Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Historiska vändningen – från fiasko till rekordår

Ryan Gosling och Emma Stone i "La La Land"Foto: DALE ROBINETTE / AP TT NYHETSBYRÅN
Sverrir Gudnason som Björn Borg i filmen "Borg"Foto: SUPPLIED BY LMK / IBL BILDBYR / IBL/LANDMARK MEDIA LTD

Om film hade varit sport, så hade svenska folket legat euforiskt utslagna i någon fontän vid det här laget.

Från Oscarsgalan till Guldpalmen markerar 2017 ett historiskt rekordår för svensk film. Vem hade trott det efter fiaskot 2016?

Svensk film har kanske aldrig känts sorgligare än på Guldbaggegalan för snart ett år sen. Efter ett magert 2016 gapade kategorin bästa film så tomt att den inkluderade titlar som bara setts av en tresiffrig publik eller som knappt ens nådde upp i en timmes speltid.

Man hade praktiskt taget kunnat ställa in filmfesten. Men bara några dagar senare vände vinden – rejält. Med Oscarsnomineringar för bästa utländska film, bästa smink, bästa foto och bästa låt, innebar Oscarsgalan rekord för svensk del. Och även om det i slutändan bara blev Linus Sandgren som faktiskt fick ta hem statyetten för fotot i ”La la land”, så blev Oscarsyran en seger även för ”En man som heter Ove”. Filmen blev, för att vara utländsk, en enorm kommersiell succé i USA, och så sent som i höstas stod det klart att Tom Hanks skulle ta sig an en remake.

Men också i filmens finrum har framgångarna varit remarkabla. ”Oh my god! Oh my god!” mer eller mindre primalskrek Ruben Östlund när han klev upp på scenen i Cannes för att ta emot filmvärldens mest statusladdade filmpris – Guldpalmen. 

"Dunkirk"Foto: MELINDA SUE GORDON / AP TT NYHETSBYRÅN

Det hade då gått 66 år sen Sverige sist tog hem festivalens största pris som 1951 gick till Alf Sjöbergs ”Fröken Julie”. Inte ens Ingmar Bergman lyckades under sin långa karriär blidka Cannes-juryn, men Östlund han gjorde det. Och inte bara det. Lite sådär i förbifarten plockade hans ”The Square” även hem sex tunga priser på European film awards för några veckor sen, och sen dess har den även hunnit bli ”Golden globe”-nominerad och shortlistad för en Oscar.

Med dessa Oscars- och Guldpalmsbragder i bagaget är det nästan så att man glömmer filmårets övriga bedrifter. Som att ”The Nile Hilton incident” med Fares Fares vann på Sundance eller att ”Borg” öppnade Nordamerikas kommersiellt viktigaste festival, den i Toronto, som i år hade ett program späckat med svensk film – från ”Korparna” till Euphoria”. 

2017 är helt enkel året då svensk film grävde guld inte bara i USA, utan i hela filmvärlden. Det är lite som att vi skulle ha vunnit både fotbolls-VM och de tyngsta OS-grenarna. Självklart borde vi fira! Ta på oss våra bästa svarta polotröjor och Bergmanbaskrar och bada lyckligt på Sergels torg. Vad är väl en liten guldmedalj mot en ny gryende filmisk guldålder?

"Star wars: The last jedi"Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN

Bästa filmerna 2017

Amerikanskt

 

1. ”Dunkirk”

Christopher Nolan skildrar slaget vid Dunkerque nästan helt utan traditionella ingredienser som blod, kamratskap och dialog. Istället satsade han på extrem närvaro, visslande kulor, och känslan av den obarmhärtiga slumpen. Ett mästerverk, så nära kriget man kan gå.

 

2. ”Baby driver”

Hisnande biljakter utformade som musikalnummer skapade lycklig extas och själsligt flow i en berättelse på gränslandet mellan modern ”Bonnie och Clyde” och oskuldsfull Tarantino. Action, spänning, romantik. ”Baby driver” hade allt.

 

3. ”Blade runner 2049”

En elegant nostalgisk skapelse av regn och neon, kantad av bibliska referenser och spöken från förr. En melankoliskt vacker film, så överväldigande att den fick verkligheten att te sig som en dröm.

 

4. ”Get out”

Lågbudgetrullen som blev en supersuccé, och den film av en svart filmskapare som spelat in mest pengar i USA någonsin. Inte konstigt med tanke på vilken rasande skicklig mix av satir och blodig skräck detta är.

 

5. ”La la land” 

Fick nästan en Oscar för bästa film, när prisgalan råkade ut för sin största miss någonsin och läste upp fel film. Men den uteblivna statyetten till trots är ”La la land” en förtjusande film som fått lysa upp ett annars ganska mörkt år.

 

6. ”Moonlight”

Är filmen som Oscarn för bästa film faktisk gick till. Dramat skildrar en svart mans utsatta liv i tre olika åldrar, och är så mänskligt berörande som en film någonsin kan bli.

 

7. ”Logan”

Det sista kapitlet i Wolverines saga försågs med ett mörker som kändes välbehövligt i den annars så barnsliga superhjältegenren. Rörande och brutalt med oemotståndlig martyrfaktor.

 

8. ”Wonder woman” 

När både regissören och superhjälten var kvinnor strömmade publiken plötsligt till. ”Wonder woman” markerar en milstolpe i filmhistorien, och de urstarka amasonerna kommer för evig ha en plats i mitt hjärta.

 

9. ”Thor Ragnarök”

Färgglatt kitschig retrofest med superrolig Chris Hemsworth som gudomligt muskelknippe i ett nystan av slipade repliker och hårda slag. Fullkomligt vrickat, helt underbart, och en udda fågel på superhjältehimlen.

 

10. ”Star wars: The last jedi”

Ödesmättat, orkestersvulstigt, men också barnsligt bedårande i sagan som kom att bli ett vackert farväl till Carrie Fisher. Med sina handlingskraftiga kvinnor och meditativa stunder av stillhet blev detta en uppföljare med värdighet.

 

Sverrir Gudnason, 38, gör rollen som Björn Borg och Shia LeBeouf, 30, gör rollen som Björn Borgs motståndare John McEnroe.Foto: JULIE VRABELOVA / JULIE VRABELOVA-JULVRAB.COM

Svenskt

 

1. ”The square”

Den för tillfället regerande kungen av svensk film har redan tagit hem en historisk Guldpalm i Cannes, sex priser på European film awards och en Golden Globe-nominering. Det börjar med andra ord lukta Oscar, och konstigt vore det väl annars.

 

2. ”Citizen Schein”

Filmen om den ”arrogante” och ”elitistiske” Harry Schein kom att handla lika mycket om den tid som flytt, som den vi lever i nu. Fascinerande om Sverigedemokraterna, rasism och ett framgångsrikt liv i ensamhet.

 

3. ”The Nile Hilton Incident”

Fares Fares var lika magnetisk som mystisk i denna svenska noir på arabiska, inspirerad av det verkliga mordet på den libanesiska ”Idol”-vinnaren Suzanne Tamim. Filmen vann i Sundance och såldes till över 40 länder.

 

4. ”Sameblod”

Rasande vacker med känsla av dramatisk storfilm. Hade det inte varit för ”The square” hade ”Sameblod” varit ett självklart Oscarbidrag med sin universella berättelse om förtryckta minoriteter och rasbiologi.

 

5. ”Borg”

Mer än en vanlig sportbiografi var ”Borg” en film om två psyken som drabbar samman. Men mest imponerade det visuella: Sverrir Gudnasons porträttlikhet och de minutiöst återskapade tennismatchernas puls.