Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Lady Gaga tar hjälp från Sverige – det räcker långt

Världsstjärnorna samlar in pengar ihop med WHO
Lady Gaga är tillbaka med en ny skiva.Foto: JORDAN STRAUSS / AP TT NYHETSBYRÅN
Svenska låtskrivare på plattan är Axwell, Sebastian Ingrosso, Johannes Klahr, Richard Zastenker, Max Martin, Rami samt Vincent Pontare och Salem Al Fakir.Foto: JORDAN STRAUSS / AP TT NYHETSBYRÅN
Lady Gaga.Foto: Shopland/BPI/REX/Shutterstock/IB / Rex Features

Lady Gaga ömsar skinn och återvänder med betydande blågul hjälp till dansgolven.

Det räcker rätt långt.

På tolv korta år har Lady Gaga gått från konceptuell danspop till jazziga evergreens till halvtrist country till ”Shallow”. Med ”Chromatica” är hon tillbaka där hon började. Den här gången utan de stora konstnärliga ambitioner som gjorde hits och videos som ”Poker Face” och ”Bad Romance” till artpop för både hjärna och fötter.  

För ”Chromatica” innehåller inte direkt dansmusik som får Daft Punk att ligga sömnlös på nätterna. Inte heller hamnar vi nära Che Guevara och Debussy till ett disco-beat, för att citera Pet Shop Boys, trots plattans inledande dramatiska stråkar. 

Istället nöjer sig Gaga med att dra på sig något glittrigt och bestämt dra ut oss på klubbande. På klubben stannar vi plattan igenom och blir matade med maffiga discoburgare utan längre eftersmak. 

Gaga sjunger självrefererande om paparazzi och ”the fame” och skriver lagom generiskt om frihetskänslan som dansgolvet ger. Låtar som ”Babylon” och ”Enigma” landar väl nära ständiga jämförelsen Madonna runt ”Vogue”. Samtidigt är det Gagas röst som hela tiden räddar ”Chromatica” från att bara låta som något vi hört väldigt många gånger förr. 

 

Hon verkar gett sig fasen på att ta sig tillbaka till den pop-topp som hon sakta halkade ner från efter 2013 års ”Artpop”. Främsta vapnen är dels att skruva på fläskiga synthar tillsammans med producenten Bloodpop, dels att kalla in en hel hoper svenska låtskrivare. På duetten ”Sine from above” med ett (vad som känns som obligatoriskt) gästspel från Elton John står hela sju svenskar med som upphovsmän. Låten, men sitt oväntade drum’n’bass-stick i slutet, sticker för övrigt ut bland alla partystarters. Lite mer av samma variation hade transformerat ”Chromatica” från en i slutändan bra dansplatta till något mycket större. 

Nu får nog Gaga nöja sig med att ta tillbaka titeln som världens största popartist. 

För en av de mest intressanta är hon inte längre. 

 

LADY GAGA – ”CHROMATICA”

 

Vem: 34-åriga Stefani Germanotta från New York slog igenom med första singeln ”Just dance” och debutplattan ”The fame” 2008. Sedan dess är hon en av världens mest storsäljande popartister och den första artisten att nå en miljard visningar på YouTube. Gjorde stor succé i filmen ”A star is born” från 2018. 

 

Vad: Sjätte fullängdaren är en återgång till en poppigare Gaga. Innehåller duetter med Ariana Grande, Blackpink och Elton John. Svenska låtskrivare på plattan är Axwell, Sebastian Ingrosso, Johannes Klahr, Richard Zastenker, Max Martin, Rami samt Vincent Pontare och Salem Al Fakir. 

◼︎◼︎ Detta är en nyhetsartikel. Expressen granskar, avslöjar och ger dig de senaste nyheterna på ett objektivt och sakligt sätt. Mer om oss här.