Gå till innehåll

Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Här är H&M:s nya kungliga kollektion

Victoria och Daniel samarbetar med H&M. Här med dottern Estelle.
Foto: / FOTO KATE GABOR, KUNGAHUSET.SE / PHOTO KATE GABOR,
Den nya kollektionen kommer att lanseras i butik i början av januari 2017.
Foto: H M
Designen präglas av laserskuren stjärngrafik med silver- och reflexdetaljer på alla plagg.
Foto: H M
Färgerna som kläderna går i är gråmelange, med rött och blått som accentfärger.
Foto: H M
Kollektionen heter GEN-PEP, precis som kronprinsessparets organisation.
Foto: H M
Funktionella detaljer, som utrymme för att skriva namn, ska enligt H & M till slut uppmuntra barn och ungdomar till rörelse.
Foto: H M
"Det är ett helt kit för vad barn och unga kan tänkas vilja ha och behöva för en aktiv fritid", säger Joanna Morell, presskontakt på H & M.
Foto: H M
1 / 8

Här är kronprinsessan Victorias och prins Daniels nya kollektion för H&M.

Kollektionen görs i ett samarbete mellan klädjätten och kronprinsessparets organisation Gen-Pep.

– Vi blev kontaktade av dem under våren och tycker att det känns självklart och inspirerande att vara en del av initiativet, säger Joanna Morell, presskontakt på H&M.

Funktionella och coola sportkläder för barn - till ett bra pris.

Det är devisen för H&M:s nya klädkollektion, som tagits fram i ett samarbete med kronprinsessan Victorias och prins Daniels organisation Gen-Pep.

Gen-Pep grundades i somras på initiativ av Victoria och Daniel. Organisationens syfte är att, tillsammans med företag, stiftelser och ideella organisationer, uppmuntra barn och ungdomar till att röra på sig.

"Det är ett helt kit"

Ett av stegen i detta är ett designsamarbete med H&M.

– Det är en modern sportkollektion för barn och ungdomar som består av kläder, accessoarer och skor. Målet har varit att skapa funktionella och coola produkter som är prisvärda, tilltalar barn och som ska uppmuntra till en mer aktiv fritid, säger Joanna Morell, presskontakt på H&M.

Klädjätten hoppas att kollektionen och samarbetet med kronprinsessparets organisation ska uppmuntra barn till rörelse.

– Det är ett helt kit för vad barn och unga kan tänkas vilja ha och behöva för en aktiv fritid.

Hur kom det här samarbetet till?

– Vi blev kontaktade av dem under våren och vi tycker att det känns självklart och inspirerande att vara en del av initiativet.

Kollektionen är skapad inhouse på H&M och präglas, enligt Joanna Morell, av "laserskuren stjärngrafik med silver- och reflexdetaljer på alla plagg".

"Viktigt att den är prisvärd"

Kläderna lanseras i butik och i e-handeln i början av januari 2017. Priserna på plaggen varierar mellan 39,90 kronor och 249 kronor.

– Det kommer också vara ett "köp 3, betala för 2"-erbjudande på hela kollektionen.

– Det är viktigt för oss att den är prisvärd och tillgänglig för så många som möjligt, säger Joanna Morell.