Måns väg till Wien

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.

Han är storfavorit till att vinna hela Eurovision song contest och en av Sveriges mest omskrivna personer.

Men det är mycket vi inte vet om Måns Zelmerlöw - och här berättar såväl hans mamma som barndomsvän och den kände festfixaren aldrig tidigare publicerade historier från svenskhoppets liv och karriär.

– Det är rätt skönt att skeletten är ute ur garderoben, säger artisten själv.


Våren 2006 levde Måns Zelmerlöw i stand by-läge.

Musikkarriären, efter "Idol" och segern i "Let's dance", hade inte alls gått som han tänkt sig: Inget skivbolag hade hört av sig.

Han var bostadslös.

Istället bodde han gratis i kompisen Patricks kök på Katarina bangata.

Sängen var placerad under ett barbord, gitarren bredvid. Några kläder i en väska.

Hans livssituation stod i bjärt kontrast till hur det varit bara månader tidigare när han varit med i "Idol". Svimmande tjejer, direktsändningar inför miljonpublik, autografer.

Efter hans medverkan i "Let's dance", som han vann, tog det plötsligt tvärstopp.

Visst, han blev inbjuden till kändisfester.

Hänt Extra och Se & Hör bevakade fortfarande med stor entusiasm hans kärleksliv.

Men de jobberbjudanden han fick var av sorten "kom och delta i knasiga vattenlekar med dokusåpastjärnor och bloggare i TV3".

Och säga vad man vill om pigga produktionsbolag och dokusåpastjärnor – men det är inte i en bassäng klockan 20.00 på TV3 man blir popstjärna.

Måns-Petter Albert Sahlén Zelmerlöw hade inte fyllt tjugo än men var på god väg att bli en föredetting.


■■■


Många förståsigpåare var inför årets Melodifestival överens: Måns Zelmerlöw var slut som artist om han inte vann.

Å ena sidan hade han aldrig lyssnat på förståsigpåarna, å andra sidan fruktade han att de, den här gången, faktiskt hade rätt.

Det var så mycket som stått på spel kvällen innan – det insåg han, dagen efter Melodifestivalen-segern, när han stod och vansinnesskrattade åt sin egen spegelbild på hotellrummet medan han borstade tänderna.

"Ingen kommer att tro på dig som artist"

– "Du är programledare nu, ingen kommer tro på dig som artist", sa de. Ändå vann jag. Det blev en knäpp på näsan på dem. Ett finger. Visst, jag hade försökt tänka bort det inför finalen. Även om jag tror att jag hade kunnat jobba vidare, fortsätta i liten skala. Arbeta som programledare. Men "Heroes" blev min comeback i de stora sammanhangen som artist. Hade det inte gått som det gick hade jag fått ta en funderare på vad jag skulle göra i framtiden.

När vi träffas har det nästan på dagen gått två månader sen den där kvällen i Friends arena. Wien är bara dagar bort.

– Att representera Sverige i Eurovision är det närmsta jag kommer få komma att vara idrottsstjärna.

När amerikanska nöjessajten Buzzfeed, inför Eurovision, gjorde en hyllningslista i hans ära väcktes ett intresse för Måns i USA.

– Jag märkte att Buzzfeed-artikeln gav ringer på vattnet i USA, ganska direkt. Det kom lite... frågor, vilket var fantastiskt. Mer vill jag inte och kan jag inte säga, säger Måns.


I samband med Eurovision-finalen släpper Måns skivan "Perfectly damaged".

Studioarbetet har skett i London och Köpenhamn. Hälften av låtarna skrevs i Los Angeles i hösten 2014, månaderna efter den tuffaste våren i Måns liv, både som privatperson och artist.

Det var första gången tanken fanns att försvinna utan att se sig om.

– Jag ville bara gå och lägga mig, vakna när allt var över. Det är första gången jag känt det. Jag ifrågasatte hela grejen att vara en offentlig person, förklarade han efteråt.

Först blev han lämnad av flickvännen Azra.

Därefter briserade den mediala handgranat Måns själv refererar till som "Pluras kök-skandalen" – då han kallade homosexualitet för "onaturligt".

Den initiala skademinimeringen skedde i podcasten "Värvet" där Måns dessutom berättade att han varit otrogen och att han gått i terapi.

Måns har sedan dess levererat en hel kennel pudlar kring sitt uttalande i "Pluras kök".

"Jag har också vaknat upp hos tjejer jag inte känner och känt en sorts tomhet."

Men faktum kvarstår: Måns rykte som leende svärmorsdröm sprängdes i bitar våren 2014.

– "Perfectly damaged" är självbiografisk. Självrannsakande. Medan "Barcelona sessions" var det på ett melodramatiskt och rätt tungt sätt är den här väldigt hoppfull. Nu har jag snarare kommit fram till att jag har mina skavanker. Jag är så långt ifrån perfekt man kan komma. Men jag står för det. Ingen är perfekt.

På vilket sätt menar du att står du för det?

– I och med att jag pratat om det mesta. Varit rätt öppen med det. Även om otrohets-grejen blev mycket större än jag någonsin trott. Men det är rätt skönt att skeletten är ute ur garderoben.

Nästan alla har någon gång vaknat upp hos någon man inte känner efter ett one night stand och känt ångest över hur man hamnade där. Du också?

– Klart det har hänt. Allt sånt. Självklart. Jag är också bara människa.
Jag har också vaknat upp hos tjejer jag inte känner och känt en sorts tomhet.

Jag antar att många kvinnor också dras till dig för den du är, för namnet Måns Zelmerlöw. Känns det... konstigt?

– Jag tror att det många gånger funnits tillfällen när det varit så att tjejer är ute efter vad jag är snarare än den jag är. Det är alltid kul att vara populär, men inte av fel anledning. Och visst har jag känt att det funnits gånger jag känt att tjejer dragits till mitt kändisskap.


■■■


Redan efter sitt första möte med Måns, ett hastigt samtal under ett event på restaurang F12, var kommunikationsstrategen och festfixaren Micael Bindefeld övertygad: Måns Zelmerlöw skulle vara en stjärna i Sverige, för lång tid framöver.

Det var december 2005 och Måns var fortfarande flickfavorit i "Idol".

– Med åren har jag lärt mig att se vad som är tillfälliga dagsländor och vad som är en begåvning som håller över tid. I Måns såg jag tydligt det som brukar kallas "staying power", kraft att hålla sig kvar. Jag kände genast att Måns hade och har en multibegåvning som är unik. Och ett enormt brett register, säger Micael Bindefeld.

"Jag sa till honom att han skulle gå på endast ett fåtal kändisevent"

Någon vecka senare hade han röstats ur tävlingen.

Måns gjorde sig beredd på att återvända till föräldrahemmet i Lund. Kanske plugga. Men han ringde upp Bindefeld och bad om råd för hur han skulle hantera delar av sin karriär.

– Jag sa till honom att han skulle gå på endast ett fåtal kändisevent. Noga tänka igenom vilka fester han skulle gå på, med vem och varför. Förvalta sitt varumärke och sitt kändisskap försiktigt. Det var viktigt då, annars hade han väldigt snabbt blivit "killen som blev femma i Idol". Sedan hade kändisskapet snabbt blivit passé. Han var tvungen att tillföra betydligt mer till sitt kändisskap än en femteplats i "Idol" innan han började synas igen, säger Micael Bindefeld.

Micael kontaktade två managers och undrade om de skulle vara villiga att ta sig an Måns – men ingen av dem visade sig vara särskilt intresserad.

– De trodde inte alls på honom på det sättet som jag gjorde. Jag tror båda ångrar det beslutet i dag, säger Micael Bindefeld.


LÄS MER: Måns väg till Eurovision.


Vad är det som gjort att Måns Zelmerlöw tio år efter det att han slutade femma i "Idol" lyckats hålla sig kvar i rampljuset.

Programlett Melodifestivalen och "Allsång på Skansen", vunnit "Let's dance" och slutligen nu också Melodifestivalen?

– Det är många som kan förmedla känslor i rutan, men oftast försvinner en del av den lyskraften i verkliga livet. Men Måns har något oerhört speciellt. Han är verbalt begåvad. Har en medfödd känsla för ord och formuleringar. Dansar som Gud själv. En stor sångröst. Och en i branschen omvittnad talang för att memorera och leverera manus på ett sätt som är unikt. Branschsnacket är att han läser sina repliker en gång, sedan sitter de. Och, inte helt oväsentligt, samtidigt som han ser ut som en fotomodell skulle han lika gärna kunna vara the guy next door. Han är likeable.

"Då skulle allt gå åt helvete, sa de förståsigpåarna"

Måns tog Bindefelds råd till sig. Slutade springa på kändisfester två gånger i veckan. Bidade sin tid och väntade.  Bodde kvar i Patricks kök. Lärde sig stryka sina skjortor.

– Jag hade inga prylar. Jag behövde inte bry mig om så mycket. Ett bohem-liv. Det handlade bara om att leva livet. Ha kul. Hoppa på det som kom. Se var det ledde. Samtidigt blev jag redo att börja kämpa för min karriär på ett annat sätt, säger Måns.

– När Let's dance var slut fanns en massa gig inbokade. Jag insåg att jag behövde hjälp att få ordning på allt. Under arbetet med Let's dance och Idol lärde jag känna Sandra Miller Kinge som hjälpte mig att strukturera upp ett Excel-dokument och vi började leta skivbolag. Vi jobbar ihop än i dag.

Då, plötsligt, kom erbjudendet om att spela musikalen "Grease".

– Då skulle allt gå åt helvete, sa de förståsigpåarna. Men jag tyckte att det var skitkul att göra "Grease". Det blev en svinbra skola för mig. Jag skolade min röst där. Det blev 128 föreställningar och jag fick en helt annan scenvana, säger Måns.

Samtidigt som Måns gjorde "Grease" kontaktades skivbolaget Warner Music.

– Måns hade skrivit låtar till en debutplatta men skivbolaget ville att han skulle göra Melodifestivalen. I den vevan dök möjligheten att göra "Cara mia" upp, säger Helene Wigren som tidigare jobbade på Warner men efter att hon slutat fortsatt jobba med Måns.

– Det var först efter det jag faktiskt började kunna ta betalt för spelningar, säger Måns.

Plötsligt stod Måns inför en miljonpublik med en monsterhit.

Karriären och livet – allt gick framåt.

Uppdragen och framgångarna avlöste varandra.

Måns blev programledare i Melodifestivalen, träffade artistkollegan Marie Serneholt, fick sommarjobb som allsångsledare i "Allsång på Skansen", köpte en båt, en lägenhet i Barcelona där han senare skulle skriva "Barcelona Sessions".


■■■


Frågan är om någon människa känner Måns Zelmerlöw bättre än Sara Lindqvist.

– Vi är som syskon. Har gråtit och skrattat tillsammans. Vi sjöng Singstar, kollade på Beverly Hills. Han lärde mig spela pingis. Han är en ganska dålig förlorare, Om han vill något riktigt mycket tjurar han till han får som han vill. Men det är ganska underhållande ändå, säger Sara och skrattar.

"Jag umgås fortfarande med Azra"

Det var också Sara som först försökte para ihop Måns och exflickvännen Azra.

1 / 12

– Jag umgås fortfarande med Azra och är väldigt ledsen för att de inte är tillsammans längre, säger Sara.


Sara och Måns växte upp tillsammans.

Papporna, som båda är läkare, startade och drev Cityklinikerna i södra Sverige.

Familjen Zelmerlöw och Lindqvist tillbringade somrarna ihop och delar fortfarande lantställe i Båstad.

En tradition Måns och Sara fört vidare.

Varje midsommar samlar de sitt kompisgäng, omkring trettio personer, för en tre dagar lång fest.

– Han är tillbakadragen med nya människor. Han är blyg, jätteblyg. Det tror man kanske inte. Midsommarfesterna är heliga. Måns styr upp allt. Vi klär stången. Går tipsrundor. Måns håller i sången. Sen är det alltid något nakenbad för vissa. Vi har hängt ihop sedan vi var så små. Jag förundras över att vi inte tröttnar på varandra. Sen är det många i gänget som varit tillsammans länge, någon som gjort slut. Så visst, det händer grejer, säger Sara.

Lundagänget skyddar Måns.

I deras mobiltelefoner finns det gott om filmer som skulle kunna vara, minst sagt, komprometterande för honom om de hamnade på nätet.

"Så många filmer som finns som skulle vara... det hade varit kass om de läckte ut"

– Det är ett gott betyg åt dem. Hade det inte varit så hade jag inte kunnat hänga kvar och vara så öppen i det gänget. Jag litar blint på dem. Ingen av dem är imponerad av det jag gör, av kändisskapet. Och det är ju fantastiskt skönt. Så många filmer som finns som skulle vara... det hade varit kass om de läckte ut, säger Måns.

Måns var tolv år gammal när han deklarerade att han skulle bli artist första gången.

– Han hade det väldigt lätt för sig i skolan, men sa "jag lägger mig på medel, jag ska ändå bli artist". Så fort han fick tillfälle så lyssnade han på musik eller satt med sin gitarr och sjöng. Han säger nu att han blev tvingad av oss att uppträda för våra vänner. Men det stämmer inte. Han frågade "kan det bli läge att få uppträda på er fest?", säger Birgitta Sahlén, Måns mamma.


Intresset för musik sammanföll med en annan stor förändring i hans liv.

– Under det där året växte pojkarna kraftigt. Blev stora, långa och enormt intresserade av tjejer. Han var fortfarande kvar i sin lek. Då mådde han inte så bra. Han kände sig ensam. Jag förstod ju inte vad som hände. Och han ville absolut inte prata om det. Det var svårt, säger hans mamma Birgitta Sahlén.

LÄS MER: "Jag blev mobbad"

"Heroes" handlar om just den perioden.

Om hur vännerna som brukade belägra den Zelmerlövska källaren slutade komma. Hur Måns kom hem ensam, isolerade sig. Inte ville prata med någon.

"Jag kände mig ensam. Var fanns källarna?"

Under Måns första tid i Stockholm, i samband med "Idol" brottades han återigen med ensamheten.

– Jag kände mig ensam. Var fanns källarna? Kompisgängen som hängde för hängandets skull? Jag var tillbaka i sexan, i utanförskapet, fast den här gången med publik, förklarade han i sitt sommarprat.

Minnena från mellanstadiet påverkar honom i hans sätt att vara än i dag.

– Jag skämdes väldigt för att vara ensam. För att inte ha någon att hänga med. Det lever kvar i mig. Det är därifrån bekräftelsebehovet och rädslan för att vara ensam kommer ifrån, har Måns sagt.

Foto: Olle Sporrong

Sara håller med om att sällskapssjukan är ett framträdande drag i Måns person.

– Han är väldigt sällskapssjuk och ses gärna för att hänga med sina vänner över en middag, säger Sara.


■■■


Efter segern i Melodifestivlaen har plagiatanklagelserna mot "Heroes" haglat, både vad gäller själva låten och streckgubben Måns använder i sitt framträdande – även om den värsta stormen nu tycks ha bedarrat.

– Vad gäller låtens likhet med andra låtar tycker jag bara att det är skitsnack. Stämningen är möjligtvis liknande, men jämför du toner är den inte i närheten. Vad gäller gubben kunde jag ändå förstå att de är lika. Men för att bli av med allt sånt ändrade vi till en ännu sötare gubbe, säger Måns.

Foto: Sven Lindwall

Går allt som det ska i semifinalen i kväll uppträder Måns Zelmerlöw inför 180 miljoner tv-tittare i Wien på lördag.

– Det känns lite sjukt faktiskt. Jag pratade med farsan häromdagen. Han berättade att mamma sagt att det är lika stort att min syrra Fanny klarade teoriprovet som att jag skulle vinna Eurovision. Det är väldigt skönt. Det ger mig lite perspektiv på saker och ting, säger Måns.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.