Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Maria Brander

Beskedet är en milstolpe – det betyder nomineringarna

Glenn Close och Lady Gaga är nominerade.
Foto: BROADIMAGE/REX / BROADIMAGE/REX/IBL REX FEATURES
Björn Runge har regisserat ”The Wife”.
Foto: JARI KANTOLA / STELLA PICTURES
Bilder från filmen ”Roma” som har fått hela tio nomineringar.
Foto: CARLOS SOMONTE / AP TT NYHETSBYRÅN

Glenn Close, 71, är halvvägs till att vinna en Oscar för delvis svenska ”The wife”. Dessutom tar Sverige hem nomineringar för musiken till ”Black panther” och sminket till ”Gräns”.

Allt detta är indikationer på en filmvärld mitt i en omvälvande förändring, ett Oscars-år då något så otippat som en Netflix-film dominerar med tio nomineringar.

Ingen trodde på ”The Wife” och ingen trodde på Glenn Close. Men historien bakom ”The Wife” är ingen osannolik framgångssaga, utan snarare det yttersta beviset på ett historiskt skifte som äger rum mitt framför ögonen på oss.

”Den kallas för ”Hustrun”. Jag tror att det var därför det tog 14 år att göra den här filmen,” sa Close själv i segertalet på Golden globe. 

Berättelser om äldre kvinnors erfarenheter var förr att likställa med en kommersiell varningstriangel, så stor att man fram till senaste Golden globe trodde mer på Lady Gaga än Glenn Close som galasäsongens bästa skådespelerska. 

Sen dess har oddsen svängt, och de flesta håller nu rutinerade (men märkligt Oscarslösa) Close som huvudkandidat till alla möjliga priser. I efterhand känns det nästan självklart, men vägen dit har varit så vindlande, att den till slut tog en krök förbi svenska regissören Björn Runge (som då precis hade gjort slut med svensk filmbransch). 

Netflix plats i finsalongen

På så vis blev filmen sen både med svensk klippare (Lena Runge), svenskt foto (Ulf Brantås) och ett knippe svenska skådespelare och producenter. Något som egentligen känns naturligt för en film som utspelar sig i Sverige, och handlar om en skandal kopplad till Nobelpriset i litteratur. Men enligt Runge var intresset för filmen initialt svagt även här, i en tid då vi inte alls visste vilket Metoo-uppror och vilka Akademie-skandaler som väntade runt hörnet.

Sen dess har makten förskjutits inte bara mot kvinnorna, utan på många sätt är det som att hela filmens spelplan håller på att ritas om. 

Netflix som länge förknippats med ett märkligt utbud av blandad skitfilm, stoltserar plötsligt med årets mest hyllade film – ”Roma”. Och för att riktigt säkra sin nyfunna plats i finsalongen har Netflix’ Oscarskampanj för filmen (och i viss mån även för deras ”The ballad of Buster Scruggs” som fick tre nomineringar) varit minst sagt massiv. Begripligt nog. För det faktum att en film distribuerad av en streamingtjänst nu dominerar Oscarsgalan, markerar utan tvekan ett slags milstolpe. Precis som många andra av nomineringarna:

Ludvigs framgång

Ända sen premiären för ett år sen, har det spekulerats i om ”Black panther” skulle kunna bli den första superhjältefilmen att bli nominerad för bästa film. Och så blev det. I kraft av stor kreativitet och en historiskt mångfaldspräglad rollbesättning, är filmen nominerad till hela sju Oscars, då bland annat för Ludwig Göranssons musik.

”Green book”-regissören Peter Farrellly fick å sin sida se sig snuvad på reginominering för sin rasismanklagade film. Något som kan ha att göra med blottaravslöjandet som damp ned samma vecka som Akademin röstar.

Känslorna svallar. Också på de mest oväntade sätt. Det finns något rörande i att kärlekshistorien ”Gräns” nominerats för bästa smink . Efter att ha skapat förståelse för Ove och Hundraåringen, utökar vi nu empatin också till kvinnor som ser ut som oformliga troll. Det är ändå en rätt vacker seger.