Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Maria Brander

Brander: Slagkraftig realism med värme

Det har har obegripligt nog gått nära 50 år sen premiären för Dom kallar oss mods. Kenta och Stoffe är idag något vi kan relatera till. Men när regissören Peter Grönlund släpper ned oss på sin fiktiva husvagnsbosättning är det ändå som att tiden stått stilla. Känslan är densamma. Avståndet till oss med ordnade liv lika stort.

Så bra är filmen

GGGG

Sverige. Av Peter Grönlund. Med Malin Levanon, Lo Kauppi, Jan Mattsson, Tomas Neumann. Längd: 1:32. Från: 15 år.

För Minna (Levanon) verkar tillvaron alltid ha varit ett accelererande kaos. Utan pengar, arbete, och förmåga att styra upp sitt liv, slits hon mellan myndigheternas och den undre världens orealistiska krav. I varje ögonblick är hon i rörelse, ständigt pressad av sina skulder och jakten på en sängplats. Minna är besvärlig, men hon försöker göra rätt för sig, på sitt eget lite rörande vis.

Det finns en realistisk känsla i Tjuvheder som jobbar sig långt in under huden. Perspektivet känns medvetet inte onödigt våldsfixerat, utan med nyanser av värme och gemenskap mitt utsattheten. Malin Levanon är fantastisk i huvudrollen, och hon får fint understöd av de många amatörerna med egna erfarenheter från den här världen. Klarast lyser Jan Mattsson. Hans obehagliga gangster Christer Korsbäck bara måste vara början på en ovanlig filmkarriär.

Så smälter fiktionen ihop med verkligheten. Tjuvheder fungerar utmärkt bara i egenskap av spännande dramathriller, men det man bär med sig efteråt är ändå en ny mjukare blick på medmänniskan.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!