Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Maria Brander

Hanna och Liamoos kärleksbluff lurade alla

Foto: Olle Sporrong

De ljuger så bra – Hanna & Liamoo som skickligt kärleksbluffat sig hela vägen till final.

I Sverige är vi relativt ovana vid den här typen av pr-knep.

Men i USA är det ett kritiserat kändisfenomen som till och med fått ett ord – promance.

Nu vill jag egentligen inte förringa Hanna Ferm och Liamoos sånginsats. Utan dem skulle delfinalen i Malmö bara vara en ledsamt sladdrig Melloballong. Men Hannas diamantskarpa pipa till trots, gick det ändå inte att flytta uppmärksamheten från deras ständiga trånande: Nästan-kyssen på scen, beröringarna, blickarna, det flörtiga ”vykortet”. Ett väl regisserat skådespel, som faktiskt är lite mer än så.

Faktum är att Liamoo redan för ett år sen beskrev romansryktena kring honom och Hanna Ferm som en del av en plan för framgång: ”Vi ska gå så all in på det att folk tror att vi är tillsammans”, sa han då. Ett löfte som de verkar ha hållit. Under den senaste veckan har duon gjort så mycket de bara kunnat för att med hjälp av undflyende svar och väl avvägd kroppskontakt, skapa illusionen av en romans.

Promance är en fejkad romans

I lilla Sverige har detta hittills varit en rätt oprövad strategi i pr-sammanhang. I USA är den så vanligt att det fått ett namn – promance, promotion romance, eller kanske promans på svenska. Det är helt enkelt en fejkad romans, som iscensätts i PR-syfte, för att stärka ett varumärke, öka ett kändisskap eller gynna försäljningen av exempelvis en låt. Ett känt exempel är artisterna Drake och Jennifer Lopez som för omkring två år sen dejtade i två månader. Efter en mysbild på Instagram blev de snabbt ett omskrivet par, men pressen och fans, fattade snart misstankar eftersom J-Lo och Drake var lite väl öppna om den färska relationen. Det osade helt enkelt promans. 

Det är en svårsynad typ av bluff, men i USA lär det vara vanligt att PR-firmorna iskallt parar ihop sina egna talanger ihop om kassaklirr. 

Importerar ett amerikanskt PR-trick 

Riktigt så långt har det inte gått här. Men för att få en kärleksduett att leva är det utan tvekan en fördel om den kommer med en bra story. Se bara på ”Shallow” – Lady Gagas och Bradley Coopers succélåt som inte alls hade fått samma kraft om den inte kom med en tillhörande snyftare. Likadant hade Céline Dions ”My heart will go on” inte fått samma genomslag, om den inte hade  matchats av tillhörande kärleksspekulationer kring Leonardo DiCaprio och Kate Winslet (som lever vidare än i dag 20 år efter ”Titanic” och låten).

Så när Liamoo och Hanna Ferm tittar djupt in i varandras Lady och Lufsen-ögon, levererar de inte bara en kalkylerad show, och en story vi vill höra – de importerar även ett amerikanskt PR-trick till den annars så folkliga Melodifestivalen.