Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mattias Bergqvist

”Framgång för Netflix bevis på att det mediokra segrar”

Jonah Hill, Leonardo DiCaprio, Meryl Streep och Jennifer Lawrence i ”Don’t look up”.
Foto: NIKO TAVERNISE / NETFLIX
Ryan Reynolds, Dwayne ”The Rock” Johnson och Gal Gadot.
Foto: Frank Masi / NETFLIX
Claire Foy spelar huvudrollen i ”En brittisk skandal” som har premiär 15 januari i SVT.
Foto: Chris Raphael / Sony Pictures Televis / Blueprint Pictures/ SVT
David Batra och Bianca Ingrosso i nypremiär av ”Talang” i TV4.
Foto: Freemantle / TV4

”Don’t look up”, ”Squid Game” och ”Red notice”.

Det här är varför Netflix tittarsuccéer bevisar att det mediokra fortsatt regerar.

Klimatforskare skrev debattartiklar för att berätta att de äntligen kände sig sedda och förstådda. 

Astrofysikern Neil deGrasse Tyson konstaterade att det kändes som att titta på en dokumentär. 

Nåja, Andy Mckays ”Don't look up” må vara ett passionsprojekt för regissören, men en enastående film? 

Knappast. 

I Netflix-satiren är en planetförstörare till komet på väg mot jorden och agerar samtidigt metafor för klimatkrisen. Leonardo DiCaprio och Jennifer Lawrence spelar den oroade och upprörda forskarduo som försöker få allmänheten att tro dem och politiker att agera. 

Likt ”Squid Game” är ”Don’t look up” förutsägbar och lagom originell på samma gång. Detta gör, paradoxalt nog, båda sämre samtidigt som det ökar deras popularitet. 

”Squid game” Netflix mest sedda serie

Tittarframgångarna för ”Squid game” – serien är Netflix överlägset mest sedda – beror till viss del på seriens stereotypa rollfigurer kombinerat med den för majoriteten av de globala tittarna unika kontexten. 

Flera av rollfigurerna känns igen. Det går att förutse vilka val de kommer göra och vilka förändringar de kommer genomgå. Det blir en trygghet när handlingens skådeplats är ett sätt att leka med tittarens moraliska principer. 

Skiftar man fokus till Netflix-filmstrategi är en noggrant kalkylerad del att locka till sig de största och de rätta Hollywoodnamnen.

”Don't look up” kan inte har gjort någon besviken: DiCaprio och Lawrence, liksom Meryl Streep och Jonah Hill samt Timothée Chalamet, Cate Blanchett, Tyler Perry och Ariana Grande har alla mer eller mindre avgörande roller. 

I många fall är det dessutom roller som går emot det förväntade för respektive skådespelare. 

”Don’t look up” är klumpigt skriven och lever tack vare skådespelarnas gestaltningar. Flera delar av handlingen går att ana sig till, trots av klippningen stundvis försöker sitt bästa för att förvirra. Icke desto mindre: ”Don’t look up” levererar inte endast efter en trött mall; bland annat slutet, om än övertydlig med sitt syfte, frångår klichéerna. 

Alltså: En film som gjord för det som Netflix team vill åstadkomma. 

Och mycket riktigt och föga förvånande: Företaget känner sina användare. 

”Red notice” en av Netflix mest populära filmer

I tisdags stod klart att ”Don’t look up” setts under 321,52 miljoner timmar sedan filmens premiär. Först 21 januari stänger Netflix det fönster på 28 dagar under vilka de mäter sina titlar. Det gör att ”Don’t look up” med stor sannolikhet kommer bli Netflix mest sedda originalfilm. 

Etta just nu är ”Red notice”, actionrökaren med Dwayne ”The Rock” Johnson, Gal Gadot och Ryan Reynolds som även den verkade vara skriven just för Netflix algoritmer. 

För Netflix kunde 2022 knappast börja bättre. 

För många av oss blir företagets tittarsuccéer ytterligare bevis på att det mediokra fortsatt är innehållskung. 

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”En brittisk skandal” (15 januari, SVT) 

Claire Foy och Paul Bettany spelar hertigen och hertiginnan av Argyll, Margaret och Ian Campell i denna miniserie som är en fristående uppföljare till ”En engelsk skandal”. De tre nya avsnitten är inte lika bländande, men bär sin vikt och klarar sig fint från start till mål.   


”På spåret” (14 januari, SVT)

Cecilia Düringer och Jonatan Unge möter Irena Pozar och Patrik Arve när tredje gruppen kör i gång. Framför allt: Tove Styrke är gästartist och Sarah Hotnights husband. 


”Talang” (14 januari, TV4)

Nypremiär med Sarah Dawn Finer, Edward af Sillén, David Batra och Bianca Ingrosso i juryn. Pär Lernström fortsatt programledare. En stark start för underhållningsprogrammet, som pricksäkert fortsätter tilltala en yngre målgrupp. 


”The North water” (14 januari, SVT)

Pretentiöst seg start, men efterhand växer ”The North Water” som bland andra har Colin Farrell, Jack O’Connell och Stephen Graham på rollistan. Om män och ett iskallt hav, typ. Andrew Haig regisserar och har skrivit manus baserat på Ian McGuires roman. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Hotel Transylvania: Transformania” (14 januari, Prime Video)

Sista delen i filmserien, nu med Brian Hull i rollen som Dracula i stället för Adam Sandler. Bland röstskådespelarna finns även Selena Gomez, Jim Gaffigan och Kathryn Hahn. 


”After life” – säsong 3 (14 januari, Netflix)

Sista säsongen för Ricky Gervais Netlix-serie om Tony, han som förlorar sin fru och när nog ger upp. På rollistan finns även Ashley Jensen, Penelope Wilton och Tom Basden.


”Ray Donovan: The movie” (14 januari, Paramount Plus)

Teamet bakom ”Ray Donovan” blev överraskade att serien lades ner efter sju säsonger. Nu kommer en film som tar vid där sista avsnittet slutade. Med Liev Schreiber i titelrollen.