Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Malin Roos

"En utmärkt lektion i ämnet feminism"

"Lyssna på Kristina Sandbergs sommarprat, ytterligare en utmärkt lektion i ämnet feminism." Foto: Sveriges Radio

Över 90 procent av svenska hushåll hade tillgång till färsk sockerkaka om lördagarna på femtiotalet.

– En hisnande siffra om den stämmer, säger Kristina Sandberg.

Programmet

INLEDNINGEN

Kort presentation av Augustprisvinnarens romanfigur Maj Berglund. Förklarar att det en utmaning för henne som feminist att skriva om en hemmafru och moderskapet.

 

KÄNSLORNA

"En kvinnas smutsiga hem är tecken på galenskap, en mans smutsiga hem är tecken på att han behöver en kvinna". Slagkraftigt men utan att dundra för hon fram frågan om fri abort och diskriminering avensamstående mammor.

 

SKRATTEN

Det är ingen standup detta, men poängerna går fram alldeles ypperligt genom Sandbergs pedagogiska sätt att berätta, och det får enatt le mångt och brett.

 

MUSIKEN

"She is a great little housewife", sjunger Dusty Springfield, och "I wanted to be like my mother". Varje textrad känns genomtänkt i en fantastisk parad av briljanta kvinnliga musiker.

 

AVSLUTNINGEN

"Man måste inte älska dig, Maj, men låta dig finnas till". Word. Då sjunger jag med i slutlåten och Aretha Franklins uppmaning "Think!"

Låtlista

Låtlista

"Four women" (Nina Simone), "Sweet Rhode island red" (Ike & Tina Turner), "Äckla mig" (Nord & Syd), "December" (Frida Hyvönen), "Sandra" (Dusty Springfield), "Med ögon känsliga för grönt" (Nina Ramsby och Martin Hederos), "Slipping through my fingers" (Abba), "Mother" (Vashti Bunyah), "No more sad refrains" (Sandy Denny), "Somewhere over the rainbow" (Eva Cassidy), "One night stand" (Janis Joplin & Paul Batterfield Blues band), "Ingen kommer undan politiken" (Marie Bergman", "I love it" (Icona Pop), "Think" (Aretha Franklin).

Själv kan jag inte minnas ett enda besök hos min farmor utan att det stod en nybakad nötsockerkaka på (den skinande rena) diskbänken.

Kanske är därför jag slukades av böckerna om Maj, för att jag har vuxit upp med kvinnorna runt mig, hemmafruarna, men precis som Kristina Sandbergs romantriologi inte "bara handlar om en hemmafru i Örnsköldsvik på trettiotalet", så har hennes "Sommar" många bottnar.

Det handlar om klassresa, kvinnokamp, moderskap och vedermödor.

Genom hela bokserien följs jag av en känsla av sliding doors, tillfälligheter som påverkar hela livet.

Maj flyttade till "storstaden" (Örnsköldsvik), fixade jobb och hyreskontrakt och drömde om att möta våren i Paris, men träffade Tomas, frånskild fabrikörson med fallenhet för flaskan.

Det var aldrig menat, råkade bli. Resten av livet.

 

Min egen farmor, som skulle emigrera. Hennes pappa hade snickrat en Amerika-kista, hon hade kontakt med en familj (var det Oregon?) Men så, träffade hon farfar, en kväll på Gule Knut i Jönköping. Födde fyra pojkar och blev änka.

Jag ångrar så att jag inte pratade mer med farmor och mormor om deras liv men är glad att Kristina Sandberg satte sig och lät bandspelaren och berättelserna rulla.

– Borde jag ha låtit Maj släppa loss lite mer och vara mer lycklig? frågar Kristina Sandberg ut i etern och svarar själv att hon inte ville göra sin romanfigur till en förebild, utan låta Maj vara lika komplex och komplicerad som de flesta av oss är, till mans.

Eller kvinns.

Ni som inte har läst böckerna om Maj, gör det, det är historia.

Och lyssna på Kristina Sandbergs sommarprat, ytterligare en utmärkt lektion i ämnet feminism.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.