Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Den som vill lyckas bör lyssna på Nikki Amini

"Idol"-juryns tjaffs – så är stämningen i sminket efter
Nikki Amini kritiseras ibland för att vara hård och kall men i själva verket är hon den i dagens juryn som har störst förståelse för vad som krävs, skriver Linus Brännström.Foto: KARIN TÖRNBLOM / IBL

Musikbranschen är hårdare och tuffare än någonsin.

Då bör ”Idol” också vara det.

Just därför ska vi vara tacksamma för Nikki Amini.

När ”Idol” startade 2004 orsakade den tuffa juryn – då bestående av Peter Swartling, Daniel Breitholtz, Kishti Tomita och Clabbe af Geijerstam – ramaskri.

Får man vara så där hård mot stackars ungdomar som bara älskar att sjunga?

På ett sätt var det kanske en befogad fråga, ibland undrar man fortfarande på hur stort allvar man egentligen bör ta en talangsåpa i tv.

Samtidigt var inte minst Swartling och Breitholtz ärrade skivbolagsmänniskor av den kommersiella skolan. De visste hur skoningslös branschen kan vara – så varför behandla någon som vill bli en kommersiell artist med silkesvantar?

Bättre då att förbereda dem för den väntande verkligheten.

Det är en uttjatad sanning men den måste nämnas igen: Den gamla juryn var överlägsen på att plocka fram artister som fungerar utanför ”Idol”-formatet. Bland deras urval hittas ju inte minst två Eurovision-vinnare i Loreen och Måns Zelmerlöw och utöver dem finns namn som Darin, Danny Saucedo och Agnes Carlsson.

Samhällsklimatet har knappast blivit snällare sedan 2004 och inte heller musikbranschen. Den kommersiella popmusiken är ännu mer kommersiell – det är inte längre albumförsäljning som räknas, i dag är en artist inte mer värd än antalet streams som senaste låten har lyckats håva in.

En modern artist måste vara extremt produktiv samtidigt som den bygger upp en relation med sina fans via sociala medier och skapar ”storytelling” kring sin musik, som Spotifys vd Daniel Ek sa i ett omdebatterat uttalande i somras.

Tycka vad man vill om det men så ser den musikbransch som idolerna kastas in i efter programmet ut.

Därför är det tur att juryn har Nikki Amini.

Hon kritiseras ibland för att vara hård och kall men i själva verket är hon den i dagens juryn som har störst förståelse för vad som krävs för att lyckas bli en kommersiell artist i dag.

Det finns flera miljoner svenskar som är duktiga på att sjunga, vem som träffar tonerna bäst är helt ointressant i sammanhanget. I stället handlar det om tydlig paketering och hårt arbete.

Den idol som vill lyckas när tv-kamerorna släckts bör lyssna på Nikki.

I musikbranschen 2020 fungerar det nämligen inte att bara sitta och mysa och klappa medhårs.