Hans Alfredson. Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅNHans Alfredson. Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Hans Alfredson.  Foto: JANERIK HENRIKSSON / TT / TT NYHETSBYRÅN
Hans Alfredson. Foto: BJÖRN LARSSON-ASK / TT / CODE 30095 TT NYHETSBYRÅNHans Alfredson. Foto: BJÖRN LARSSON-ASK / TT / CODE 30095 TT NYHETSBYRÅN
Hans Alfredson.  Foto: BJÖRN LARSSON-ASK / TT / CODE 30095 TT NYHETSBYRÅN
Maria Brander

Hasse Alfredson lärde oss sörja

Publicerad

 

”Fast allting är så förfärligt så får man väl glad!”

Så svängde de sista orden på Hans Alfredsons begravning. Av allt han gav oss av varma skratt, och kloka ord, så var den sista lektionen den viktigaste.

Hasse lärde oss att sörja.

”Tiden är ingenting”. Så heter en släktkrönika av Hasse Alfredson som har funnits på mitt nattduksbord i åratal, som en påminnelse om förgängligheten och skärningspunkterna i livet. 

Som den 13 oktober. Det är Tage Danielssons dödsdag och Hans Alfredsons begravningsdag. Kistan är lindad i ett täcke som hustrun sytt, och runt den ligger höstlöven, nästan som en gloria.

Men ceremonin är inte religiös, den består av sånger och texter – Hasses livsverk, nedplöjt i våra medvetande, kanske nästan utan att vi vet om det. 

Sjöng "Ett glas öl" på begravningen

Vi är ju närmast uppfödda på ”Blommig falukorv”, Konrads kalasklister, och ”Varför är det så ont om q?”.

Blunda, och du hör rösten: ”Råååger Mååååre”, ”Det hade jag inte en aaaaning om, ”Spik i foten!”, ”Det heter inte lådda, det ska ju rimma på båda!”. Tänk att Hasse lärde mig att rimma! Och att det var roligt att stava fel. 

I ”88-öresrevyn sjöng han ”Ett glas öl”, så att vemodet slog volter i hjärtat på en. På begravningen fick alla sjunga den igen – som allsång, och en påminnelse om att det under humorn vilade ett allvar att växa i. 

"Äppelkriget"Foto: / -

I filmerna och revyerna från ”Äppelkriget” till ”Spader Madame!” och i många, många fler, fanns en änglamark, en miljökamp, en historielektion, och en medmänsklig läxa. Hasse var gärna snäll och barnslig, men också väldigt klok. Det var ett finurligt tonläge, så långt bort från dagens tillspetsat hårda Twitterdebatter man kan komma.

I Hasse humanism fanns ingen plats för ondskan. Istället resonerade han inför sin roll som fabrikör Höglund i den ”Den enfaldige mördaren” kring bristen på godhet och empati. Men ännu mer pratade Hasse om sorgen. Han som sett mörkret, som förlorat både ett barn och sin bästa vän Tage, kom på senare år att återvända till den allt oftare. I ”Jim och piraterna Blom” ringade han in dess kristallklara kärna som hjälper oss att förstå andra. Medan han i sitt begravningstal till Tage förklarade det vår skyldighet att hålla glädjen levande, och inte öka världens elände. Inte drunkna i sorg. 

Tina Ahlin, Peter Dalle och Tommy Körberg. Foto: / OLLE SPORRONG EXP

 

På fredagen fick också den tanken skära genom decennierna. Hasse lämnade oss inte bara med sitt livsverk, utan med allsång, jazz-jam, en glimt i ögat, och en uppmaning om att minska världens vemod.

Det var som en manual för hur vi ska leva nu när Hasse har gått ur tiden. 

Utanför är höst, kapellet är kallt. Men i bänkraderna, mellan tårarna, trevar redan skratten.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag