Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mattias Bergqvist

Så kommer Netflix nya beslut påverka tittarna

Bill Skarsgård gör huvudrollen i Netflix svenska serie ”Clark”.
Foto: NIKOLA PREDOVIC / NETFLIX
En bild från ”Familjen Bridgerton” säsong 2.
Foto: LIAM DANIEL / NETFLIX
David Hellenius är programledare för ”Masked singer Sverige” i TV4.
Foto: PILLAN THELAUS / TV4

Netflix beslut kan få stora konsekvenser. 

Det är mycket möjligt att streamingmarknaden i accelererande fart är på väg ner för en backe. 

Hur snabbt det går kommer avgöra hur mycket tv-tittarna drabbas. 

7,9 miljoner nya betalande prenumeranter. 

Sammanlagt: 137,7 miljoner globala användare. 

Ja, nu har The Walt Disney Company berättat hur det går för Disney Plus. Vd Bob Chapek passade naturligtvis på att skryta och beskrev streamingtjänsten som ”unik på marknaden” och förklarade att målet är att ha 230-260 miljoner betalade prenumeranter när 2024 blir 2025.  

Det är svårt att inte jämföra de siffrorna med de i Netflix senaste kvartalsrapport i vilken det berättades att företaget tappat 200 000 prenumeranter och förutspår ytterligare tapp på två miljoner de närmast månaderna. 

Att Netflix nu försöker använda nya växlar för att öka intäkterna är ingen hemlighet. 

En åtgärd ska vara ett försök att komma runt lösenordsdelning; företaget räknar med att så många som hundra miljoner globala användare nyttjar lånade lösenord för att se på streamingtjänsten. 

Uppgifter gör även gällande att Netflix redan i år satsar på att lansera ett reklamfinansierat abonnemang. Hur det ska se ut är oklart. Mardrömmen är naturligtvis att reklam sprängs in i avsnitten. Netflix har blivit kända för att ge kreatörer frihet vad gäller avsnittslängd och berättarstruktur – på gott och ont förstås – vilket självklart försvårar tanken på ett traditionellt tv-reklamupplägg.   

Å andra sidan: Kanske går reklam och den typen av serier som Netflix nu är på jakt efter hand i hand. 

Business Insider rapporterade nyligen att Netflix – i år ska företaget ha en innehållsbudget på 18 miljarder dollar – enligt flera dokument vill beställa serier som beskrivs med ord som ”en kvinnlig Jack Ryan”, en ny ”New girl” och något slags version som är så nära tävlingsprogrammet ”The Voice” som möjligt. 

Det Netflix inte vill ha: ”Sad-coms”, det vill säga dramakomedier med mänsklig botten. 

Första tanken: Ett snävt beslut styrt av Netflix berömda algoritmer. 

Andra tanken: Netflix är nu så pass stora att de tvingas röra sig mot ett slags TV4-land med målet att överlag vara så mjäkiga att alla kan gilla allt men inte älska något i stället för att ta en framstående plats i ett kreativt nyskapande led. 

Tredje tanken: Sjävklart söker Netflix en ny sitcom som över tid kan vara lika framgångsrik som ”New girl”. Det vill väl alla programbeställare. I stället för att försöka göra en kopia borde Netflix försöka förstå varför ”New girl” funkade när serien sändes och vad som gör att den fortfarande lirar. 

Fjärde tanken: Streamingmarknaden har nu puttats över en ny topp. De närmaste åren kommer vara en lång och accelererande nerförsbacke för tv-tittarna. 

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

Eurovision Song Contest (14 maj, SVT)

Ett tv-spektakel som naturligtvis är svårt att undvika och som alla bör ge en chans. Om inte annat för att upptäcka hur proffsiga sändningar som svenska tv-producenter och tv-team kan åstadkomma i jämförelse med övriga Europa. På det är det alltid ljuvligt att höra Edward af Sillén kommentera. 


”Conversations with friends” (15 maj, HBO Max)

Baseras på Sally Rooneys debutroman med den svenska titeln ”Samtal med vänner” och har Alison Oliver, Sasha Lane, Joe Alwyn och Jemima Kirke i huvudrollerna. På många sätt är detta en starkare filmatisering än överhajpade ”Normala människor”. 


”Hacks” – säsong 2 (13 maj, HBO Max)

Bättre än första säsongen. Manus, regi och ensemble sjunger tillsammans på ett övertygande och underbart sätt. Jean Smart är alltid något extra i alla roller hon gör och i dessa nya avsnitt fortsätter hon dominera, fast nu med stark konkurrens av Hannah Einbender. 


”Masked singer Sverige” (13 maj, TV4)

Semifinal. Enligt TV4:s förhandsinformation ska en ”hemlig joker göra entré” – vad det betyder är förstås oklart. Utöver det får panelen för första gången ställa frågor till de deltagare som är kvar i tävlingen. Två ska röstas ut under kvällen. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”The Essex serpent” (13 maj, Apple TV Plus)

Änkan Cora flyttar Essex för att undersöka rapporter om en mystisk orm – på plats blir hon polare med en pastor. Claire Danes och Tom Hiddlestone i huvudrollerna. Baserad på Sarah Perrys bok. 


”Sneakerella” (13 maj, Disney Plus)

Film som utspelas i New York och som ska innehålla en ”samtida skruv på Askungen-sagan”. Chosen Jacobs och Lexi Underwood gör huvudrollerna, Elizabeth Allen Rosenbaum regisserar. 


”The Lincoln Lawyer” (13 maj, Netflix)

Serie baserad på Michael Connellys roman ”Gatans lag” som är långt från lika bra som ”Bosch”. Manuel Garcia-Rulfos gör huvudrollen som Mickey Haller, Neve Campbell finns på rollistan.