Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Malin Collin

Aldrig har ett tv-program varit så sponsrat

Vi bevakar de största händelserna och sänder live varje dag.
Foto: Ylwa Yngvesson

Aldrig har ett tv-program varit så sponsrat.

Och sällan har det haft så dåliga tittarsiffror heller.

"Hjälp! Jag har inget att ha på mig" är ett kommersiellt samarbete mellan klädföretaget Ellos och TV3. Ellos chefsdesigner Li Gadd Dackås fungerar som stylist tillsammans med programledaren Carolina Gynning. Det är ett nytt affärsgrepp i ett tv-landskap där pengar måste komma in för att man ska ha råd att genomföra produktioner.

Jag är generellt allergisk mot program där en programledare åker hem till folk och berättar för dem att de har fula kläder, ful inredning, slarvar med pengar eller äter på fel sätt. Den hysteriska nymoralismen i tv-tablån har länge irriterat mig. Herregud, låt folk leva sina liv så gott de kan utan att bli utskällda på tv!

Men om man ska vara vänligt inställd så har deltagarna i "Hjälp! Jag har inget att ha på mig" själva anmält sig till programmet och vill ha hjälp.

Men det har inte hjälpt tittarsiffrorna som efter premiären förra veckan landade på ynka 55 000. Det är katastrofdåligt med tanke på att programmet sänds klockan 19.30. Frågan är om programmet någonsin, under sina 20 avsnitt, ens kommer att överstiga 100 000 tittare? Vi kan väl gissa att det inte blir en andra säsong.

Man kan inte köpa kläder som är 75 år gamla, säger Carolina Gynning om kvällens deltagare Annelie. Jo, det kan man visst om man är intresserad av vintage, säger jag. Men poängen i programmet är ju att visa upp Ellos nya kollektion så tittarna ska bli köpsugna, så det är klart att fokus måste ligga på nya plagg.

Detta känns mer som ett program som borde visas på Ellos sajt. Inte i tv-tablån. Och tittarna verkar hålla med.


Bäst: Kul med hjärndöda katastroffilmen 2012 i TV6.

Sämst: Camping queens i Sjuan.

Webbtv: Härligt med spanska modedramat Velvet som utspelar sig på 50-talet med några av landets största skådisar. På Netflix.com