Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Hennes påverkan är större än många tror

Beck-författaren Maj Sjöwall död
Maj Sjöwall.Foto: PATRIK C ÖSTERBERG / IBL

Maj Sjöwall har gått bort. 

Hennes påverkan på svensk litteratur och populärkultur är större än många tror. 

Utan Maj Sjöwall och Per Wahlöö ingen Stieg Larsson eller Henning Mankell, och utan den kvartetten hade troligtvis inte ”Bron” eller andra svenska tv-serier haft lika stora internationella framgångar. 

De diskuterade sig fram till intrigen. Gjorde research. Bestämde hur romanfigurerna skulle agera och vilken sorts människor de var. 

Sedan: Uppdelning av kapitlen och så satte de sig mitt emot varandra och började skriva för hand, helst på nätterna. 

Tillsammans skapade Maj Sjöwall och Per Wahlöö den realistiska polisromanen, något som vid den gemensamma debuten med ”Roseanna” 1965 var nytt inom svensk litteratur. Böckerna är underhållning med ett samvete som har spets och kom att bli en svit böcker som skildrade det samhälle som författarna levde i. 

Maj Sjöwall och Per Wahlöö la till undertiteln ”Roman om ett brott”, och med brottet syftade de på socialdemokratins svek mot arbetarklassen. Detta märks, inte minst hos förövarna. De är inte psykopater, utan svikna av ett politiskt system som de har trott på.

Böckerna är barn av sin tid, men samtidigt tidlösa. De håller, och vid varje omläsning blir det än mer tydligt att Sjöwalls och Wahlöös största styrka var hur de mejslat fram romanernas huvudpersoner. Martin Beck är inte det mångbegåvade polisproffset, utan en närmast banal tjänsteman som gör sitt jobb så bra han kan. 

Maj Sjöwall växte upp i centrala Stockholm. Hennes pappa var hotelldirektör på Hotell Gillet. Familjen bodde högst upp. Som ung fann Maj Sjöwall sin politiska grund när hon upptäckte hierarkierna på hotellet, något hon senare skulle beskriva som ”ett samhälle i sig”. 

Hon bestämde sig för att alltid stå på de svagas sida, en livshållning hon höll hårt i även som äldre. Det är även lätt att tro att det fanns något rebelliskt i Maj, som kanske väcktes av att fadern skickade henne till privatskola eftersom han vill undvika att ha sin dotter i folkskolan. 

 

Hon hade humor också, något som bland annat kom fram i My Lindbergs fina ”Sjöwall Wahlöö – berättelsen om ett brott”, en dokumentär som SVT genast borde göra tillgänglig på SVT Play. 

För nu, när både Maj Sjöwall och Per Wahlöö har gått bort – han dog 1975 – är det viktigt att deras gärning för svensk litteratur och populärkultur lyfts fram. 

Utan dem, ingen Stieg Larsson eller Henning Mankell som vi känner de båda författarna i dag. 

Maj Sjöwalls och Per Wahlöös påverkan är även större än så. Duons tio böcker och de internationella framgångar som följde gjorde att filmerna och serierna om Martin Beck kunde rosa den tyska marknaden, och med det byggdes ett fundament för de svenska tv-framgångar som senare skulle komma. 

Tack vare Maj Sjöwall behöver svenska författare och tv-kreatörer inte känna några hämningar eller begränsningar när de skriver. 

För det ska de, precis som vi, vara evigt tacksamma.