentav lite ”Downton abbey” över det hela. Ni vet den brittiska överklassfamiljen som i början av tv-serien knappt kunde klä sig själva, men som i en ny modern värld tvingas göra sig av med tjänstefolk och rentav umgås med tanken på att sälja herrgården. Det är förstås inte synd om herrskapet för att de plötsligt måste läsa ostrukna tidningar, men att se de smått naiva människorna bakom det krackelerande överdådet är gripande på ett snarlikt sätt.

Isabella Löwengrip må ha övergett sin första fasad, men hon har i hemlighet redan börjat snickra på en ny och stadigare. Det är ju knappast någon slump att hennes största förebild är Estée Lauder – sminklegendaren som föddes i Queens och som förpackade karriären i mängder av myter om sin egen person.

Det är just den där förmågan och viljan till att hela tiden återuppfinna sig själv som får mig att tro på Isabella Löwengrip även efter att kocken tvingats sluta för gott. Isabella Löwengrip slår hål på fasaden och låter allt elände sippra ut.

Det är inte bara ett fascinerande drama i stil med när ”Downton Abbey”-herrskapet faller från sina överklasshöjder, utan det kan framför allt vara något av det smartaste Löwengrip någonsin gjort.

Fastighetsmiljardären är Isabella Löwengrips nya kärlek

Fastighetsmiljardären är Isabella Löwengrips nya kärlek.