Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Kunderna flyr Telia – efter kanalkonflikten

Kunder flyr från företaget efter den stora konflikten. Foto: Jan Wiriden
Bland annat går kunderna miste om Morgan och Ola-Conny i "Ullared", som sänds i Kanal 5. Foto: Lennart Rehnman

Kunderna flyr Telia efter att Kanal 5 och flera andra kanaler försvunnit ur deras utbud.

Samtidigt finns uppgifter om att konflikten är mycket djupare än parterna velat berätta.

– Priset är naturligtvis en del i det, säger Irene Krohn, presschef på Telia.

Vid midnatt till den 1 april försvann SBS Discoverys kanaler, däribland Kanal 5, Kanal 9, Kanal 11, Eurosport och Discovery channel, ur Telias utbud. Runt 700 000 hushåll drabbades. Och under dagen har kunderna flytt från Telia.

Deras konkurrenter vittnar om ett sällan skådat tryck att teckna avtal.

– Antalet nya kunder som tecknat tv-avtal via vår kundservice är redan nu, det högsta någonsin på en dag för Canal Digital. Detta skedde redan 16:30 i dag, säger Maria Sörnell, pressansvarig.

– Totalt har vi hittills fått sju gånger fler nya kunder jämfört med en normal dag. Vi förväntar oss att den siffran ökar ännu mer i och med att det är på kvällstid de flesta beställningarna sker. Vi utökar våra öppettider för att kunna hantera tillströmningen av nya kunder, fortsätter hon.

 

LÄS MER: Telias besked efter den stora kanalkonflikten.

 

Även Viasat och Boxer har märkt en tillströmning, skriver GP.

Irene Krohn, presschef på Telia, har ingen uppfattning om hur många som har sagt upp sitt avtal med Telia.

– Men det är säkert så att det finns kunder som har valt att lämna. Vi har fortsatt att addera nya kanaler i dag och det vi säger till våra kunder är att åtminstone känna in de nya kanalerna och bilda en uppfattning innan man bestämmer sig, säger hon.

Enligt henne är det just nu liten chans att SBS kommer tillbaka till Telia.

– Som det är nu har ju förhandlingarna avslutats. Sen är det givetvis så att vi är öppna för samtal.

På Telias Facebook är kunderna rasande på företaget, och anser att de kanaler som operatören erbjuder som kompensation är kanaler de inte vill ha. Många kunder ställer också frågan vad konflikten mellan SBS Discovery och Telia egentligen handlar om. Enligt uppgift till Expressen handlar en stor del om de strandade förhandlingarna om dyra rättigheter och att SBS vill ha mer betalt av Telia om de ska kunna visa SBS Discoverys utbud i olika plattformar. SBS Discovery har bland annat köpt dyra rättigheter till VM-fotbollskval och utländska serier.

Men varken Telia eller SBS Discovery vill gå in på vad det handlar om.

– Det handlar ju om paketering och på vilket sätt vi ska erbjuda våra kunder våra tjänster, säger Irene Krohn på Telia.

Men vad betyder det rent konkret?

– Då hamnar jag i det läget att jag inte får kommentera avtalet eller innehåll eller detaljer.

Det figurerar uppgifter om att SBS vill ha mer betalt för sina kanaler.

– Priset är naturligtvis en del i det, men främst handlar det om att vi vill kunna erbjuda den här flexibiliteten som våra kunder tycker är väldigt viktig.

– Det kan vara frustrerande och absurt för en konsument att förstå varför att parterna inte säger rakt ut vad det handlar om, säger Dan Panas, presschef på SBS Discovery och fortsätter:

– Jag kan förstå att det låter som att båda parter pratar lite i skägget. Men när det handlar om förhandlingar mellan två kommersiella bolag så faller innehållet i samtalen inom affärssekretessen.

 

LÄS MER: Kunderna raseri mot Telia.

 

Många upprörda Telia-kunder har hört av sig till Expressen och menar att Telia, tvärtemot vad de har hävdat, inte har frågat dem om vad de tycker.

– Jag förstår att många kunder uppfattar det så. Men det handlar om att vi inte kan ge avkall på den flexibilitet som vi vill fortsätta erbjuda våra kunder. Vi försöker att fylla på med nya kanaler och hoppas att våra kunder ska ge det nya utbudet en chans och känna sig nöjda.

Hur kunde det här komma så nära inpå, visste ni inte om det tidigare?

– Vi är jätteledsna för den sena informationen. Vi hoppades hela tiden att komma i mål med den här förhandlingen och lösa det, men tyvärr gick inte det.

Även Dan Panas beklagar det inträffade.

– Det är väldigt beklagligt för oss och de som tittar på tv via Telia att våra kanaler är nedsläckta i Telias utbud. Det är ett väldigt tråkigt faktum.

–Samtidigt finns våra kanaler tillgängliga hos alla övriga operatörer och vi har inte stängt någon dörr.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.