Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Malin Collin

Så bra är Timbuktus nya föreställning

Foto: Ulf Berglund
Foto: Ulf Berglund / FOTO@ULFBERGLUND.SE

"Vem är jag?"
"Varför finns jag?"
Timbuktu gör en episk resa genom tid, rum och ras.

När Jason Diakités självbiografiska bok, som föreställningen bygger på, släpptes i fjol var det många som häpnade över hur väl den passade in i samtiden med tanke på att Donald Trump blev vald till USA:s president samtidigt.
Nu måste man visserligen slå fast att en skildring av identitet, rasism och dess rötter är ständigt aktuell så länge som problemet kvarstår, men det går ändå inte att komma runt att Diakités röst behövs extra mycket i den tid vi lever i då nazister demonstrerar på gatorna i Sverige och alt-right-rörelsen växer.
I en polariserad värld önskar man att den med sunda värderingar får en extra högljudd megafon.
Därför är det befriande att se "En droppe midnatt" på scen.
Inledningsvis är Diakités premiärnerver närvarande och manuset tappas bort ett par gånger, men det är fullständigt underordnat när man ser till helheten.
Manuset är nämligen fullspäckat och tar med oss till South Carolina, Harlem och Malmö. Vi befinner oss på slavplantagen för 100 år sedan och i nutid. Vi får följa en hel släkts kamp för en bättre tillvaro där de förinspelade privata breven mellan far och son är bland det mest effektfulla.
Musiken, med Timbuktus ständige kompband Damn!, ligger som en suggestiv fond vilket förhöjer budskapet. De är imponerande och starkast lyser sångerskan Bledina Nyadwe.

Så bra var showen

Show

Skandiascenen, Cirkus
Publik: 816 (utsålt).
Vem: Jason Michael Bosak Diakité, 42, slog igenom stort på hiphop-scenen i början av 2000-talet och hade många stora hits som "Jag drar", "The botten is nådd" och "Alla vill till himmelen men ingen vill dö". Förutom artistkarriären har Timbuktu blivit en välkänd programledare i "Musikhjälpen" och medverkade i "Så mycket bättre" 2011 och "På spåret" 2014. Han har också tilldelats priser för sitt arbete mot rasism.
Vad: Föreställningen "En droppe midnatt" tar avstamp i hans bok med samma namn från förra året. Jason "Timbuktu" Diakité ger sig ut på en identitetsresa från den rasistiska uppväxten i Lund till förfädernas Harlem och South Carolina. Föreställningen spelas på Cirkus till den 4 november och sedan tre utsålda uppsättningar i Malmö.


Diakité själv balanserar mellan djupaste gravallvar för att i nästa stund göra en svängig SD-kritisk låt. Och det lyckas.
Att dessutom få in så mycket innehåll med hög kvalitet på 90 minuter är ofattbart.
Den röda tråden är hans "mellanförskap" som hälften vit och hälften svart. Hans jakt på sin identitet ackompanjeras avskalat av imponerande grafik som framträder i realtid.
Om inte denna föreställning spelas in och visas på SVT inom ett halvår blir jag förvånad.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!