Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Mattias Bergqvist

”Husdrömmar” tillbaka – skäl att bli fnittrigt förtjust

Experten om “Downton Abbey”-skaparens nya serie “The Gilded Age”: ”En godkänd besvikelse”. Intervjuer med skådespelarna och regissör Julian Fellowes har ni här i Spoiler Alert
Foto: Klas Karterud / SVT
”The Afterparty” har premiär 28 januari på Apple TV Plus.
Foto: Apple
Sarah Dawn Finer sitter i juryn i TV4:s ”Talang”.
Foto: Magnus Ragnvid / TV4
”Eagles” säsong 4, som är seriens sista, har premiär 28 januari i SVT.
Foto: Andres Rignell / SVT

Fnittrigt förtjust. 

Ja, det är väl klart, det är ju dags för en ny säsong ”Husdrömmar”. 

The Walt Disney Company har nu bekräftat att strömningstjänsten Disney Plus lanseras i 42 nya länder under sommaren. Bland de 42 finns Sydafrika, Vatikanstaten, Malta, Liechtenstein, Israel, Irak, Egypten och Grekland. 

I början av januari meddelade det amerikanska telekomföretaget AT&T, som äger WarnerMedia, att HBO och HBO Max hade 73,8 miljoner betalande globala användare. HBO Max lanserades i höstas i Sverige. 

För en vecka sedan sammanfattade Netflix 2021. När året tog slut kunde företaget räkna in 8,3 miljoner nya betalande användare. Det gör att den sammanlagda siffran landar på 222 miljoner. 

”Red notice” och ”Don't look up” Netflix mest sedda filmer

En del av företagets strategi för fortsatt tillväxt är satsningen på kostsamma och stjärntäta originalfilmer. ”Red notice” och ”Don't look up” är troligtvis, sa företagets innehållschef Ted Sarandos, två av de mest sedda filmerna världen över under det senaste året. 

Naturligtvis lyfte Sarandos även vikten av lokalt producerade serier och filmer och nämnde, bland annat, de globala succéerna ”Lupin” och ”Squid game” som exempel. Men, konstaterade Netflix också, ”vårt mål med icke-engelskspråkiga original är först och främst att glädja tittare i seriernas respektive hemländer”. 

För oss som tittar mycket på tv är det intressant att följa utvecklingen på den globala strömningsmarknaden. Det kan också vara tröttsamt, då nya tjänster dyker upp titt som tätt, andra byter namn och några går samman för att bättre konkurrera. 

Min övertygelse är att gemene man inte bryr sig om vem som är störst, utan vad tjänsterna erbjuder. Att betala för en strömningstjänst är fortsatt överraskande billigt, särskilt jämfört med en biobiljett. Visst, upplevelsen må vara en annan, men för oss som bor i andra städer än Stockholm, Göteborg och Malmö är bioutbudet sådant att det är lätt att välja Netflix, HBO Max, Disney Plus eller Apple TV Plus framför biografen. 

Ny säsong av ”Husdrömmar” har premiär 31 januari i SVT

Ändå och trots de många fördelarna med streaming och ett ständigt ökande innehållsutbud: I januari är det endast en premiär som gör mig fnittrig av förtjusning. 

På månadens sista dag är det SVT-premiär för en ny säsong ”Husdrömmar”. 

Väntar gör en fallfärdig fabriksruin, ett försök till modern norsk arkitektur och en sekelskiftesvilla som ska flyttas från Sundsvall till Blekinges skärgård. 

Kul ju. 

Anne Lundberg och Gert Wingårdh gör precis det de ska i ett tv-program som aldrig gör någon besviken. Tryggt, säkert och dessutom stundvis inspirerande och lärorikt. 

Program som ”Husdrömmar”, eller för den delen ”På spåret”, är vad SVT måste fortsätta satsa på för att fortsätta vara relevanta när reality- drama- och komediserier liksom mängder av filmer pekar på oss alla och säger ”titta på mig”. 

Det kommer inte ta alltför lång tid innan de globala jättarna även satsar på kända och folkkära programledare för lokalt producerade program. 

Att det ännu inte skett i Sverige är faktiskt förvånande.

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”På spåret” (28 januari, SVT)

Ett av säsongens svagaste avsnitt, fast ändå det man vill se på fredagskvällen, delvis tack vare husbandet Sahara Hotnights som gästas av Rebecka Törnqvist. Minns också: Nästa vecka är det dags för Vargas & Lagola – Salem Al Fakir och Vincent Pontare – att göra entré. Det kommer bli något alldeles extra. 


”The Afterparty” (28 januari, Apple TV Plus)

Lite ojämn, men rolig serie i vilken varje avsnitt berättas ur en rollfigurs perspektiv och då i en genre som passar den rollfigurens personlighet. Tre avsnitt tillgängliga på premiärdagen, och det tredje, det är ett av de bästa jag sett hittills i år. Fokus är på Ben Schwarz och Sam Richardsons rollfigurer och då bjuds det på ett briljant stycke modern musikal. 


”Talang” (28 januari, TV4)

Nej, veckans fredagsunderhållning levererar inte så som den brukar. Men: ”Talang” fortsätter att fixa en mix av deltagare så att alla som tittar kan hitta en favorit. Grejen: Säsongsfräschören är nära att lägga sig och ”Talang” måste börja överraska igen. 


”Svenska nyheter” (28 januari, SVT)

Ny omgång med programledaren Kristoffer Ahonen Appelquist. Alltid, ja alltid, finns åtminstone en eller två skruvbollar som överraskar, och det vill man inte missa, särskilt med tanke på hur svag mycket annan svensk satir är. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Eagles” – säsong 4 (28 januari, SVT Play)

Sista säsongen och därmed även sista terminen på gymnasiet för rollfigurerna i SVT:s YA-serie. Omvälvande händelser och livsval väntar. Med Alva Bratt, Adrian Öjvindsson och Yandeh Sallah. 


”The woman in the house across…” (28 januari, Netflix)

Kristen Bell gör huvudrollen i det som beskrivs som en ”komisk, vindränkt, satirisk” miniserie. Tanken är att skoja den psykologiska thrillern som genre, men det går så där. Oftast tråkig. 


”The Legend of Vox Machina” (28 januari, Prime Video)

Animerad fantasyserie om ett gäng missanpassade individer som ger sig ut på ett äventyr för att kunna betala av barnotan. Med bland andra Laura Bailey, Taliesin Jaffe och Ashley Johnson.