Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Malin Collin

Tom Malmquists partner dog strax efter dotterns födsel

Tom Malmquist.
Foto: Michaela Hasanovic / MICHAELA HASANOVIC EXPRESSEN
Tom Malmquist.
Foto: Olle Sporrong

Hans barn föddes och strax efter dog hans partner.

Tom Malmquists tal till sin dotter är en känslobomb utan dess like.

De trodde att det var influensan. Men det visade sig att Tom Malmquist partner hade drabbats av akut leukemi när hon var gravid i åttonde månaden.

Detta sommarprat måste emellanåt sättas på pausknappen för att man ska orka.

Tom Malmquist beskriver med kirurgisk precision hur dottern föds i en operationssal medan hans döende partner är nedsövd. Han trycker hennes hand under kejsarsnittet. När dottern ger i från sig sitt första skrik, förändras allt.

Nu måste han leva, trots att han upplevde sin dotter som ett straff det första året. Hon dömde honom till att fortsätta sitt liv, trots den gränslösa sorgen.


LÄS MER: Han förlorade sin fru – skriver bok om sorgen


Tom Malmquist valde sina egen nyckelknippa

Anekdoterna är svindlande. Som när Tom Malmquist kommer hem från sjukhuset för första gången med dottern, utan sin partner, som då har gått bort, och han står med bådas nyckelknippor i handen. Vilken ska han välja? Han valde sin egen och ångrar det sedan dess. Som att han inte lät sin fru öppna dörren för deras dotter.

Tom Malmquist i Sommar i P1

Tom Malmquists minnesbilder är häpnadsväckande välformulerade. Det är när man kippar efter luft och strupen snörps ihop som man förstår vilken skicklig berättare han är. Alla kan inte förmedla en tragedi så värdigt.

Och vilken becksvart skildring han gör av de gränslöst sörjandes arkeologi – hur man letar spår efter den döda genom gamla inköpslistor och fingeravtryck på duschmunstycket. Sorgen når in till lyssnaren.

Samtidigt finns det hopp.

Hans kärlek till dottern är så tydlig och vacker.

Aldrig har jag varit mer tacksam över det jag har efter att ha lyssnat på detta.

Låtlistan:

”Every beat of my heart” (The Du-Ettes), ”Apocalypse express” (Judee Sill), ”Travel so far” (Joan Armatrading), ”Seasons come, seasons go” (Bobbie Gentry), ”Chilly winds” (Odetta), ”Mardi Gras in New Orleans” (Professor Longhair), ”Good book” (Melanie), ”Bird’s Lament” (Moondog), ”Heaven help us all” (Stevie Wonder), ”A picture of your mother” (Tom T. Hall), ”Mixed up, shook up girl” (Mink DeVille), ”Like an old fashioned waltz” (Sandy Denny), ”Everybody loves you now” (Billy Joel).

Getingbetyg

Inledningen 4 getingar

Sommarprogrammet riktar sig direkt till hans fyraåriga dotter Livia och handlar om hur hennes mamma, gravid i åttonde månaden, får akut leukemi och dör kort efter ett kejsarsnitt.

Känslorna 5 getingar

Maken till känslosamt sommarprat får man leta länge efter. Detta handlar om djup sorg och enorm kärlek. Gråten ligger hela tiden vid ytan.

Skratten 1 geting

Nej, detta är verkligen inget humorprogram. Och det är fullkomligt rätt att våga stå kvar i det allvarliga och inte ta den enkla vägen ut med förlösande fniss.

Musiken 4 getingar

Det är tydligt att Malmquist har valt ut musiken noggrant för att passa varje avsnitt i hans berättelse. Det märks att han har en egen musikagenda.

Avslutningen 4 getingar

”Så försvinner du ut i verkligheten och vi in i din fantasi”, säger Malmquist och avslutar med att tro att hans dotter hittar programmet när han är död, hon är vuxen och försöker inge hopp.