Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Hoppas SVT lär sig av TV4:s misstag

”The Mamas” vann årets Melodifestival.
Foto: OLLE SPORRONG

Det är lite sorgligt att Melodifestivalens turné ställs in, men också extremt väntat.

Nu hoppas jag att SVT tar chansen att lära av TV4:s misstag, men att de också passar på att tänka nytt inför ett förhoppningsvis mycket roligare 2022.

Viftande ballonger, fyllda arenor, svettiga kommunfester, osannolika jippon och en hel underhållningsbransch som ska fraktas runt från norr till söder. Det fattar nog vem som helst att att det är oförenligt med nuvarande omständigheter där man möjligen får ha en glest sittande publik om 500 personer, och helst ska undvika stora fester och onödiga resor. 

Att Melodifestivalen-turnén inte blir av nästa år kommer knappast som en överraskning, när alla andra stora live-upplevelser redan är inställda. Det känns utan tvekan lite ledsamt, trist och grått. Som att vi väntar på en vardag eller normalitet som aldrig tillåts börja. Det där hoppfulla datumet, som Jonas Gardell brukar skriva om, då vi tror att allting ska vara igång, förblir en hägring. Vi vet ingenting. Men vi vill och försöker.

En Stockholmssänd Melodifestival har trots allt alla förutsättningar att bli ett lyckat upplägg. Produktionstekniskt har man fina möjligheter att lära sig av TV4 som redan har sänt ett ”Let’s dance” och är mitt uppe i ”Idol” nu. Att det inte är en bra idé att låta deltagare och produktionspersonal umgås med varandra som om pandemin redan vore över, är nog alla på det klara med nu. Om smittläget är relativt oförändrat, så borde det här med karantän rimligen bli regel för deltagarna.

Samtidigt så visade SVT i våras vilka kärleksfulla surrogat de faktiskt kan bjuda på i kristider. ”Sveriges tolva”, med Christer Björkman och Sarah Dawn Finer som programledare, totalt utklassade Hollands eget Eurovision-substitut. Sändningen kändes mysigt analog, och behagligt fri från ängslan eftersom allt på något sätt redan var förbi. Åtminstone vad 2020 beträffar.

Men nu skriver vi snart 2021. Året som var tänkt att bli Christer Björkmans sista blir väl inte vad han hade tänkt sig. Samtidigt så erbjuder glappet en sällsynt möjlighet att ladda om, och faktiskt göra något helt annat än den där 20 år långa turnén som börjat kännas lite baktung och lite gjord.

Pandemiläget har faktiskt haft vissa positiva effekter på ett likaledes repetitivt ”Idol”, eftersom TV4 tvingats tänka nytt kring upplägget. Jag är nästan säker på att även Melodifestivalen kommer att hitta en väg genom det här. I grådasket skymtar redan en sprillans ny milstolpe med den trivsamma utstrålningen av att ”någonting är på gång” (som Tomas Ledin hade uttryckt det).

Melodifestivalen 2021 kommer inte att åka ut på den traditionella Sverigeturnén.