Mattias Bergqvist

Beviset på att flest tittare inte alltid är det viktigaste

Hedda Stiernstedt och Suzanne Reuter i ”Vår tid är nu”.
Foto: SVT
Gustav Lindh och Clara Christiansson Drake i ”Mörkt hjärta”.
Foto: Jasper Spanning / Discovery Networks Sverige
Kit Harington och Emilia Clarke i ”Game of thrones”.
Foto: AP / AP TT NYHETSBYRÅN
Felix Herngren.
Foto: PETER GRANNBY / STELLA PICTURES/PETER GRANNBY PETER GRANNBY

Att locka många tv-tittare är förstås bra. 

Men inte alltid målet. 

”Game of thrones” var ett visuellt pansarfartyg och en serie som med största sannolikhet var den sista i en tid när sociala medier blev ett slags virtuellt vardagsrum och en plats för omedelbara reaktioner och diskussioner. Denna digitala gemenskap var ofta underhållande och informativ, men även förorenad av ilska och besvikelse, särskilt när serien var på väg mot sitt slut.

På måndag har ”House of the dragon”, en prequel till ”Game of thrones”, svensk premiär på HBO Max. 

Självklart kommer jämförelserna med de två böcker av George R.R. Martins som serien baseras på – de samlas under den svenska titeln ”Eld & blod” – vara många. Vad har lagts till, vad har tagits bort? ”House of the dragon” simmar ändå i lugnare vatten eftersom George R.R. Martin är involverad på ett sätt som han inte var med i ”Game of thrones”.  

”House of the dragon” har svensk premiär 22 augusti

Att hitta något liknande, en sådan där serie som snabbt och nästan genast skapar en känsla av gemenskap med andra tittare, är inte lätt. Den globala tv-världen är för stor och fragmenterad.

Än svårare är det om man vänder blicken mot svenskt drama. 

”Bron” var förstås en sådan serie. ”Solsidan” och ”Vår tid är nu” likaså. Min känsla är att även ”Bonusfamiljen” bör ingå i kategorin. 

Det senaste exemplet: Cilla Jackerts ”Tunna blå linjen”, vars andra säsong snart har premiär. 

I takt med att det svenska tv-landskapet expanderat – fler streamingtjänster, fler serier – är målet nödvändigtvis inte att locka flest tittare, utan kan likaväl vara att behålla prenumeranter eller skaffa nya abonnenter. 

Många nomineringar för FLX på Kristallen

För mig är Kristallengalan aldrig ett sätt att mäta kvalitet och det bör den svenska tv-branschens fest inte vara för någon annan heller. 

Men. 

Ser man till årets nomineringar går det upptäcka att produktionsbolaget FLX nu nått ett slags särställning inom svensk tv. 

Jag är övertygad att detta beror på att bolaget – SF Studios, Pontus Edgren och Felix Herngren är ägare – gör serier som kan passa alla ovan nämnda mål; i vissa fall hitta rätt hos massa tittare, i andra tilltala en mindre och noga utvald grupp intresserade. 

I ett antal kategorier på Kristallen har FLX inte bara en utan två eller tre nominerade serier. Det går bland annat att räkna upp mina favoriter ”Mörkt hjärta” och ”Bonusfamiljen” liksom ”LasseMajas detektivbyrå” och ”Vi i villa”. Fyra serier för olika målgrupper, med olika tilltal och, framför allt, specifik ton. 

När de globala streamingjättarna maxar med exempelvis ”House of the dragon” och ”Sagan om ringen: Maktens ringar” är sådant helt avgörande för svensk tv-produktion.

Kristallen då?

Jo, starkaste kategorin är, precis som tidigare år, Bästa kvinnliga skådespelare samtidigt som galan delvis och fortsatt måste ses som ett skämt. 

Hur annars förklara att Gustav Lindh inte är nominerad för rollen i ”Mörkt hjärta”?  


HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”House of the dragon” (22 augusti, HBO Max)

Naturligtvis serien som är och kommer bli veckan tv-snackis. ”House of the dragon” börjar cirka 200 år före händelserna i ”Game of thrones” med fokus på släkten Targaryen. Drakar, familjedramatik, svek och blod är förstås några av ingredienserna. Svenska skådespelaren Nanna Blondell är med i serien, men dyker upp först efter några avsnitt. 


”Lego Masters” (20 augusti, TV4)

Äntligen tillbaka med nya avsnitt. Åtta nya par tävlar, domare är Magnus Göransson och programledare Mauri Hermundsson. En ny grej för säsongen: Diamantbiten. Kampen om denna drar i gång direkt. Imponeras av kreativiteten.


”Bad sisters” (19 augusti, Apple TV Plus)

Lite svajig serie som direkt förklarar varför, nu återstår bara vem och till viss del hur. I fokus: Claes Bangs rollfigur har dött. Mystiska omständigheter, hopp mellan två tidsperioder och spänningsunderhållning väntar. Josephine Bornebusch regisserar ett antal avsnitt, Sharon Horgan spelar en huvudrollerna; självklart är det är värt att börja titta. 


”Fångarna på fotet” (19 augusti, TV4)

Jodå, det är ett program som håller vad det lovar, men som också inte räds små förändringar och förbättringar. Mest märkbart i den här nya omgången är naturligtvis Peter Stormares rollfigur Kapten Kaboom som tagit över rollen som gåtställare. Perfekt att se med barnen.  

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”Bror” (19 augusti, SVT Play)

Fyra vänner bryter sig in i ett ödehus och hittar 200 000 kronor. De tar pengarna, men vad händer med vänskapen? Den nya serien av Hanna Lagerberg ingår i SVT:s satsning på tv-drama för unga. 


”Var var du?” (21 augusti, Viaplay)

Filippa Navarana Coster-Waldau spelar Louise, 16 år, och hon som lämnade sin bästa polare Monica ensam på en fest. När Monica våldtas börjar Louise på egen söka efter gärningsmannen. 


”Nere” (21 augusti, Viaplay)

Norsk serie som beskrivs som en ”mörkt dramakomedi”. Handlar om Fanny, vars liv vänds uppochner efter en trafikolycka. Maria Austgulen i huvudrollen, Tina Rygh är upphovsperson.