Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Caspar antagligen inte alls lika bra som vi tror

Nadja Holm och Paulina Pancenkova är vidare till ”Idol”-finalen 2020.
Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL

Caspar är antagligen inte alls så bra som vi tror.

Klart att en tjej ska vinna ”Idol” i år.

Det ska erkännas att jag också har fallit för Caspars charm, och emellanåt imponerats av hans sånginsatser. När alla andra darrar som små asplöv eller förvandlas till så kallade prestationsprinsessor, så har ju han förblivit så lockande avslappnad, glad och egen. En skön kille helt enkelt. 

Och är det något som vi i publiken älskar i ”Idol”-sammanhang, så är det sköna killar. Det går nästan att göra en hel realitykarriär på det. Se bara på Chris Kläfford som tog sitt mysiga skäggburr hela vägen till amerikanska ”Talang”, och körde samma visa en gång till. 

Om vi går längre bak i tiden finns gott om liknande exempel som sympatiske Markus Fagervall (vinnare 2006) som nog hade större lycka i TV4:s ”Stjärnor på is” än som artist. Lägg till det Martin Almgren eller för den delen alla killar som sticker ut lite som Kevin Borg (så gulligt med nån från Malta som kommer till Sverige för kärleken) eller Kevin Walker som inte bara kunde sjunga, utan var snygg och framför allt spelade fotboll.

Det finns så oerhört många faktorer som kan kvalificera en kille till avancemang i ”Idol”-racet. Under de 15 säsonger tävlingen pågått (det var ”X Factor” ett år) så har 73 procent av vinnarna och 60 procent i topp tre varit killar. Men på andra sidan, ute i det verkliga artistlivet, så vittrar den manliga dominansen snabbt sönder. Istället så presterar tjejerna kanske rentav snäppet bättre. 

”Idol”-åren har visserligen gett oss Darin, Danny Saucedo och Måns Zelmerlöw, och på schlagersidan även Robin Stjernberg och Robin Bengtsson. Men tjejerna kan kontra med en laguppställning bestående av Agnes, Loreen, Linnea Henriksson och Tove Styrke, och på schlagersidan även Anna Bergendahl, Lisa Ajax och Hanna Ferm. 

De kvinnliga framgångarna tycks alltså lite större, inte minst internationellt. I vilket fall så står de helt klart inte i proportion till den betydligt mindre representationen i Idols toppskikt.

Vi röstar definitivt inte på artisttalang i programmet, utan på någon sorts trevlighetsfaktor som vi än i dag har svårt att förknippa med duktiga kvinnor.

Caspar är absolut en ovanligt intressant ”Idol”-deltagare, men han har tyvärr inte utvecklats nämnvärt under programmets gång, och i musikbranschen känns han faktiskt lite svårplacerad. Vem orkar en hel spelning av hans sjuttiotalsnostalgiska extas?

Nej, en tjej ska det bli. Allt annat framstår just nu bara som ett fortsatt bevis på branschens ojämlikhet.

Najda Holm berättar om övningarna hon gör inför fredagsfinalerna.