Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lalehs förtrollade prinsessvärld

Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN

När Lalehs stora arenaturné når Globen blir det konstfantasi i en förtrollad prinsessvärld.

Trollbindande, knasigt och bottenlöst sorgligt som i en saga.

Laleh

Globen, Stockholm

Publik: 12 300, fullsatt.

Vem: Laleh Pourkarim, 34 år, har släppt sex album sedan hon slog igenom med sin debutskiva 2005. Hon har flera grammisar och P3 Guld. I dag bor hon i Los Angeles och skriver musik under Max Martins vingar, bland annat till Ellie Goulding, Adam Lambert och Demi Lovato. Laleh spelade även en av huvudrollerna i Josef Fares ”Jalla! Jalla!”.

Vad: Kristaller-turnén gör nio stopp på arenor runt om i Sverige. Under dirigenten Hans Eks ledning backas Laleh upp av en 30 personer stor symfoniorkester, Modern Fantazias. Konserten har flyttats från Hovet till Globen efter biljettryck.

Hon har låtit bygga ett berg av rosa kristaller. Hela den 30-hövdade symfoniorkestern, bandet och dansarna är monokromt klädda i rosa. Det faller rosa ballonger från taket och det yr rosa eldflugor och körsbärsblommor om varandra på vackra visuals.

Det låter kanske storslaget på gränsen till pretentiöst eller kanske storhetsvansinne om man ska vara jantesvensk.

Men Lalehs stora arenaturné är inget av det.

Det är i stället en helgjuten föreställning som både tar ut svängarna och håller ihop det, tätt.

Allt börjar lite illavarslande. En timme sent och när Laleh gör entré gör hon en pratversion av sin bitterljuva, beatdrivna ”Aldrig bli som förr”. ”Nej hon går Sven-Bertil på sina egna verk”, hinner jag tänka.

Men då är det redan över.

Resten av showen balanserar det klassiska – stråkar och filmiska scener – med det moderna – vocoderlekar och blåvalar med robotröster. På samma sätt som Laleh själv rör sig mellan det enkla, naiva och det storvulna, överambitiösa.

Det är barnsligt skuttigt i ”Bark less”, ”Work” och ”Bara få va mig själv”. Det är tårar som kristaller på kinderna när barnkören blåser en ny innebörd i ”Goliat”, till de böljande vågorna i ”Some die young” och när hon spelar ”Wish I could stay”.

Och genial konst i ”Behåll ditt huvud”. Låten börjar med ljudlös sång, som en stumfilm med där texten rullar till musiken. Sedan svarar Laleh med sin allra Håkan Hellström-popigaste låt.

I slutet av konserten sitter den stora popkonstnären i en hög av en gnistrande prinsessklänning och med en akustisk gitarr i sitt knä.

Som verklighetens Elsa. Prinsessan i Disney-filmen ”Frost” som flyr slottet för att leva ensam med sina sorger och sina makalösa superkrafter.

ANNAH BJÖRK

Låt för låt

"Aldrig bli som förr"

3

Efter vackert intro av symfoniorkestern reciterar Laleh fram låten, mer Sven-Bertil än Beyoncé.

"Work"

4

Lalehs kaxiga söderhavslåt blir både gullig och mäktig i liveversionen.

"Welcome"

3

Adam Lambert-samarbetet har potential att bli ballad i ”Stay”-klassen i Lalehs egen version, men är lite för återhållsam.

"Live tomorrow"

3

Symfoniorkestern gör Lalehs första hit till ett gnistrande vårregn medan bandet smäller på med åska i slutet, effektfullt.

"Move on"

2

Lalehs prov på en stark soulröst försvinner i leken med volymknappen - det skär i öronen.

"Ge tillbaks det du tagit"

3

Laleh sitter på golvet, stråkar och vocoder fixar känslan att klassiskt möter framtiden.

"Behåll ditt huvud"

5

Börjar som stumfilm, med låttexten på en film innan Laleh tar tag i den under ett visualsregn av körsbärsblommor.

“En stund på jorden”

3

Laleh predikar ord stora som jorden och himlen och livet självt, men hennes egen tro suddar ut överpretentionerna.

"Colors"

4

Det Florence and the Machine-enorma förstärks av att dansarna vevar med två stora flaggor.

"Speaking of truth"

3

Folkinspirerad låt där Laleh sitter på en trappa och pendlar mellan Kate Bush-toner och sin farligaste basröst.

"Bark less"

4

Apart men kul nummer där Laleh och två dansare, helt klädda i rosa, showar långsamt till seg bas med tecknad katt i visualsen.

"Stars align"/"Invisible"

3

Laleh spelar trumma över syntbeat och greppar sedan elgitarr i en mix av två av sina hits med klisterrefränger.

"Bjurö klubb"

4

Låtens blåval får en egen röst med röstförvrängare och film, i ett snyggt utnyttjande av liveformatet.

"Goliat"

4

Barnkör sjunger låten som blivit alla skolavslutningars nationalsång – starkt, gråtmilt, snyft snyft.

"Elephant"

4

Afrikanska rytmer och hittig refräng.

"Let it fall"

4

Filmiska stråkar och Laleh sjunger så mjukgörande att skrubbsår i själen läker.

"Snö"

4

Laleh har bytt till Askungen-klänning, det yr rosa eldflugor och hon sjunger så jag får en klump i halsen.

"Some die young"

4

Kombinationen ett vågande hav och hyllningslåten till alla som går för tidigt är obeskrivligt stark, värk i hjärtat.

"Wish I could stay"

4

Laleh sitter i en hög av prinsessklänning med en akustisk gitarr och sjunger sin låt för någon som inte orkar kämpa.

"Vårens första dag"

4

Urladdningen i bästa Ted Gärdestad-anda efter konsertens tårdrypande parti är förlösande.

"Return to the soil"/"Dark shadow"

3

Teatralisk och jazzigt Beatles-pampig julstämning, men det bryter magin.

"Kristaller"

4

En Lalehkonsert är inte komplett utan ett klassiskt Laleh-flumtal, här kom det och var underbart.

Extranummer:

"Bara få va mig själv"

4

Kaxig, färggrann och alldeles, alldeles oemotståndlig.

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.