Mattias Bergqvist

Baksidan av streaming – därför blir det sämre tv

Sista två avsnitten i ”Stranger things” säsong 4 har premiär 1 juli på Netflix.
Foto: Netflix
Nicole Kidman och Hugh Jackman i ”Australia”.
Foto: JAMES FISHER / AP 20TH CENTURY FOX

Mer tid. 

Sämre tv. 

Friheten med streaming har blivit ett problem. 

Baz Luhrmanns film ”Australia” med Nicole Kidman och Hugh Jackman tar aldrig slut. Två timmar och 45 minuter lång manipulerar handlingen sig framåt med drama, försök till komedi och svag magisk realism. Skillnaden mellan det visuella uttrycket och manusets misslyckade vision har sällan varit större. 

Nu har Baz Luhrmann bestämt sig för att göra tv-serie av ”Australia”. 

Filmen ska expanderas och återskapas till sex avsnitt med hjälp av material som Luhrmann valde bort när han klippte ”Australia”. Slutet är nytt, soundtracket likaså. 

Titeln ”Faraway Downs” låter å ena sidan inte lika storslaget som att döpa en film efter ett land. Å andra sidan kommer Baz Luhrmann – han är nu aktuell med ”Elvis” – med största sannolikhet satsa allt och lite till så han kan trycka på ”det-här-är-episkt”-knappen ännu en gång. 

Luhrmann säger i en kommentar att serieformatet – ”Faraway Downs” kommer ha premiär på Disney Plus i Sverige – gör det möjlighet för honom att ”utforska nya lager och nyanser och till och med alternativa vändningar i handlingen.” 

Nya ”Stranger things” har premiär 1 juli på Netflix

I dag avslutar ”Stranger things” series fjärde säsong med två avsnitt. Det första är 85 minuter. Säsongsfinalen klockar in på två timmar och 20 minuter. Mumma för Netflix, som utanför företagets väggar endast delar med sig av antalet timmar en serie blivit sedd. Förenklat: Ju längre och desto fler avsnitt innebär större chans att ta sig in på topplistan. 

I ett tv- och film-tidevarv dominerat av streaming är det inte överraskande att Baz Luhrmann får göra om sin film till tv eller att bröderna Duffer, ”Stranger things” upphovsmän, har möjlighet att låta en säsongsfinal pågå lika länge som ”Australia” gjorde en gång i tiden. 

Naturligtvis går det inte att sätta likhetstecken mellan avsnittslängd och att något blir bättre. 

Tvärtom, i många fall. 

Det finns ett slags sjuka som även börjar sprida sig i den svenska tv-branschen som gör att exempelvis en serie på sex avsnitt är tänkt som ”en sex timmar lång film”. I stället för att omfamna varje avsnitt som en enskild del i något större, planerar manusförfattare och regissörer utifrån tid och använder en struktur för berättelsen som är filmens. Friheten med streaming gör att varken reklam eller tv-tablå finns som stopp, trots att det är sådana hinder som bidragit till några av de mest minnesvärda och kreativa tv-serierna de senaste 50 åren. 

Det finns ingen tvekan om att fjärde säsongen av ”Stranger things” kommer ha sina stunder, men de kommer vara begravda under utfyllnadsjord. 

Det är ju inte genom att berätta mer och under längre tid som man hittar nyanser och dynamik.

HELGENS 4 TV-MÅSTEN

”Stranger things” – säsong 4, del 2 (1 juli, Netflix)

Knappast förtjust utan snarare fascinerad av de första sju avsnitten i ”Stranger things” säsong 4. För långa och långt från läskiga. Ändå: Sedan jag såg klart första delen av säsongen har jag längtat efter att se de två filmlånga – tillsammans nära fyra timmar – avsnitt som avslutar omgången.


”Tilde” (1 juli, TV4)

Tilde de Paula Ebys pratshow börjar en tredje vända. Syskonen Felix, Måns och Moa Herngren, Edvin Törnblom, Petter och Emilie Stordalen gästar nypremiären. Alltid något, förstås, särskilt när vi är långt från bortskämda med svenska pratshower. 


”Atlanta” – säsong 3 (tillgänglig, Disney Plus)

Tredje säsongen av Donald Glovers ambitiösa serie landar äntligen på svensk mark. Se allt, se det igen och njut: ”Atlanta” är modig på ett sätt som fler tv-serier borde vara. Visst, allt funkar inte, men det som lirar… herregud. 


Wimbledon (pågår, Discovery Plus)

Mikael Ymer gick vidare till andra rundan, Nick Kyrgios tjafsade till synes med allt och alla och Serena Williams åkte ut. Årets Wimbledon började precis som Wimbledon ska. Härligt att kunna se matcher live på Discovery Plus, även om man önskar att fler haft kommentatorer. 

PREMIÄRER PÅ STREAMINGTJÄNSTERNA

”The Princess” (1 juli, Disney Plus)

Cirka två timmar prinsessa-i-en-Disney-film och lite lamare ”John Wick”-på-medeltiden-action rörs ihop till en lagom underhållande soppa. Regisserad av Le-Van Kie, Joey King i huvudrollen. 


”The Terminal list” (1 juli, Prime Video)

Baseras på romanen av Jack Carr med samma titel. Chris Pratt gör huvudrollen, Constance Wu och Taylor Kitsch finns på rollistan. Serie om amerikansk flottan, konspirationer och hämnd. 


”Valet forever” (3 juli, SVT Play)

Trion bakom podcasten Flashback forever träffar politiker för att, som SVT beskriver det, ”diskutera inlägg och trådar som skrivs om dem på en rad olika anonyma forum på internet”.